Elektromobilność Program NaszEauto po wrześniu 2025: mniej pieniędzy, więcej wniosków, mało wypłat 06 października 2025 Elektromobilność Program NaszEauto po wrześniu 2025: mniej pieniędzy, więcej wniosków, mało wypłat 06 października 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Choć wnioskujących o dopłaty do elektryków przybywa, budżet programu został zmniejszony o pół miliarda złotych. Niestety, tempo wypłat pozostaje niskie – we wrześniu pieniądze otrzymało jedynie 127 nowych beneficjentów. Reklama Zmiany w programie dopłat do elektryków Na początku września informowaliśmy, że w programie NaszEauto pozostało jeszcze 1,2 mld złotych do wykorzystania w budżecie. Przez miesiąc zmieniło się bardzo wiele i obecnie w budżecie pozostało zaledwie 484 mln złotych do dyspozycji beneficjentów. Tak znaczaca różnica nie jest jednak spowodowana rekordową liczbą wniosków w ostatnim miesiącu, ale zmianami formalnymi, które dotknęły program. W wyniku zmian zmniejszono budżet programu z 1,6 mld złotych do ok. 1,1 mld złotych, zlikwidowano premię za niski dochód, ale dodano możliwość wnioskowania o wsparcie do pojazdów w kategorii M2, czyli aut dostawczych i małych busów (do 5 ton), a także rozszerzono grupę beneficjentów. Teraz w programie, oprócz osób fizycznych i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, mogą wziąć udział także organizacje pozarządowe, parki narodowe, instytucje edukacyjne, medyczne i opiekuńcze. Chociaż zmiany miały na celu zwiększyć atrakcyjność programu, wielu ekspertów zastanawiało się, jak ma się do tego przyczynić odcięcie puli 500 mln złotych. Konsultacje społeczne w sprawie planowanych zmian trwały tylko tydzień – od 5 września do 12 września 2025 roku, a mimo to złożono około 700 uwag do programu. Obecnie czekamy na udostępnienie wniosków z tych konsultacji do informacji publicznej. Chociaż nie wiemy co skłoniło wnioskodawców do podjęcia decyzji o przystąpieniu do programu, to we wrześniu chętnych było najwięcej w kilkumiesięcznej historii programu. Biurokracja dławi elektromobilność. Program NaszEauto wypłacił tylko 11 dotacji w sierpniu NaszEauto we wrześniu 2025 Dane z dnia 1 października 2025 roku wskazują, że ogólna liczba wniosków wynosi już ponad 15 tys., a w ciągu ostatniego miesiąca złożono 3711 wniosków. To oznacza, że stopniowo w programie przybywa coraz więcej wniosków. W sierpniu było to 2697, a w lipcu 2497, co pokazuje rosnącą liczbę chętnych. Istnieje coraz bardziej zauważalny podział między liczbą wniosków złożonych o leasing a tymi złożonymi na zakup auta elektrycznego. Na leasing lub wynajem długoterminowy zdecydowało się już 11640 osób, których łączna wartość wniosków wynosi 354 mln złotych. Jednak tylko 720 osób z tej grupy ma już zatwierdzony wniosek, a wypłaty, o łącznej sumie prawie 8 mln złotych, otrzymały 284 osoby. Przez okres września wypłacono pieniądze kolejnym 65 beneficjentom. W grupie beneficjentów, których wnioski dotyczyły zakupu auta elektrycznego znajduje się 4007 osób, którzy łącznie mogą otrzymać 130 mln złotych. Obecnie 483 osoby mają już zatwierdzone wnioski, a 190 otrzymało pieniądze (6,2 mln złotych). Oznacza to, że przez cały miesiąc wypłacono w tej kategorii 62 wnioski. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) rozpoczął także informowanie o liczbie odrzuconych wniosków, których jest obecnie już 251 (7 mln złotych). Stanowi to 1,6% z sumy składanych dotychczas wniosków. Kongres Nowej Mobilności Na wzrost zainteresowania elektromobilnością miał w Polsce w ostatnim miesiącu wpływ Kongres Nowej Mobilności organizowany w dniach 23-25 września w Katowicach. Wydarzenie organizowane przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) przyciągnęło do stolicy Górnego Śląska 7,5 tys. odwiedzających oraz niemal 600 prelegentów z całego świata. Program nie koncentrował się jedynie na transporcie, ale także umiejscawiał sektor w kontekście innych gałęzi przemysłu pokazując na kluczową rolę nowoczesnej i dobrze zintegrowanej gospodarki. Tegoroczna odsłona KNM przeszła do historii jako największa i najbardziej udana ze wszystkich edycji. Liczba uczestników była niemal trzykrotnie większa niż w ubiegłym roku, również liczba i jakość prelegentów była na topowym poziomie, co pokazuje, jak duża jest potrzeba organizacji tego wydarzenia. W porównaniu z 2024 rokiem możemy jednoznacznie stwierdzić, że wrócił lepszy czas dla nowej mobilności i tę atmosferę czuliśmy podczas KNM-u – mówiła Agata Wiśniewska-Mazur, Członek Zarządu PSNM. Dla entuzjastów aut elektrycznych przygotowano wystawy, przeprowadzono dyskusje oraz możliwość jazdy testowej dostępnymi elektrykami. Z kolei Forum Innowacji, czyli wyjątkowe wydarzenie towarzyszące było w całości poświęcone nowatorskim projektom technologicznym i naukowym realizowanym w Polsce. Na decyzję o zakupie auta elektrycznego znacząco mogło wpłynąć podpisanie międzysektorowego porozumienia, podpisane przez kluczowych przedstawicieli sektora energetycznego. Dokument koncentruje się na zwiększeniu współpracy w przyłączeniu do sieci infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Może to być ważny impuls wsparcia dla sektora elektromobilności w Polsce, dla tych, którzy wstrzymywali się z zakupem elektryka ze względu na infrastrukturę ładowania w Polsce, która wciąż nie jest tak rozwinięta jak w krajach Europy Zachodniej. Zobacz też: 60 tys. stacji ładowania do 2030 roku? Nowe porozumienie przyspieszy rozwój elektromobilności w Polsce Źródła: NaszEauto.pl, NFOŚiGW, MKiŚ, Gov, Kongres Nowej Mobilności, Fot. Canva (frimufilms) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.