Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Projekt noweli ustawy o OZE skierowany do podkomisji

OZE

Projekt noweli ustawy o OZE skierowany do podkomisji

W Sejmie miało już miejsce pierwsze czytanie rządowego projektu dotyczącego zmiany ustawy o OZE. Teraz ten akt prawny ma trafić do podkomisji.

W tym celu Sejmowa Komisja ds. Energii i Skarbu Państwa powołała specjalny zespół. W skład nowej podkomisji ma wejść w sumie 11 posłów, w tym sześciu z klubu parlamentarnego PiS, dwóch z PO, po jednym z PSL, Kukiz’15 i .Nowoczesnej.

Reklama

Nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii przywraca możliwość jednolitego opodatkowania elektrowni wiatrowych. Zgodnie z tym projektem podatek od nieruchomości ma być naliczany od części budowlanej, nie zaś od całości instalacji, będzie to miało miejsce również w przypadku tak kapitałochłonnych elementów, jak turbina wiatrowa.

Zmienione mają być przepisy, które zakładają, że w momencie wejścia w życie poprzedniej nowelizacji przewidziano dla inwestorów cztery lata na ukończenie rozpoczętych budów.

Korekta pojawi się także w ustawie o OZE dotyczącej morskich farm wiatrowych: projekty tych inwestycji będą mogły startować w aukcjach bez konieczności posiadania pozwolenia na budowę; będzie ono wymagane dopiero na późniejszym etapie realizacji.

Wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski podkreśla, że proponowane zmiany zapewnią zgodność polskich przepisów z wymogami Unii Europejskiej. „Ta ustawa idzie w kierunku wypełnienia naszych zobowiązań dotyczących odnawialnych źródeł energii, pozwoli dookreślić polski miks energetyczny” – poinformował. Jednocześnie wiceszef resortu energii podkreślił, że proponowane w nowelizacji zmiany nie zamykają dyskusji o rozwoju OZE w Polsce. Zapowiedział także kolejną nowelizację „w okresie jesiennym, na koniec roku”.

W marcu br. rząd przyjął projekt nowelizacji, który obejmuje zmianę trzech ustaw: o OZE, o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (to tzw. ustawa „antywiatrakowa”), jak również prawa budowlanego, gdzie zapisano zasady stosowania podatku od nieruchomości wobec turbin wiatrowych. Rząd zadecydował o wydłużeniu o dwa lata czasu budowy i uruchomienia elektrowni wiatrowych, które mają ważne pozwolenia na budowę. W zapisie podane zostało pięć lat od wejścia w życie ustawy odległościowej z 2016 r., co oznacza, że inwestorzy mają czas do połowy 2021 r.

Wprowadzono także ustawowy przepis nakazujący inwestorom, by po upływie okresu na dzierżawę terenu pod elektrownię wiatrową, przywrócili oni obszar do pierwotnego stanu. Regulacja ta stanowi pomoc dla mieszkańców oraz właścicieli tych działek, na których postawiono elektrownie wiatrowe – będzie ona chroniła obywateli przed mogącymi zaistnieć szkodami, które są wynikiem funkcjonowania w pobliżu zakładu przetwarzającego energię.

Dodatkowo projekt rozwiązuje problem stawiania budynków na terenach, które znalazły się w strefach ochronnych istniejących wiatraków. Dotychczas istniejące przepisy stały się przedmiotem różnorakich interpretacji, część organów była zdania, że podatek obejmuje także techniczne elementy instalacji. Według założeń nowego projektu, możliwe będzie oddzielne traktowanie tych instalacji OZE w systemie wsparcia.

Zaprezentowano także nowe mechanizmy wsparcia przeznaczone dla małych wytwórców energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii (instalacje o mocy do 500 kW i od 500 kW do 1 MW mocy zainstalowanej elektrycznej) w przypadku wybranych technologii (tj. hydroenergetyka bądź biogaz), których finansowanie ma się odbywać poza systemem aukcyjnym.

Przedstawiono również nowy mechanizm rozliczeń zakładający zakup niewykorzystanej energii elektrycznej po gwarantowanej cenie. Stała zakupu ma stanowić 90% ceny referencyjnej dla danego typu instalacji i ma być każdego roku waloryzowana. To zaś ma się przyczynić do rozwoju instalacji OZE o niewielkich mocach, które nie miałyby szans konkurować w systemie aukcyjnym.

Dodatkowo wprowadzone zostały przepisy, które nakładają obowiązek wykorzystania minimum 85% biomasy pochodzenia rolnego w istniejących instalacjach współspalnia, zaś w pozostałych instalacjach biomasowych ustalono minimalny poziom biomasy pochodzenia rolnego na poziomie co najmniej 10%.

źródło: biznesalert.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.