Wiadomości OZE Przyszłość sportów motorowych w Formule E? 21 lutego 2019 Wiadomości OZE Przyszłość sportów motorowych w Formule E? 21 lutego 2019 Przeczytaj także Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Od zera do setki w mniej niż 3 sekundy. To nie osiągi bolidu Formuły 1, lecz wynik, jaki osiąga maszyna Formuły E, czyli elektryczna wyścigówka. Reklama Literka „E” w nazwach modeli oznacza całkowicie elektryczne samochody poruszające się na trasach międzynarodowych. Podobnie sprawy mają się w autach wyścigowych. Samochody Formuły E wyglądają jak samochody Formuły 1. Najnowsza ich generacja bardziej przypomina jednak Batmobil. Od zera do setki bolidy Formuły E przyspieszają w około 2,7 sekundy. Są to osiągi bardzo konkurencyjne nawet w porównaniu do najszybszych bolidów z napędem rakietowym. Dla pokoleń fanów wyścigów najważniejsza jest jednak nie tylko prędkość, ale i dźwięk. Wielu z nich wydaje się, że odgłos samochodów elektrycznych nie może zastąpić ryku silnika spalinowego, charakterystycznego dla sportów motorowych. – To skowyt i szum – mówi Steve Page, dyrektor generalny Sonoma Raceway. – To jest zupełnie inny dźwięk i prawdopodobnie dopiero kolejne pokolenie oswoi się z nim – dodaje. Tymczasem wielkie koncerny samochodowe dostrzegają już potencjał elektrycznej branży sportów motorowych. Ford ogłosił niedawno, że w niedalekiej przyszłości przyjrzy się Formule E. Technologia opracowywana na torach z pewnością szybko znajdzie więc swoje zastosowanie w autach trafiających do salonów. źródło: kqed.org, foto: FIA Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.