Wiadomości OZE Punkty ładowania samochodów elektrycznych obowiązkowo w nowych blokach? 17 października 2019 Wiadomości OZE Punkty ładowania samochodów elektrycznych obowiązkowo w nowych blokach? 17 października 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Minister energii pracuje nad przepisami, dzięki którym w każdym nowym bloku miałyby powstawać gniazdka do ładowania samochodów elektrycznych. Polski Związek Firm Deweloperskich uważa to rozwiązanie za zbyt kosztowne. Reklama Akt wykonawczy do ustawy o elektromobilności, którego wprowadzenie planuje minister energii, przewiduje minimalną moc przyłączeniową dla budynków użyteczności publicznej i mieszkań wielorodzinnych. Na jego mocy, w podziemnych garażach nowych i projektowanych budynków, mają być instalowane punkty ładowania samochodów elektrycznych. Zdaniem ministra rozwiązanie to znacząco ułatwi posiadaczom samochodów elektrycznych ich ładowanie. Wprowadzeniu tak restrykcyjnych zobowiązań sprzeciwiają się deweloperzy. Konrad Płochocki, dyrektor Polskiego Związku Firm Deweloperskich argumentuje, że ze względu na koszty program taki mija się z celem. Rocznie w Polsce buduje się 110 tys. mieszkań, a samochodów elektrycznych jest zaledwie 6 tys. W przypadku wprowadzenia obowiązkowych stacji ładowania podrożeją nie tylko miejsca parkingowe, ale wzrosną też ceny utrzymania nieruchomości wspólnej. Postulowane przez ministra zmiany nie są jednak niczym nowym. W 2017 roku proponowała je Unia Europejska, która stwierdziła, że wystarczy, by inwestor zapewnił tzw. przepustowość. Czyli stworzył możliwość doprowadzenia infrastruktury do ładowania samochodów. Wyposażenie miejsca postojowego w punkt zasilania powinno się odbywać na wyraźne życzenie klienta, a koszty jej utrzymania miałby ponosić tylko ten, kto z niej korzysta. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.