Wiadomości OZE Punkty ładowania samochodów elektrycznych obowiązkowo w nowych blokach? 17 października 2019 Wiadomości OZE Punkty ładowania samochodów elektrycznych obowiązkowo w nowych blokach? 17 października 2019 Przeczytaj także Polska To pierwszy taki ciągnik w Polsce. Obrobi pole… bez kierowcy Na polach uprawnych w okolicach Głubczyc (woj. opolskie) zobaczyć można nietypowy pojazd, wyciągnięty żywcem z filmów science-fiction. Urządzenie to ciągnik na gąsienicach, który jednak… nie posiada kabiny dla kierowcy. Wyprodukowany przez holenderską firmę AgXeed pojazd całkowicie samodzielnie porusza się po polu. Elektromobilność Już ponad 62 tysiące elektryków w Polsce. Jakie wyzwania stoją przed branżą elektromobilności? Według danych z końca marca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 629 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o 5916 szt. (o 8% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. Minister energii pracuje nad przepisami, dzięki którym w każdym nowym bloku miałyby powstawać gniazdka do ładowania samochodów elektrycznych. Polski Związek Firm Deweloperskich uważa to rozwiązanie za zbyt kosztowne. Reklama Akt wykonawczy do ustawy o elektromobilności, którego wprowadzenie planuje minister energii, przewiduje minimalną moc przyłączeniową dla budynków użyteczności publicznej i mieszkań wielorodzinnych. Na jego mocy, w podziemnych garażach nowych i projektowanych budynków, mają być instalowane punkty ładowania samochodów elektrycznych. Zdaniem ministra rozwiązanie to znacząco ułatwi posiadaczom samochodów elektrycznych ich ładowanie. Wprowadzeniu tak restrykcyjnych zobowiązań sprzeciwiają się deweloperzy. Konrad Płochocki, dyrektor Polskiego Związku Firm Deweloperskich argumentuje, że ze względu na koszty program taki mija się z celem. Rocznie w Polsce buduje się 110 tys. mieszkań, a samochodów elektrycznych jest zaledwie 6 tys. W przypadku wprowadzenia obowiązkowych stacji ładowania podrożeją nie tylko miejsca parkingowe, ale wzrosną też ceny utrzymania nieruchomości wspólnej. Postulowane przez ministra zmiany nie są jednak niczym nowym. W 2017 roku proponowała je Unia Europejska, która stwierdziła, że wystarczy, by inwestor zapewnił tzw. przepustowość. Czyli stworzył możliwość doprowadzenia infrastruktury do ładowania samochodów. Wyposażenie miejsca postojowego w punkt zasilania powinno się odbywać na wyraźne życzenie klienta, a koszty jej utrzymania miałby ponosić tylko ten, kto z niej korzysta. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.