Ochrona środowiska Ranking miast zrównoważonej mobilności 2025. Z jakimi problemami zmagają się największe polskie ośrodki? 15 października 2025 Ochrona środowiska Ranking miast zrównoważonej mobilności 2025. Z jakimi problemami zmagają się największe polskie ośrodki? 15 października 2025 Przeczytaj także Ochrona środowiska Inwazyjny szop pracz w polskich miastach. Jak się zachować przy spotkaniu? Szopy pracze coraz śmielej wkraczają do polskich miast i wsi, stając się poważnym zagrożeniem dla rodzimych ekosystemów i bezpieczeństwa sanitarnego. W województwie lubuskim, gdzie populacja jest jedną z największych w kraju, samorządy apelują o wsparcie finansowe i organizacyjne, by móc zwalczać ekspansję tego inwazyjnego gatunku. Ochrona środowiska Hałas statków w Arktyce. Jak żegluga zakłóca życie narwali? Ocieplenie klimatu otwiera arktyczne szlaki żeglugowe, ale wraz z masowcami i lodołamaczami do jednego z najcichszych ekosystemów świata wdziera się nowy rodzaj zanieczyszczenia: hałas. Naukowcy i inżynierowie apelują o pilne działania, zanim pod naporem odgłosów działalności człowieka całkowicie zamilknie morska przyroda. Polska jest krajem silnie zurbanizowanym – w miastach żyje około 60% populacji. Mimo zauważalnych trendów suburbanizacyjnych, to właśnie duże ośrodki miejskie pozostają centrami życia społecznego i gospodarczego. Wiele osób z terenów wiejskich i podmiejskich codziennie dojeżdża tam do pracy, urzędów, szkół i instytucji kultury. To rodzi konieczność zapewnienia skutecznej i zrównoważonej mobilności miejskiej. Reklama Spis treści ToggleCzwarta edycja rankinguSpecyfika polskiej mobilnościKtóre miasta zwyciężyły?Wnioski z raportu Czwarta edycja rankingu Podczas trwającego w Poznaniu Europejskiego Forum Samorządowego Local Trends 2025, które stanowi platformę wymiany doświadczeń między przedstawicielami miast, gmin i województw, zaprezentowano najnowszą edycję „Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności”. Zaprezentowana przez Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) oraz Politykę Insight czwarta edycja raportu w zamierzeniu autorów ma być okazją do wzajemnej inspiracji i możliwości budowania współpracy między samorządami. W zestawieniu zostało uwzględnione 37 polskich miast charakteryzujących się największą populacją. Zebrane do stworzenia rankingu dane pochodziły z korespondencji z urzędami miast, statystyk publicznych oraz innych zewnętrznych instytucji. Następnie zostały poddane analizie by możliwe było ustaleni kolejności w sześciu kategoriach: mobilności indywidualnej, transporcie zbiorowym, ruchu pieszych i bezpieczeństwie, czystym powietrzu i świadomości problemu, regulacjach i politykach miejskich infrastrukturze elektromobilności. Co warte uwagi, transformację transportu w kierunku bezemisyjnej mobilności wspiera też państwo na poziomie centralnym. Od 20 października 2025 roku zmieniają się zasady programu „NaszEauto” – możliwość uzyskania dotacji rozszerzono na instytucje publiczne, w tym jednostki samorządowe. Dzięki temu możliwe będzie wspieranie dekarbonizacji transportu służbowego w administracji. Dzięki temu możliwe będzie wsparcie dekarbonizacji transportu służbowego w urzędach. NaszEauto 2025: większe dopłaty, nowe zasady i wolne wypłaty dotacji Specyfika polskiej mobilności Problematyka mobilności to coś więcej, niż niedobór autobusów w małych miejscowościach, czy niedostatecznie duże parkingi. To całe systemy rozwiązań obejmujące każdy element transportowej tkanki miasta: pieszych, rowerzystów, transport publiczny, nowe technologie i logistykę miejską. Dopiero holistyczne podejście do tego zagadnienia pozwala na budowę bardziej odpornych na wyzwania codzienności struktury, zdolne do spełnienia potrzeb mieszkańców. Obecnie potrzeby obywateli nie są spełnione, a ,,wykluczenie transportowe” to termin, który dotyka powszechnie wiele osób. Z tego powodu Polska pozostaje jednym z najbardziej zmotoryzowanych krajów UE. Według danych z 2024 roku przypada nam szóste miejsce w tym zestawieniu, co przekłada się na 611 samochodów osobowych na tysiąc mieszkańców, a liczba ta stale rośnie. Z kolei średnia dla całej Unii Europejskiej jest niższa i wynosi 576 aut osobowych na tysiąc mieszkańców. Wyższe stężenie samochodów na ulicach jest spowodowane tym, że tańsze i mniej szkodliwe rodzaje transportu – komunikacja zbiorowa, rower hulajnoga elektryczna – nie odpowiadają na potrzeby dojeżdżających, mimo że są bardziej zrównoważone. To powoduje powstawanie nadmiernego hałasu, emituje spaliny i może negatywnie wpływać na zdrowie i kondycję życiową mieszkańców okolic, gdzie ten ruch jest skoncentrowany. Które miasta zwyciężyły? W poszczególnych kategoriach pierwsze miejsca przypadały różnym miastom, wyjątkiem był Kraków, który zwyciężył w dwóch obszarach – mobilności indywidualnej oraz regulacjach i politykach miejskich. W transporcie zbiorowym najlepsza okazała się Warszawa. Czyste powietrze – świadomość problemu okazała się najwyższa w Gdyni. Ruch pieszych i bezpieczeństwo okazało się najwyższe w Gorzowie Wielkopolskim, a w kategorii infrastruktura elektromobilności zwyciężył Chorzów. W ,,Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności” zestawienie największych miast Polski pokazuje w jakich obszarach pozostaje najwięcej do poprawy. W stolicy Polski, Warszawie, najniższe noty uzyskał za ruch pieszych i bezpieczeństwo (klasyfikacja dopiero na 31. miejscu). Podobnie w drugim co do wielkości Krakowie – zwycięzcy dwóch kategorii – gdzie również najniżej sklasyfikowany został ruch pieszych i bezpieczeństwo (18. miejsce). Trzecie i czwarte co do wielkości Wrocław i Łódź również zmagają się z tym samym problemem, co sprawiło, że im miejsca to kolejno 26. i 35. Dopiero piąty co do liczby mieszkańców Poznań bardziej niż z bezpieczeństwem zmaga się z brakiem czystego powietrza, co dawało 14. miejsce w tej kategorii (niżej niż ruch pieszych i bezpieczeństwo – miejsce 13.). Wnioski z raportu Wskaźniki stworzone na potrzeby rankingu pozwoliły potwierdzić, że duże aglomeracje zmagają się z innymi problemami niż mniejsze miasta oraz że tempo zmian się różni. Tegoroczne wyniki pokazują, że fundament transformacji został już położony i coraz wyraźniej widać inwestycje w zrównoważoną mobilność. Autorzy raportu zwracają uwagę na konieczność przyspieszenia i integracji działań w celu implementacji bardziej bezpiecznych i przyjaznych środowisku rozwiązań. Transport zbiorowy utrzymuje swoją przewagę w dużych miastach, z kolei w mniejszych ośrodkach powiatowych widać stagnację oraz braki w finansowaniu modernizacji i utrzymania miejskich spółek transportowych. Prowadzi to do pogłębiania wykluczenia komunikacyjnego i uzależnienia od posiadania własnego auta osobowego. Tymczasem władze Krakowa widząc potrzebę usprawnienia transportu podjęły decyzję o budowie drugiego w Polsce systemu metra, a niedawno ogłoszono przebieg jego dwóch linii. Jednak na zakończenie inwestycji i realny efekt w postaci zmniejszenia korków i poprawy jakości powietrza krakowianie będą musieli poczekać kolejne 10 lat. Zobacz też: Jak metro zmieni Kraków: przebieg linii, emisje CO₂ i kontrowersje trasy Źródła: FPPE, Serwis Samorządowy PAP, Local Trends Fot. Canva (Calvin Seng) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.