Ochrona środowiska Ranking miast zrównoważonej mobilności 2025. Z jakimi problemami zmagają się największe polskie ośrodki? 15 października 2025 Ochrona środowiska Ranking miast zrównoważonej mobilności 2025. Z jakimi problemami zmagają się największe polskie ośrodki? 15 października 2025 Przeczytaj także Ochrona środowiska Małe ssaki znikają w ciszy. Jak działalność człowieka przyspiesza ich wymieranie Małe ssaki są pierwszymi ofiarami zmian środowiskowych wywołanych przez człowieka. Wylesianie, urbanizacja, przemysłowe rolnictwo i inwazyjne gatunki sprawiają, że ich populacje kurczą się w alarmującym tempie. Przykłady z Australii i Europy pokazują, że bez natychmiastowych działań możemy stracić kolejne, pozornie nieistotne, ale kluczowe dla ekosystemów gatunki. Ochrona środowiska Wrocław tworzy rezerwat przyrody. Park Narodowy Doliny Dolnej Odry wciąż czeka na podpis prezydenta Podczas gdy Wrocław planuje utworzenie podmiejskiego rezerwatu przyrody, Park Narodowy Doliny Dolnej Odry na Pomorzu Zachodnim czeka na podpis prezydenta. Oba te projekty mają na celu ochronę terenów o cennych walorach przyrodniczych, a także zwiększenie wartości regionu i integrację mieszkańców. Ochrona środowiska w Polsce zderza się jednak z polityką oraz obawami o bezpieczeństwo gospodarcze i energetyczne regionu. Polska jest krajem silnie zurbanizowanym – w miastach żyje około 60% populacji. Mimo zauważalnych trendów suburbanizacyjnych, to właśnie duże ośrodki miejskie pozostają centrami życia społecznego i gospodarczego. Wiele osób z terenów wiejskich i podmiejskich codziennie dojeżdża tam do pracy, urzędów, szkół i instytucji kultury. To rodzi konieczność zapewnienia skutecznej i zrównoważonej mobilności miejskiej. Reklama Spis treści ToggleCzwarta edycja rankinguSpecyfika polskiej mobilnościKtóre miasta zwyciężyły?Wnioski z raportu Czwarta edycja rankingu Podczas trwającego w Poznaniu Europejskiego Forum Samorządowego Local Trends 2025, które stanowi platformę wymiany doświadczeń między przedstawicielami miast, gmin i województw, zaprezentowano najnowszą edycję „Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności”. Zaprezentowana przez Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) oraz Politykę Insight czwarta edycja raportu w zamierzeniu autorów ma być okazją do wzajemnej inspiracji i możliwości budowania współpracy między samorządami. W zestawieniu zostało uwzględnione 37 polskich miast charakteryzujących się największą populacją. Zebrane do stworzenia rankingu dane pochodziły z korespondencji z urzędami miast, statystyk publicznych oraz innych zewnętrznych instytucji. Następnie zostały poddane analizie by możliwe było ustaleni kolejności w sześciu kategoriach: mobilności indywidualnej, transporcie zbiorowym, ruchu pieszych i bezpieczeństwie, czystym powietrzu i świadomości problemu, regulacjach i politykach miejskich infrastrukturze elektromobilności. Co warte uwagi, transformację transportu w kierunku bezemisyjnej mobilności wspiera też państwo na poziomie centralnym. Od 20 października 2025 roku zmieniają się zasady programu „NaszEauto” – możliwość uzyskania dotacji rozszerzono na instytucje publiczne, w tym jednostki samorządowe. Dzięki temu możliwe będzie wspieranie dekarbonizacji transportu służbowego w administracji. Dzięki temu możliwe będzie wsparcie dekarbonizacji transportu służbowego w urzędach. NaszEauto 2025: większe dopłaty, nowe zasady i wolne wypłaty dotacji Specyfika polskiej mobilności Problematyka mobilności to coś więcej, niż niedobór autobusów w małych miejscowościach, czy niedostatecznie duże parkingi. To całe systemy rozwiązań obejmujące każdy element transportowej tkanki miasta: pieszych, rowerzystów, transport publiczny, nowe technologie i logistykę miejską. Dopiero holistyczne podejście do tego zagadnienia pozwala na budowę bardziej odpornych na wyzwania codzienności struktury, zdolne do spełnienia potrzeb mieszkańców. Obecnie potrzeby obywateli nie są spełnione, a ,,wykluczenie transportowe” to termin, który dotyka powszechnie wiele osób. Z tego powodu Polska pozostaje jednym z najbardziej zmotoryzowanych krajów UE. Według danych z 2024 roku przypada nam szóste miejsce w tym zestawieniu, co przekłada się na 611 samochodów osobowych na tysiąc mieszkańców, a liczba ta stale rośnie. Z kolei średnia dla całej Unii Europejskiej jest niższa i wynosi 576 aut osobowych na tysiąc mieszkańców. Wyższe stężenie samochodów na ulicach jest spowodowane tym, że tańsze i mniej szkodliwe rodzaje transportu – komunikacja zbiorowa, rower hulajnoga elektryczna – nie odpowiadają na potrzeby dojeżdżających, mimo że są bardziej zrównoważone. To powoduje powstawanie nadmiernego hałasu, emituje spaliny i może negatywnie wpływać na zdrowie i kondycję życiową mieszkańców okolic, gdzie ten ruch jest skoncentrowany. Które miasta zwyciężyły? W poszczególnych kategoriach pierwsze miejsca przypadały różnym miastom, wyjątkiem był Kraków, który zwyciężył w dwóch obszarach – mobilności indywidualnej oraz regulacjach i politykach miejskich. W transporcie zbiorowym najlepsza okazała się Warszawa. Czyste powietrze – świadomość problemu okazała się najwyższa w Gdyni. Ruch pieszych i bezpieczeństwo okazało się najwyższe w Gorzowie Wielkopolskim, a w kategorii infrastruktura elektromobilności zwyciężył Chorzów. W ,,Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności” zestawienie największych miast Polski pokazuje w jakich obszarach pozostaje najwięcej do poprawy. W stolicy Polski, Warszawie, najniższe noty uzyskał za ruch pieszych i bezpieczeństwo (klasyfikacja dopiero na 31. miejscu). Podobnie w drugim co do wielkości Krakowie – zwycięzcy dwóch kategorii – gdzie również najniżej sklasyfikowany został ruch pieszych i bezpieczeństwo (18. miejsce). Trzecie i czwarte co do wielkości Wrocław i Łódź również zmagają się z tym samym problemem, co sprawiło, że im miejsca to kolejno 26. i 35. Dopiero piąty co do liczby mieszkańców Poznań bardziej niż z bezpieczeństwem zmaga się z brakiem czystego powietrza, co dawało 14. miejsce w tej kategorii (niżej niż ruch pieszych i bezpieczeństwo – miejsce 13.). Wnioski z raportu Wskaźniki stworzone na potrzeby rankingu pozwoliły potwierdzić, że duże aglomeracje zmagają się z innymi problemami niż mniejsze miasta oraz że tempo zmian się różni. Tegoroczne wyniki pokazują, że fundament transformacji został już położony i coraz wyraźniej widać inwestycje w zrównoważoną mobilność. Autorzy raportu zwracają uwagę na konieczność przyspieszenia i integracji działań w celu implementacji bardziej bezpiecznych i przyjaznych środowisku rozwiązań. Transport zbiorowy utrzymuje swoją przewagę w dużych miastach, z kolei w mniejszych ośrodkach powiatowych widać stagnację oraz braki w finansowaniu modernizacji i utrzymania miejskich spółek transportowych. Prowadzi to do pogłębiania wykluczenia komunikacyjnego i uzależnienia od posiadania własnego auta osobowego. Tymczasem władze Krakowa widząc potrzebę usprawnienia transportu podjęły decyzję o budowie drugiego w Polsce systemu metra, a niedawno ogłoszono przebieg jego dwóch linii. Jednak na zakończenie inwestycji i realny efekt w postaci zmniejszenia korków i poprawy jakości powietrza krakowianie będą musieli poczekać kolejne 10 lat. Zobacz też: Jak metro zmieni Kraków: przebieg linii, emisje CO₂ i kontrowersje trasy Źródła: FPPE, Serwis Samorządowy PAP, Local Trends Fot. Canva (Calvin Seng) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.