Zrównoważony rozwój Rośnie popyt na kubki jednorazowe. Czy plastik da się zastąpić? 03 lipca 2025 Zrównoważony rozwój Rośnie popyt na kubki jednorazowe. Czy plastik da się zastąpić? 03 lipca 2025 Przeczytaj także Zrównoważony rozwój Drewniane miasto dla miliona ludzi. Czy brytyjski Forest City to nowy kierunek zielonego budownictwa? W Europie rodzi się projekt, który może zrewolucjonizować myślenie o zielonym budownictwie: nowe miasto dla miliona ludzi, oparte w dużej części na drewnie, transporcie publicznym i odbudowie przyrody. Bez futurystycznych eksperymentów i bez projektowania z myślą wyłącznie o najzamożniejszych, za to z ambicją stworzenia przystępnych cenowo mieszkań w ramach niskoemisyjnej, nowoczesnej urbanistyki. Forest City 1 staje się jednym z najciekawszych eksperymentów klimatycznych na kontynencie. Zrównoważony rozwój Kodeks Ziemi: państwo przejmie wnętrze Ziemi? Nowe zasady własności surowców i energii pod powierzchnią Rząd pracuje nad nowym Kodeksem Gospodarowania Wnętrzem Górotworu, znanym też jako Kodeks Ziemi, który ma uporządkować przepisy dotyczące tego, kto ma prawo do zasobów znajdujących się pod powierzchnią naszych działek. Dokument przygotowywany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) ma wprowadzić jasne zasady dotyczące własności i eksploatacji zasobów naturalnych – od geotermii po surowce krytyczne – istotne w procesie transformacji energetycznej. Popularność jednorazowych kubków i opakowań dynamicznie rośnie, co budzi obawy ekologów. Według najnowszego raportu rynek produktów jednokrotnego użytku w 2030 roku osiągnie wartość 20,4 mld USD. Największy wzrost obserwuje się w obszarach zurbanizowanych, gdzie dominuje szybka konsumpcja. Mimo rosnących regulacji i dostępnych alternatyw, jednorazowe produkty mogą stanowić poważne zagrożenie dla środowiska. Reklama Spis treści ToggleCoraz większy popyt na jednorazowe produktyDlaczego rośnie popularność kubków jednorazowych?Kto generuje największy popyt na produkty jednorazowe?Ekologiczne rozwiązania i alternatywy Coraz większy popyt na jednorazowe produkty Produkty jednorazowe, takie jak kubki i opakowania, stają się coraz popularniejsze. W czasach, gdy rytm życia znacznie przyśpieszył, stały się wygodną alternatywą dla tradycyjnych naczyń, a ich nadprodukcja zaczyna budzić niepokój. Produkty jednorazowego użytku, szczególnie te wykonane z tworzyw sztucznych, stanowią poważny problem dla środowiska. Ich masowa produkcja i późniejsze wyrzucanie skutkują powstawaniem ogromnych ilości odpadów, które rozkładają się przez setki lat, zanieczyszczając glebę, wodę i powietrze. Dodatkowo, wiele jednorazowych produktów, takich jak plastikowe opakowania, słomki czy torby, trafiają do oceanów, stanowiąc śmiertelne zagrożenie dla życia morskiego. Według raportu Global Outlook 2025 globalny rynek Disposable Cups, który w 2024 roku był wart 14,2 mld USD, w 2030 roku osiągnie wartość 20,4 mld USD. Ponadto dziesięciu największych graczy odpowiada za około 70% światowej produkcji, przekraczając 50 miliardów jednostek rocznie. Obserwowany wzrost jest szczególnie widoczny w Europie i w USA, w najbardziej zurbanizowanych obszarach. To niepokojące dane, zwłaszcza w dobie coraz większej świadomości ekologicznej. Mniej plastiku na plażach. Zakaz foliowych toreb działa: spadek o 47% Dlaczego rośnie popularność kubków jednorazowych? Rosnąca popularność produktów jednokrotnego użytku wynika z urbanizacji, wygody i mobilnego stylu życia. Punkty szybkiej obsługi, takie jak restauracje, kawiarnie oraz fast foody polegają na jednorazowych kubkach w odpowiedzi na kulturę konsumpcyjną “na wynos”, widoczną szczególnie w ośrodkach miejskich. Równie duży wpływ miała kultura kawy kupowanej w pośpiechu, przed rozpoczęciem dnia w jednorazowym, sygnowanym kubku. Ponadto rośnie liczba usług dostaw żywności. Powstaje coraz więcej firm działających przez aplikacje. Umożliwiają one wygodne zamawianie jedzenia z dostawą do domu. Takie rozwiązania wymuszają na producentach inwestycję w szczelne jednorazowe opakowania. Kto generuje największy popyt na produkty jednorazowe? Branże, które najczęściej wykorzystują kubki i opakowania jednorazowe to wszelkie lokale gastronomiczne, zwłaszcza serwujące napoje na wynos oraz dostawy. Jednorazowe kubki często są dodatkowo sygnowane logiem lokalu w celach marketingowych. Podobnie duży popyt na produkty jednokrotnego użytku można zauważyć wśród organizatorów wesel, imprez oraz cateringów. Wzrost obserwujemy również w placówkach edukacyjnych, miejscach pracy i zakładach opieki zdrowotnej, gdzie dostępne są dystrybutory wody pitnej. Jednorazowe kubki często bywają wygodniejszym rozwiązaniem, niż tradycyjne naczynia, a możliwość ich personalizacji zachęca firmy do inwestowania w nie. Ekologiczne rozwiązania i alternatywy W 2021 roku Unia Europejska wprowadziła surowe przepisy dotyczące produktów jednorazowych. Ich sprzedaż została zabroniona, jeśli istnieją przystępne cenowo, łatwo dostępne i przyjazne dla środowiska alternatywy. Wśród zakazanych produktów z tworzyw sztucznych znalazły się m.in patyczki kosmetyczne, sztućce, talerze, słomki, pojemniki na żywność oraz kubki na napoje. Dodatkowo produkty wykonane ze sztucznych materiałów muszą zawierać odpowiednie etykiety, a zakrętki i wieczka muszą być fabrycznie przymocowane do butelek, by zmniejszyć ryzyko dostania się do środowiska. Dzięki rosnącej świadomości ekologicznej coraz większy wzrost odnotowuje także rynek powlekanych kubków papierowych z biomasy. To bezpieczna alternatywa dla plastiku, bezpieczna w kontakcie z żywnością. Ich naturalna biodegradowalność i kompostowalność sprawia, że są coraz chętniej wybierane przez firmy i konsumentów zaangażowanych w działania na rzecz ochrony środowiska. Podstawową przeszkodą dla popularyzacji tego rozwiązania są relatywnie wyższe koszty produkcji, w porównaniu z kubkami plastikowymi oraz potrzeba wydajnej infrastruktury recyklingu. Alternatywa może być jednak możliwa, dzięki inwestycjom w badania i rozwój oraz poprawie wydajności produktów biodegradowalnych. Kubki z biomasy dają szansę na realną zmianę społeczną, bez konieczności rezygnacji z ulubionej kawy na wynos. Zobacz też: Polacy tracą zainteresowanie ekologią – co to oznacza dla klimatu? Źródła: AMR, GlobalNewswire, Your Europe Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.