Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Rośnie popyt na kubki jednorazowe. Czy plastik da się zastąpić?

Rośnie popyt na kubki jednorazowe. Czy plastik da się zastąpić?

Popularność jednorazowych kubków i opakowań dynamicznie rośnie, co budzi obawy ekologów. Według najnowszego raportu rynek produktów jednokrotnego użytku w 2030 roku osiągnie wartość 20,4 mld USD. Największy wzrost obserwuje się w obszarach zurbanizowanych, gdzie dominuje szybka konsumpcja. Mimo rosnących regulacji i dostępnych alternatyw, jednorazowe produkty mogą stanowić poważne zagrożenie dla środowiska.

925x200 1
Reklama

Coraz większy popyt na jednorazowe produkty

Produkty jednorazowe, takie jak kubki i opakowania, stają się coraz popularniejsze. W czasach, gdy rytm życia znacznie przyśpieszył, stały się wygodną alternatywą dla tradycyjnych naczyń, a ich nadprodukcja zaczyna budzić niepokój. Produkty jednorazowego użytku, szczególnie te wykonane z tworzyw sztucznych, stanowią poważny problem dla środowiska. Ich masowa produkcja i późniejsze wyrzucanie skutkują powstawaniem ogromnych ilości odpadów, które rozkładają się przez setki lat, zanieczyszczając glebę, wodę i powietrze. Dodatkowo, wiele jednorazowych produktów, takich jak plastikowe opakowania, słomki czy torby, trafiają do oceanów, stanowiąc śmiertelne zagrożenie dla życia morskiego. 

Według raportu Global Outlook 2025 globalny rynek Disposable Cups, który w 2024 roku był wart 14,2 mld USD, w 2030 roku osiągnie wartość 20,4 mld USD. Ponadto dziesięciu największych graczy odpowiada za około 70% światowej produkcji, przekraczając 50 miliardów jednostek rocznie. Obserwowany wzrost jest szczególnie widoczny w Europie i w USA, w najbardziej zurbanizowanych obszarach. To niepokojące dane, zwłaszcza w dobie coraz większej świadomości ekologicznej.

Dlaczego rośnie popularność kubków jednorazowych?

Rosnąca popularność produktów jednokrotnego użytku wynika z urbanizacji, wygody i mobilnego stylu życia. Punkty szybkiej obsługi, takie jak restauracje, kawiarnie oraz fast foody polegają na jednorazowych kubkach w odpowiedzi na kulturę konsumpcyjną “na wynos”, widoczną szczególnie w ośrodkach miejskich. Równie duży wpływ miała kultura kawy kupowanej w pośpiechu, przed rozpoczęciem dnia w jednorazowym, sygnowanym kubku.

Ponadto rośnie liczba usług dostaw żywności. Powstaje coraz więcej firm działających przez aplikacje. Umożliwiają one wygodne zamawianie jedzenia z dostawą do domu. Takie rozwiązania wymuszają na producentach inwestycję w szczelne jednorazowe opakowania. 

Kto generuje największy popyt na produkty jednorazowe?

Branże, które najczęściej wykorzystują kubki i opakowania jednorazowe to wszelkie lokale gastronomiczne, zwłaszcza serwujące napoje na wynos oraz dostawy. Jednorazowe kubki często są dodatkowo sygnowane logiem lokalu w celach marketingowych. Podobnie duży popyt na produkty jednokrotnego użytku można zauważyć wśród organizatorów wesel, imprez oraz cateringów. 

Wzrost obserwujemy również w placówkach edukacyjnych, miejscach pracy i zakładach opieki zdrowotnej, gdzie dostępne są dystrybutory wody pitnej. Jednorazowe kubki często bywają wygodniejszym rozwiązaniem, niż tradycyjne naczynia, a możliwość ich personalizacji zachęca firmy do inwestowania w nie.

Ekologiczne rozwiązania i alternatywy

W 2021 roku Unia Europejska wprowadziła surowe przepisy dotyczące produktów jednorazowych. Ich sprzedaż została zabroniona, jeśli istnieją przystępne cenowo, łatwo dostępne i przyjazne dla środowiska alternatywy. Wśród zakazanych produktów z tworzyw sztucznych znalazły się m.in patyczki kosmetyczne, sztućce, talerze, słomki, pojemniki na żywność oraz kubki na napoje. Dodatkowo produkty wykonane ze sztucznych materiałów muszą zawierać odpowiednie etykiety, a zakrętki i wieczka muszą być fabrycznie przymocowane do butelek, by zmniejszyć ryzyko dostania się do środowiska.

Dzięki rosnącej świadomości ekologicznej coraz większy wzrost odnotowuje także rynek powlekanych kubków papierowych z biomasy. To bezpieczna alternatywa dla plastiku, bezpieczna w kontakcie z żywnością. Ich naturalna biodegradowalność i kompostowalność sprawia, że są coraz chętniej wybierane przez firmy i konsumentów zaangażowanych w działania na rzecz ochrony środowiska. Podstawową przeszkodą dla popularyzacji tego rozwiązania są relatywnie wyższe koszty produkcji, w porównaniu z kubkami plastikowymi oraz potrzeba wydajnej infrastruktury recyklingu. Alternatywa może być jednak możliwa, dzięki inwestycjom w badania i rozwój oraz poprawie wydajności produktów biodegradowalnych. Kubki z biomasy dają szansę na realną zmianę społeczną, bez konieczności rezygnacji z ulubionej kawy na wynos.

Zobacz też: Polacy tracą zainteresowanie ekologią – co to oznacza dla klimatu?

Źródła: AMR, GlobalNewswire, Your Europe

Fot: Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.