Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Rośnie świadomość zrównoważonego rozwoju wśród polskich konsumentów [BADANIA]

Rośnie świadomość zrównoważonego rozwoju wśród polskich konsumentów [BADANIA]

Wielkimi krokami zbliża się kongres ESG – platforma dialogu dla europejskich liderów zrównoważonego rozwoju. Na jej potrzeby przeprowadzono ogólnopolskie badanie na temat poziomu świadomości dot. ESG i zrównoważonego rozwoju. W badaniu zapytano m.in. o znajomość pojęcia ESG oraz o rolę zrównoważonego rozwoju w decyzjach zakupowych produktów czy usług. Z danych wynika, że zrównoważony rozwój staje się dla Polek i Polaków coraz bardziej istotny, a znajomość skrótu ESG wzrosła o prawie 100%. 

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

O badaniu

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Instytutu ESG, jednego z głównych organizatorów III Kongresu ESG – Liderzy Zrównoważonego Rozwoju – Europa, który 31 stycznia odbędzie się w Warszawie. 

To już drugie tego typu badanie. W dniach 29-31 grudnia 2023 r. zapytano konsumentów m.in. o znajomość skrótu ESG (Environment, Social and Corporate Governance) oraz o rolę zrównoważonego rozwoju w ich zachowaniach rynkowych. Takie same pytania padły w panelu zrealizowanym rok wcześniej w dniach 2-5 grudnia 2022 r.  

Wyniki badania – co wiemy o ESG?

Wyniki w całości zostaną zaprezentowane podczas wydarzenia. Teraz jednak możemy ujawnić część z nich.
Na pytanie, czy kiedykolwiek wcześniej natknąłeś się na pojęcie ESG, oznaczające zrównoważony rozwój, rok temu twierdząco odpowiedziało jedynie 15% ankietowanych, a pod koniec 2023 r. było to już 29%. 

– W krótkim czasie nastąpił bardzo dynamiczny wzrost świadomości, czym jest ESG. To cieszy, ale pamiętajmy, że nadal ponad 2/3 osób nie wie, co oznacza skrót, nie mówiąc już o praktycznym wymiarze stosowania idei zrównoważonego rozwoju np. w biznesie. To pokazuje, ile jeszcze trzeba wykonać pracy w zakresie społecznej edukacji i jak ważne są inicjatywy promujące ESG – mówi Natalia Witkowska, ekspertka Instytutu ESG oraz redaktorka naczelna portalu oESG.pl.

grafika komunikat 10 01
Fot.: ESG

Zarówno w najnowszej edycji panelu Ariadna, jak i w badaniu sprzed roku, ankietowanym zadano pytanie, czy kupując produkty lub usługi zwracają uwagę na to, czy dany producent lub firma dba o środowisko naturalne, ład korporacyjny i zrównoważony rozwój. Obecnie na te aspekty zwraca uwagę 39% osób (zdecydowanie tak i raczej tak), a nie zwraca aż 45% konsumentów (raczej nie, zdecydowanie nie); pozostali (16%) nie potrafili odpowiedzieć jednoznacznie.

To lepsze wyniki niż w ubiegłym roku. To, czy dany producent lub firma dba o środowisko naturalne, było wówczas istotne w decyzjach zakupowych dla 35% konsumentów; na odpowiedzialność społeczną zwracało uwagę 34% ankietowanych, a na przestrzeganie ładu korporacyjnego 23%.

– Zachowania konsumenckie to bardzo złożony proces, a na decyzje zakupowe ma wpływ bardzo wiele czynników. Widać jednak wyraźnie, że szeroko rozumiany zrównoważony rozwój jest w tym obszarze coraz bardziej istotny i przekłada się na realne zyski dla firm. Jestem przekonana, że świadomość konsumentów nadal będzie rosła i od ESG zwyczajnie nie da się „uciec” – zaznacza Urszula Jóźwiak ekspertka Instytutu ESG i prezeska Fundacji im. XBW Ignacego Krasickiego.

O Kongresie

Kongres ESG to miejsce, w którym spotykają się przedstawiciele administracji państwowej, świata biznesu, NGO, środowisk naukowych, ekspertów i mediów. Ostatnie dwie edycje Kongresu zgromadziły łącznie ponad 8000 gości, ekspertów i uczestników, a rekomendacje i wnioski z obu edycji wydarzenia dotarły do ponad 5,5 mln osób. Przyszedł czas, by zaprezentować efekty pracy ekspertów Kongresu ESG na arenie europejskiej, a co za tym idzie stworzyć kontynentalną platformę dialogu poświęconą kwestiom ESG.

W trakcie III Kongresu ESG – Europa sprawy związane z ochroną środowiska i ładem korporacyjnym będą tym razem analizowane przez pryzmat zmian społecznych. Eksperci poruszą takie tematy jak: wyzwania ESG, społeczna odpowiedzialność biznesu w czasach AI, zrównoważona konsumpcja – czyli o krętej drodze do Gospodarki Obiegu Zamkniętego w modzie i handlu, wykluczenia na rynku pracy, wykorzystanie szans i uniknięcie zagrożeń związanych z ewolucją ESG.

Więcej informacji na stronie: www.esgkongres.pl i https://oesg.pl/kongres/ 

Źródło tekstu i zdjęć: ESG

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.