Patronat Rośnie świadomość zrównoważonego rozwoju wśród polskich konsumentów [BADANIA] 10 stycznia 2024 Patronat Rośnie świadomość zrównoważonego rozwoju wśród polskich konsumentów [BADANIA] 10 stycznia 2024 Przeczytaj także Patronat Zakończył się V Międzynarodowy Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2024 W dniach 22 i 23 kwietnia stolica Polski po raz kolejny stała się centralnym punktem globalnej dyskusji o klimacie. Eksperci z różnych dziedzin, reprezentujący świat biznesu, administracji, nauki, organizacje pozarządowe oraz media, zbierają się, by wspólnie poszukiwać rozwiązań na rzecz ochrony naszej planety. W uroczystej inauguracji TOGETAIR 2024 wzięli udział Roberta Metsola, Przewodnicząca Parlamentu Europejskiego oraz Mark Brzeziński, Ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce. Patronat Konferencja PSEW2024: Wiatr na lądzie czeka na odblokowanie Polska to dziś 3 rynek dla wiatru w Unii Europejskiej. Według najnowszych danych PSE w Polsce jest już ponad 10 GW mocy zainstalowanej w energetyce wiatrowej. Obecnie cała branża wiatrowa, samorząd i przemysł wyczekuje nowych zapisów uwalniających inwestycje wiatrowe na lądzie. Zmiana odległości minimalnej, ale też skrócenie procedur o kilka lat będą jednymi z głównych tematów 19. Konferencji PSEW, która odbędzie się w dniach 4-6 czerwca 2024 w Świnoujściu. W wydarzeniu jak co roku wezmą udział kluczowi politycy, administracja rządowa i samorządowa, czyli główni decydenci mający realny wpływ na rozwój tego sektora w naszym kraju. Swój udział potwierdzili m.in. wiceministrowie Miłosz Motyka oraz Urszula Zielińska z Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Arkadiusz Marchewka, Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego czy Giles Dickson, prezes WindEurope. Wielkimi krokami zbliża się kongres ESG – platforma dialogu dla europejskich liderów zrównoważonego rozwoju. Na jej potrzeby przeprowadzono ogólnopolskie badanie na temat poziomu świadomości dot. ESG i zrównoważonego rozwoju. W badaniu zapytano m.in. o znajomość pojęcia ESG oraz o rolę zrównoważonego rozwoju w decyzjach zakupowych produktów czy usług. Z danych wynika, że zrównoważony rozwój staje się dla Polek i Polaków coraz bardziej istotny, a znajomość skrótu ESG wzrosła o prawie 100%. Reklama O badaniu Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Instytutu ESG, jednego z głównych organizatorów III Kongresu ESG – Liderzy Zrównoważonego Rozwoju – Europa, który 31 stycznia odbędzie się w Warszawie. To już drugie tego typu badanie. W dniach 29-31 grudnia 2023 r. zapytano konsumentów m.in. o znajomość skrótu ESG (Environment, Social and Corporate Governance) oraz o rolę zrównoważonego rozwoju w ich zachowaniach rynkowych. Takie same pytania padły w panelu zrealizowanym rok wcześniej w dniach 2-5 grudnia 2022 r. Wyniki badania – co wiemy o ESG? Wyniki w całości zostaną zaprezentowane podczas wydarzenia. Teraz jednak możemy ujawnić część z nich.Na pytanie, czy kiedykolwiek wcześniej natknąłeś się na pojęcie ESG, oznaczające zrównoważony rozwój, rok temu twierdząco odpowiedziało jedynie 15% ankietowanych, a pod koniec 2023 r. było to już 29%. – W krótkim czasie nastąpił bardzo dynamiczny wzrost świadomości, czym jest ESG. To cieszy, ale pamiętajmy, że nadal ponad 2/3 osób nie wie, co oznacza skrót, nie mówiąc już o praktycznym wymiarze stosowania idei zrównoważonego rozwoju np. w biznesie. To pokazuje, ile jeszcze trzeba wykonać pracy w zakresie społecznej edukacji i jak ważne są inicjatywy promujące ESG – mówi Natalia Witkowska, ekspertka Instytutu ESG oraz redaktorka naczelna portalu oESG.pl. Fot.: ESG Zarówno w najnowszej edycji panelu Ariadna, jak i w badaniu sprzed roku, ankietowanym zadano pytanie, czy kupując produkty lub usługi zwracają uwagę na to, czy dany producent lub firma dba o środowisko naturalne, ład korporacyjny i zrównoważony rozwój. Obecnie na te aspekty zwraca uwagę 39% osób (zdecydowanie tak i raczej tak), a nie zwraca aż 45% konsumentów (raczej nie, zdecydowanie nie); pozostali (16%) nie potrafili odpowiedzieć jednoznacznie.To lepsze wyniki niż w ubiegłym roku. To, czy dany producent lub firma dba o środowisko naturalne, było wówczas istotne w decyzjach zakupowych dla 35% konsumentów; na odpowiedzialność społeczną zwracało uwagę 34% ankietowanych, a na przestrzeganie ładu korporacyjnego 23%. – Zachowania konsumenckie to bardzo złożony proces, a na decyzje zakupowe ma wpływ bardzo wiele czynników. Widać jednak wyraźnie, że szeroko rozumiany zrównoważony rozwój jest w tym obszarze coraz bardziej istotny i przekłada się na realne zyski dla firm. Jestem przekonana, że świadomość konsumentów nadal będzie rosła i od ESG zwyczajnie nie da się „uciec” – zaznacza Urszula Jóźwiak ekspertka Instytutu ESG i prezeska Fundacji im. XBW Ignacego Krasickiego. O Kongresie Kongres ESG to miejsce, w którym spotykają się przedstawiciele administracji państwowej, świata biznesu, NGO, środowisk naukowych, ekspertów i mediów. Ostatnie dwie edycje Kongresu zgromadziły łącznie ponad 8000 gości, ekspertów i uczestników, a rekomendacje i wnioski z obu edycji wydarzenia dotarły do ponad 5,5 mln osób. Przyszedł czas, by zaprezentować efekty pracy ekspertów Kongresu ESG na arenie europejskiej, a co za tym idzie stworzyć kontynentalną platformę dialogu poświęconą kwestiom ESG. W trakcie III Kongresu ESG – Europa sprawy związane z ochroną środowiska i ładem korporacyjnym będą tym razem analizowane przez pryzmat zmian społecznych. Eksperci poruszą takie tematy jak: wyzwania ESG, społeczna odpowiedzialność biznesu w czasach AI, zrównoważona konsumpcja – czyli o krętej drodze do Gospodarki Obiegu Zamkniętego w modzie i handlu, wykluczenia na rynku pracy, wykorzystanie szans i uniknięcie zagrożeń związanych z ewolucją ESG. Więcej informacji na stronie: www.esgkongres.pl i https://oesg.pl/kongres/ Źródło tekstu i zdjęć: ESG Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.