Wiadomości OZE Rowery elektryczne w norweskiej straży granicznej 23 sierpnia 2018 Wiadomości OZE Rowery elektryczne w norweskiej straży granicznej 23 sierpnia 2018 Przeczytaj także Energetyka Czy to detronizacja litu w branży baterii? Naukowcy opracowali baterię sodową zdolną do naładowania w kilka sekund Od lat producenci akumulatorów bez powodzeń poszukiwali techniki umożliwiającej ekspresowe naładowanie baterii. Dziś wydaje się to bliższe niż kiedykolwiek wcześniej. … Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Rowery elektryczne najczęściej wykorzystuje się w ramach rekreacji lub poruszania się po mieście. Okazuje się jednak, że znalazły one również zastosowanie w innych działalnościach, np. stały się wyposażeniem norweskiej straży granicznej. Reklama Norwegia sąsiaduje z Rosją. Długość oddzielającej te kraje granicy wynosi 196 kilometrów. Obowiązkiem norweskich strażników granicznych stacjonujących w garnizonie Sør-Varanger lub GSV jest patrolowanie tego terenu. Do tego celu z reguły wykorzystują mało ekonomiczne pojazdy wojskowe lub skutery śnieżne zimą, które emitują zanieczyszczenia i są głośne, co przeszkadza w patrolu. Dlatego teraz strażnicy z GSV testują rowery elektryczne, jako alternatywę do wspomnianych pojazdów. Jak powiedział dowódca garnizonu, porucznik Jørn Qviller: “Testujemy pod kątem technicznym rowery i ich dopasowanie do koncepcji straży granicznej. Mamy duże odległości do patrolowania. Taki środek transportu może obejmować duże obszary i szybko się przemieszczać”. Rowery elektryczne zapewniają strażnikom wiele korzyści taktycznych. Dotychczas osoby nielegalnie przekraczające granicę z łatwością słyszały zbliżające się pojazdy GSV. Dzięki rowerom będzie łatwiej po cichu do nich podjechać. „Rowery elektryczne robią znacznie mniej hałasu, a nasze doświadczenia pokazują, że zarówno ludzie, jak i zwierzęta są bardzo zaskoczeni, gdy nagle zbliżamy się do nich w obszarach przygranicznych”, wyjaśnia Qviller. Testowane przez GSV rowery elektryczne wyposażone są w grube opony, które nadają się do poruszania się po mokrych, wyboistych trasach, nawet gdy spadnie śnieg lub droga będzie zamarznięta. Strażnicy są wcześniej przeszkoleni i zobowiązani do ich konserwacji. Elektryczne rowery mogą stanowić dobre uzupełnienie floty norweskiej straży granicznej. Jak mówią sami strażnicy: “To nie będzie pojazd, którego moglibyśmy użyć do całej pracy straży granicznej. Uważamy, że korzyści operacyjne są znaczące, a rowery elektryczne to jedno z wielu narzędzi, które powinniśmy mieć w przyszłości”. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.