Elektromobilność Rowery elektryczne w opinii Polaków. Czy chcemy na nich jeździć? 31 lipca 2024 Elektromobilność Rowery elektryczne w opinii Polaków. Czy chcemy na nich jeździć? 31 lipca 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Od lat w całej Europie coraz większą popularnością cieszy się elektromobilność. Jak na tym tle wypadają Polacy? Czy chętnie korzystamy z rowerów elektrycznych i jakie przekonania mamy w stosunku do nich? Reklama Spis treści ToggleIlu z nas posiada własny rower elektryczny?Z czym kojarzą nam się rowery elektryczne?Bariery posiadania roweru elektrycznego Projekt programu dofinansowania jako bodziec rowerowej zmiany Ilu z nas posiada własny rower elektryczny? Jak wynika z najnowszego badania zrealizowanego przez Santander Leasing wśród ogółu Polaków jedna dziesiąta badanych (10%) deklaruje, że posiada własny rower elektryczny. Nieco mniejszy odsetek badanych (9%) korzysta z wypożyczalni, natomiast cztery piąte badanych nigdy nie korzystało z roweru elektrycznego. W przypadku osób użytkujących rower elektryczny aż 52% respondentów posiada własny, natomiast 48%. wypożycza go. Polacy coraz częściej wybierają pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi – nisko i zeroemisyjnymi, na co niewątpliwie mają wpływ powstałe w ostatnich latach miliony małych, często przydomowych instalacji odnawialnych źródeł energii. Czytaj więcej: Małe instalacje OZE w 2023 roku w Polsce. Ile wyprodukowały energii i ile z niej sprzedano? [RAPORT] W tym trendzie wyraźnie przyspieszyliśmy za sprawą zarówno takich programów jak Mój elektryk, dzięki któremu można uzyskać dopłatę do nabytego lub leasingowanego pojazdu o zerowej emisji, jak i rosnącą w naszym społeczeństwie świadomością wpływu człowieka na środowisko. Nie dziwi więc, że ogłoszony kolejny już program dopłat – tym razem do zakupu rowerów elektrycznych może w budowaniu tej świadomości bardzo pomóc. Dofinansowania do rowerów elektrycznych. Nowy program dopłat od NFOŚiGW Z czym kojarzą nam się rowery elektryczne? Jak wskazują wnioski z przeprowadzonego na przełomie czerwca i lipca br. badania respondenci najbardziej kojarzą rowery elektryczne z komfortem i wygodą (17% ogółu Polaków oraz 32% korzystających z roweru elektrycznego). Rzadziej wskazywanymi skojarzeniami były brak wysiłku, ułatwienie lub wsparcie (15% ogółu oraz 14% korzystających), a także szybkość jazdy (10% ogółu oraz 17% korzystających). Największa różnica w odczuciach, co do omawianego dwukołowego pojazdu, pojawia się w przypadku skojarzeń z lenistwem i wygodnictwem. W tym przypadku ogół badanych wskazujących na taką cechę wynosi 8%, podczas gdy procent osób korzystających z roweru elektrycznego wynosi 1%. Bariery posiadania roweru elektrycznego Wśród ogółu badanych Polaków głównymi powodami nieposiadania roweru elektrycznego to preferowanie roweru klasycznego (64%) oraz fakt, że rowery elektryczne są zbyt drogie (51%). Osoby korzystające z omawianych pojazdów w pierwszej kolejności pod kątem minusów wskazują na wysoką cenę (47%), rzadziej na to, że wolą rower klasyczny (37%). Ponadto często wymienianymi przez nich powodami są takie aspekty jak: brak możliwości użytkowania go przez cały rok (20%), brak miejsca do przechowywania (19%) oraz preferowanie wypożyczania roweru (19%). Ze względu na wysoką cenę nie kupią go częściej osoby ze średnim wykształceniem (58% ogółu) oraz mieszkańcy wsi (57% ogółu). Zobacz też: Polski rynek e-mobility na plusie w I połowie roku Projekt programu dofinansowania jako bodziec rowerowej zmiany Na początku lipca 2024 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przedstawił do konsultacji projekt programu “Mój rower elektryczny”. Jak wskazuje NFOŚiGW w ramach konsultacji wpłynęło ponad pół tysiąca uwag. Najczęściej dotyczyły one zwiększenia kwoty dofinansowania zakupu jednośladu i poszerzenia katalogu kosztów kwalifikowalnych, czyli podlegających refundacji. Według założeń program ma być realizowany w latach 2025-2029, a założony budżet ma wynieść 300 mln złotych, co ma umożliwić zakup ponad 46 tys. rowerów elektrycznych. Projekt zakłada dofinansowanie zakupu nowych rowerów elektrycznych – wynosić ma 50 % kosztów, lecz nie więcej niż 5 tys. złotych. Natomiast w przypadku roweru cargo lub wózka rowerowego – do 9 tys. złotych. Mój Prąd 6.0: znamy datę i zasady nowego naboru wniosków. Na co i ile środków możesz uzyskać? Źródło: informacja prasowa Santander Leasing Fot.: u_d7hddm5o/pixabay.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.