Od lat w całej Europie coraz większą popularnością cieszy się elektromobilność. Jak na tym tle wypadają Polacy? Czy chętnie korzystamy z rowerów elektrycznych i jakie przekonania mamy w stosunku do nich?
Spis treści
Ilu z nas posiada własny rower elektryczny?
Jak wynika z najnowszego badania zrealizowanego przez Santander Leasing wśród ogółu Polaków jedna dziesiąta badanych (10%) deklaruje, że posiada własny rower elektryczny. Nieco mniejszy odsetek badanych (9%) korzysta z wypożyczalni, natomiast cztery piąte badanych nigdy nie korzystało z roweru elektrycznego. W przypadku osób użytkujących rower elektryczny aż 52% respondentów posiada własny, natomiast 48%. wypożycza go.
Polacy coraz częściej wybierają pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi – nisko i zeroemisyjnymi, na co niewątpliwie mają wpływ powstałe w ostatnich latach miliony małych, często przydomowych instalacji odnawialnych źródeł energii.
- Czytaj więcej: Małe instalacje OZE w 2023 roku w Polsce. Ile wyprodukowały energii i ile z niej sprzedano? [RAPORT]
W tym trendzie wyraźnie przyspieszyliśmy za sprawą zarówno takich programów jak Mój elektryk, dzięki któremu można uzyskać dopłatę do nabytego lub leasingowanego pojazdu o zerowej emisji, jak i rosnącą w naszym społeczeństwie świadomością wpływu człowieka na środowisko. Nie dziwi więc, że ogłoszony kolejny już program dopłat – tym razem do zakupu rowerów elektrycznych może w budowaniu tej świadomości bardzo pomóc.
Z czym kojarzą nam się rowery elektryczne?
Jak wskazują wnioski z przeprowadzonego na przełomie czerwca i lipca br. badania respondenci najbardziej kojarzą rowery elektryczne z komfortem i wygodą (17% ogółu Polaków oraz 32% korzystających z roweru elektrycznego). Rzadziej wskazywanymi skojarzeniami były brak wysiłku, ułatwienie lub wsparcie (15% ogółu oraz 14% korzystających), a także szybkość jazdy (10% ogółu oraz 17% korzystających).
Największa różnica w odczuciach, co do omawianego dwukołowego pojazdu, pojawia się w przypadku skojarzeń z lenistwem i wygodnictwem. W tym przypadku ogół badanych wskazujących na taką cechę wynosi 8%, podczas gdy procent osób korzystających z roweru elektrycznego wynosi 1%.
Bariery posiadania roweru elektrycznego
Wśród ogółu badanych Polaków głównymi powodami nieposiadania roweru elektrycznego to preferowanie roweru klasycznego (64%) oraz fakt, że rowery elektryczne są zbyt drogie (51%).
Osoby korzystające z omawianych pojazdów w pierwszej kolejności pod kątem minusów wskazują na wysoką cenę (47%), rzadziej na to, że wolą rower klasyczny (37%). Ponadto często wymienianymi przez nich powodami są takie aspekty jak: brak możliwości użytkowania go przez cały rok (20%), brak miejsca do przechowywania (19%) oraz preferowanie wypożyczania roweru (19%). Ze względu na wysoką cenę nie kupią go częściej osoby ze średnim wykształceniem (58% ogółu) oraz mieszkańcy wsi (57% ogółu).

Projekt programu dofinansowania jako bodziec rowerowej zmiany
Na początku lipca 2024 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przedstawił do konsultacji projekt programu “Mój rower elektryczny”.
Jak wskazuje NFOŚiGW w ramach konsultacji wpłynęło ponad pół tysiąca uwag. Najczęściej dotyczyły one zwiększenia kwoty dofinansowania zakupu jednośladu i poszerzenia katalogu kosztów kwalifikowalnych, czyli podlegających refundacji.
Według założeń program ma być realizowany w latach 2025-2029, a założony budżet ma wynieść 300 mln złotych, co ma umożliwić zakup ponad 46 tys. rowerów elektrycznych. Projekt zakłada dofinansowanie zakupu nowych rowerów elektrycznych – wynosić ma 50 % kosztów, lecz nie więcej niż 5 tys. złotych. Natomiast w przypadku roweru cargo lub wózka rowerowego – do 9 tys. złotych.
Źródło: informacja prasowa Santander Leasing
Fot.: u_d7hddm5o/pixabay.com
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.