Energetyka Rurociągi NATO w Polsce. Co oznacza przyłączenie do sojuszniczego systemu paliwowego? 03 października 2025 Energetyka Rurociągi NATO w Polsce. Co oznacza przyłączenie do sojuszniczego systemu paliwowego? 03 października 2025 Przeczytaj także Energetyka Barbórka w cieniu kryzysu: polskie górnictwo traci miliardy. Młodzi popierają czysty przemysł Polskie górnictwo węgla kamiennego notuje najgorsze wyniki od lat – produkcja spadła do 35,3 mln ton, a strata netto przekracza 6 mld zł. Na pomoc rusza projekt nowelizacji ustawy górniczej, który zakłada restrukturyzację kopalń, pakiet osłonowy dla pracowników i uporządkowanie procesu likwidacji zakładów. Sektor ostrzega przed ryzykiem zwolnień, jeśli ustawa nie zostanie uchwalona, a tegoroczna Barbórka upływa w atmosferze niepewności co do dalszych losów polskiego górnictwa. Energetyka Kontrole dronami i 500 zł mandatu za kopciuchy. 3% wypłat w termomodernizacji naraża Polaków na kary W wielu polskich domach nadal spalane są śmieci, stare meble i plastik, co zwiększa emisję szkodliwych pyłów i zagraża zdrowiu mieszkańców. Już od 1 stycznia 2026 roku wchodzi w życie całkowity zakaz używania tzw. kopciuchów, a za jego złamanie grożą wysokie mandaty i kary. Problemem jest jednak fakt, że na skutek zastoju w rządowych dotacjach do wymiany źródeł ciepła, wielu Polaków nie miało realnej możliwości przeprowadzenia termomodernizacji, a teraz stoją w obliczu kar za opóźnienia programu. Polska infrastruktura paliwowa dołącza do systemu rurociągów NATO. Podpisane w Warszawie porozumienie czeka na ostateczne głosowanie państw członkowskich. Przyłączenie polskiej infrastruktury paliwowej do systemu rurociągów NATO może zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne wojska i cywilnej gospodarki, a w dłuższej perspektywie wspierać modernizację krajowej infrastruktury Reklama Porozumienie PERN z NATO Dziś w Warszawie podpisano wstępne porozumienie dotyczące rozbudowy polskiej infrastruktury paliwowej i jej integracji z systemem rurociągów NATO. Wiceminister Obrony Narodowej podkreślił, że jest to ważny krok w historii kraju, który zwiększy bezpieczeństwo państwa. Umowa została zawarta między Zakładem Inwestycji NATO a spółką PERN S.A. i obejmuje zarówno włączenie krajowego systemu paliwowego do sieci Sojuszu, jak i budowę magazynów paliwowych dla potrzeb wojskowych. Jak poinformował wiceszef MON Cezary Tomczyk, w ramach projektu powstanie 300-kilometrowy odcinek rurociągów łączący granicę z Niemcami z bazą PERN w okolicach Bydgoszczy. Szacunkowa wartość inwestycji to około 20 miliardów złotych. Rozmowy o włączeniu Polski do systemu NATO rozpoczęły się już w 2014 roku, po aneksji Krymu przez Rosję, a idea przyłączenia państw przystępujących do Sojuszu po 1999 roku do wspólnego systemu paliwowego rozwijała się przez ponad dekadę. Dalsze działania obejmują zaplanowanie i zaprojektowanie inwestycji przez Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP). Po zakończeniu tego etapu konieczna będzie decyzja wszystkich państw członkowskich NATO w sprawie zatwierdzenia budowy odcinka w Polsce. Tomczyk zaznaczył, że projekt będzie jedną z największych inwestycji w bezpieczeństwo kraju w ciągu ostatnich 30 lat. Unia wspiera projekty surowców krytycznych. Nowa szansa dla polskich inwestycji Korzyści militarne dla Polski Integracja systemu z NATO daje Polsce podwójne korzyści – wojskowe i cywilne. Rurociągi, które powstaną, będą mogły codziennie transportować paliwo do użytku cywilnego, na przykład na lotniska, co pozwoli optymalizować koszty i zwiększyć efektywność infrastruktury. Jednocześnie połączenie z natowskim systemem znacząco wzmacnia zdolności militarne kraju. Polski system rurociągowy dotychczas funkcjonował jako izolowany, zamknięty układ, co ograniczało jego elastyczność w sytuacjach kryzysowych. Dzięki integracji z NATO powstaje alternatywny szlak logistyczny, który w razie zagrożenia umożliwia szybkie i bezpieczne dostawy paliwa dla Sił Zbrojnych RP. Polska posiada 19 baz paliwowych, co daje dodatkową przewagę strategiczną – mogą one pełnić rolę węzłów dystrybucji paliwa nie tylko w codziennej logistyce cywilnej, ale przede wszystkim w scenariuszach kryzysowych, zapewniając ciągłość operacji wojskowych. Znaczenie dla transformacji energetycznej Integracja polskiego systemu paliwowego z infrastrukturą NATO stanowi istotny element szerszej transformacji energetycznej w Polsce. W projekcie aktualizacji KPEiK założono, że udział produkcji energii z OZE wzrośnie do około 79,8% w 2040 roku, a emisje gazów cieplarnianych zostaną zredukowane o 53,9% względem poziomów z 1990 roku. W sektorze ciepłownictwa i chłodnictwa planuje się osiągnięcie udziału odnawialnych źródeł energii na poziomie 67,6 % w 2040 roku. Ponadto projekt przewiduje odejście od węgla w elektroenergetyce do 2040 roku i całkowite wyeliminowanie jego użycia w systemach ciepłowniczych już około 2035 roku. Integracja z systemem rurociągów NATO może wspierać te cele poprzez umożliwienie elastycznego wykorzystania infrastruktury paliwowej zarówno dla potrzeb wojskowych, jak i cywilnych, co przyczyni się do optymalizacji kosztów i zwiększenia efektywności energetycznej. Dodatkowo, rozwój infrastruktury paliwowej zgodnie z normami NATO może stanowić impuls do modernizacji krajowego systemu energetycznego, w tym do inwestycji w magazynowanie energii. Takie działania są zgodne z kierunkami wskazanymi w Polityce Energetycznej Polski do 2040 roku, która zakłada m.in. rozwój energetyki jądrowej oraz ograniczenie wpływu energetyki na środowisko. Integracja z NATO może zatem stanowić istotny element w realizacji polskiej transformacji energetycznej, łącząc cele bezpieczeństwa narodowego z potrzebami zrównoważonego rozwoju energetycznego. Zobacz też: Nowe zasady net-billingu: 15-minutowe ceny energii od 30 września 2025 roku Źródła: PAP, NATO, Komisja Europejska, gov.pl, Reuters, CIRE, MON Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.