Wiadomości OZE Samochody elektryczne z Bielska-Białej 12 kwietnia 2017 Wiadomości OZE Samochody elektryczne z Bielska-Białej 12 kwietnia 2017 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Bielsko-Biała w nie tak odległych jeszcze czasach kojarzyła nam się z polskim małym fiatem zwanym maluchem. FSM — czyli Fabryka Samochodów Małolitrażowych była zakładem, który dostarczał to „cudo polskiej motoryzacji” i przyprawiał o szybsze bicie serca przeciętnego Kowalskiego. Czasy świetności zakładu są już jednak wspomnieniem. Reklama FSM zniknęło z mapy polskich zakładów motoryzacyjnych w roku 1992. Fabryka stała się częścią koncernu Fiat Auto Poland. Czy jednak całkowicie porzucono pomysł produkcji polskiego samochodu? Taśmy produkcyjne bielskiej fabryki niedługo opuści model pod nazwą roboczą FSE 01, który ma być de facto pierwszym samochodem elektrycznym skonstruowanych na bazie polskiej myśli technicznej. O ile użyta do tego celu platforma Fiata 500 nie jest polska, to układ napędowy został skonstruowany przez Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL z Katowic, który to ma bogate doświadczenie poparte współpracą z firmą Solaris. Ten sam instytut współpracował także z Fiatem przy produkcji elektrycznych modeli fiorino i panda. Samochód ma osiągać prędkość maksymalną 135 km/h, a moc silnika to 45 KM. Baterie o pojemności 14 kWh mają umożliwić przejechanie dystansu 100 km. Pełny cykl ładowania samochodu z domowego źródła ma trwać 6 godzin. Celem początkowym FSE jest produkcja 1000 egzemplarzy w ciągu roku. Przy produkcji nadwozia i platformy będzie z bielskim zakładem współpracowała fabryka w Tychach. Montaż gotowych elementów ma odbywać się jednak w Bielsku-Białej. Informacje płynące z dyrekcji FSE są optymistyczne, ponieważ do fabryki wpłynęło już pierwsze zamówienie na 10 egzemplarzy z opcją na kolejne 50 sztuk. Wedle tych samych informacji klientem jest duża sieć wypożyczalni. Te fakty mogą pomóc pozyskać kolejnych inwestorów, tak potrzebnych w rozwijaniu produkcji samochodów osobowych na których jednak nie kończy się zainteresowanie i plany FSE. Zakład zamierza podjąć ofensywę na rynku samochodów dostawczych dlatego złożono wniosek o dofinansowanie projektu o nazwie „Opracowanie dostawczego pojazdu o napędzie elektrycznym z inteligentnym systemem zarządzania energii”, do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.