Wiadomości OZE Solarne żagle na najbardziej ekologicznym statku wycieczkowym na świecie 21 grudnia 2017 Wiadomości OZE Solarne żagle na najbardziej ekologicznym statku wycieczkowym na świecie 21 grudnia 2017 Przeczytaj także Fotowoltaika Chińskie panele fotowoltaiczne. Jak wpływają na rynek OZE? W ostatnich latach Chiny zmonopolizowały światowy rynek OZE. Ponad połowa sprzedawanych paneli fotowoltaicznych pochodzi z Azji. Jak import wpływa na rozwój zielonej energetyki w Polsce i na świecie? To szansa na tanią transformację czy niepotrzebna konkurencja dla lokalnego rynku? Fotowoltaika Co zrobić, gdy firma instalująca fotowoltaikę zbankrutowała? Poradnik dla poszkodowanych klientów Rosnąca popularność instalacji fotowoltaicznych sprawiła, że na rynku zaczęło pojawiać się coraz więcej firm oferujących tego typu panele. Zmiany w ustawie o OZE, które weszły w życie 1 kwietnia 2022 roku, sprawiły, że istnienie wielu firm stanęło pod znakiem zapytania. Co w takim razie zrobić, kiedy firma, która zamontowała nam fotowoltaikę lub wydzierżawiła grunt pod farmę PV, upadnie? Organizacja Peace Boat „pływa” po świecie już od 1983 roku. Stowarzyszenie to zaprezentowało właśnie swój nowy projekt – Ecoship – ekologiczny statek wycieczkowy, który zwodowany ma zostać w 2020 roku. Jednostka wyposażona będzie między innymi w zamknięty system obiegu wody, hydrodynamiczny kadłub wzorowany na ciele wieloryba i solarne żagle generujące prąd dla systemów napędowych statku. Jak mówi projektant – z biura Oliver Designs – jest to „najekologiczniejszy statek wycieczkowy na świecie”. Reklama Statki wycieczkowe nie są znane z szczególnie pozytywnego stosunku do środowiska. Generują średnio 80 tysięcy litrów ścieków dziennie i często trafiają one bezpośrednio do wody morskiej. Japoński Ecoship ma być inny. Organizacja Peace Boat planuje stworzyć wydajny, oszczędny energetycznie i inspirowany przyrodą statek, który w zrównoważony sposób korzystający z mórz. Jednostka napędzana ma być za pomocą 10 składanych „żagli” z modułami PV oraz 10 turbin wiatrowych. W pełni zamknięty system wodny sprawi, że żadne zanieczyszczenia nie przedostaną się ze statku do morza. Odpowiedzialna za projekt statku jest hiszpańska firma Oliver Design. W planie uwzględniła wyporność 60 tysięcy ton, co sprawia, że na pokład może wejść dwa tysiące pasażerów. Pięć pięter z okrętu zajmuje ogromny ogród, który absorbuje i filtruje wodę, a także wychwytuje dwutlenek węgla. Na pokładzie znajduje się także kompostownik i pionowe farmy umożliwiające hodowlę świeżych warzyw dla podróżnych. Ekologiczny statek ma produkować o 40% mniej dwutlenku węgla niż porównywalnej wielkości statek pasażerski zbudowany przed 2000 rokiem i o 30% mniej niż obecnie budowane statki. Oprócz napędu elektrycznego hybrydowy silnik pojazdu może spalać gaz (LNG) i olej napędowy. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.