Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Solarne żagle na najbardziej ekologicznym statku wycieczkowym na świecie

Peace Boat, Ecoship, Oliver Design, cruise ship, ocean liner, solar sails

Solarne żagle na najbardziej ekologicznym statku wycieczkowym na świecie

Organizacja Peace Boat „pływa” po świecie już od 1983 roku. Stowarzyszenie to zaprezentowało właśnie swój nowy projekt – Ecoship – ekologiczny statek wycieczkowy, który zwodowany ma zostać w 2020 roku.

Jednostka wyposażona będzie między innymi w zamknięty system obiegu wody, hydrodynamiczny kadłub wzorowany na ciele wieloryba i solarne żagle generujące prąd dla systemów napędowych statku. Jak mówi projektant – z biura Oliver Designs – jest to „najekologiczniejszy statek wycieczkowy na świecie”.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Statki wycieczkowe nie są znane z szczególnie pozytywnego stosunku do środowiska. Generują średnio 80 tysięcy litrów ścieków dziennie i często trafiają one bezpośrednio do wody morskiej. Japoński Ecoship ma być inny. Organizacja Peace Boat planuje stworzyć wydajny, oszczędny energetycznie i inspirowany przyrodą statek, który w zrównoważony sposób korzystający z mórz.

Jednostka napędzana ma być za pomocą 10 składanych „żagli” z modułami PV oraz 10 turbin wiatrowych. W pełni zamknięty system wodny sprawi, że żadne zanieczyszczenia nie przedostaną się ze statku do morza.

Peace Boat, Ecoship, Oliver Design, cruise ship, ocean liner, solar sails

Odpowiedzialna za projekt statku jest hiszpańska firma Oliver Design. W planie uwzględniła wyporność 60 tysięcy ton, co sprawia, że na pokład może wejść dwa tysiące pasażerów. Pięć pięter z okrętu zajmuje ogromny ogród, który absorbuje i filtruje wodę, a także wychwytuje dwutlenek węgla. Na pokładzie znajduje się także kompostownik i pionowe farmy umożliwiające hodowlę świeżych warzyw dla podróżnych.

Ekologiczny statek ma produkować o 40% mniej dwutlenku węgla niż porównywalnej wielkości statek pasażerski zbudowany przed 2000 rokiem i o 30% mniej niż obecnie budowane statki. Oprócz napędu elektrycznego hybrydowy silnik pojazdu może spalać gaz (LNG) i olej napędowy.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.