OZE Studenci AGH zbudują urządzenie odzyskujące energię z ruchu drogowego 21 listopada 2017 OZE Studenci AGH zbudują urządzenie odzyskujące energię z ruchu drogowego 21 listopada 2017 Przeczytaj także OZE Przyszłość kryptowalut może być zielona? Ustawa Kryptowalutowa a energetyka Na początku grudnia br. prezydent Karol Nawrocki po raz kolejny wykorzystał swoje prawo weta na „Ustawie Kryptowalutowej”, która miała regulować rynek wirtualnych środków płatniczych. Oficjalnie przedstawionym powodem weta, który blokuje m.in. implementację unijnych przepisów, jest zbytnie rozbudowanie przepisów, co miałoby doprowadzić do „nadregulacji”. W cieniu politycznej awantury umyka jednak kluczowy wątek: ekologia. OZE Nowy KPEiK: miliardy inwestycji i niepewność offshore Ministerstwo Energii sfinalizowało prace nad dokumentem, który ma zadecydować o tempie zmian w polskiej energetyce, skali inwestycji i przyszłym miksie paliw. Zaktualizowany Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu pokazuje, na jakie technologie rząd chce postawić w pierwszej kolejności – od OZE i energetyki jądrowej po elektryfikację gospodarki – oraz wskazuje, że rozwój morskiej energetyki wiatrowej po 2030 roku może być wolniejszy, niż oczekuje branża. Studenci krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej po raz kolejny biorą udział w konkursie o Grant Rektorski AGH. Trwająca obecnie edycja przyciągnęła wielu młodych pasjonatów techniki. W dziedzinie urządzeń upowszechniających wykorzystywanie OZE prym wiedzie Koło Naukowe Odnawialnych Źródeł Energii „Grzała”, które do tegorocznej odsłony konkursu zgłosiło kolejne nowatorskie rozwiązanie. Celem naszego projektu jest opracowanie profilu energii kinetycznej wiatru na krawędzi pasa ruchu. Krótko mówiąc, chcemy obliczyć, ile energii można uzyskać z podmuchu, który generują przejeżdżające samochody – powiedział Marek Drabik z Koła Naukowego Odnawialnych Źródeł Energii „Grzała” Akademii Górniczo-Hutniczej. Reklama Aby powyższe urządzenie mogło powstać, potrzebne są środki pieniężne oraz dodatkowe badania. Do tej pory młodzi naukowcy zdołali zamówić profesjonalny wiatromierz ultradźwiękowy podający wynik z dokładnością do 1/100 m/s. Dzięki jego wykorzystaniu możliwe było oszacowanie optymalnej wysokości, na której należałoby zamontować planowane urządzenie. Na potrzeby powstającego wynalazku potrzebne było także pozyskanie informacji związanych ze sposobem rozkładania się wiatru powstałego na skutek podmuchu przejeżdżających samochodów. Aby zbadać zachowanie tej przemieszczającej się masy powietrza, studenci rozpylili gęstą zawiesinę i śledzili generowaną przez nią cząstki pyłu przy użyciu drona i kamer. Młodzi badacze podkreślają, że bardzo ważne jest dla nich, aby ich wynalazek znalazł zastosowanie w codziennym życiu. Właśnie dlatego chcą oni opracować urządzenie, które przetworzy zebraną energię w jak najbardziej optymalny sposób i pomoże w jej właściwym wykorzystaniu. W zależności od ilości zgromadzonej energii, urządzenie mogłoby np. dostarczać ją do zasilania znajdującej się na autostradach sygnalizacji świetlnej opartej na lampach ledowych. Jeśli natomiast zgromadzonej energii będzie na to zbyt mało, rozważone zostanie przebudowanie wynalazku w taki sposób, by pomagało oświetlić krawędzie pasów ruchu, znaki drogowe lub przyczyniło się do niwelowania oporów powietrza, dzięki czemu samochody będą spalały mniej paliwa. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.