Ekologia Te sieci zrezygnowały z jaj z chowu klatkowego w produktach marek własnych 17 stycznia 2024 Ekologia Te sieci zrezygnowały z jaj z chowu klatkowego w produktach marek własnych 17 stycznia 2024 Przeczytaj także Ekologia Coraz więcej świątecznych elektroodpadów: co z nimi zrobić? Duża ilość elektroodpadów to problem nie tylko od święta, ale i przez cały rok. W święta jednak jest to szczególny problem, bo jest to czas wzmożonych zakupów, a wszystkie lampki, pozytywki, świecące renifery czy elektroniczne gadżety to potencjalne elektroodpady. Co jeszcze może stanowić taki odpad? Jak segregować takie śmieci? Ekologia Polska zapłaci mniejszy podatek od plastiku Podatek płacony do unijnego budżetu spadnie w tym roku o 11% – do 471,3 mln euro. Tyle podatnicy zapłacą za opakowania, które nie trafiły do recyklingu. Jest i dobra wiadomość: Polska zapłaci mniej! Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało ranking sieci handlowych, który bierze pod uwagę, czy zobowiązały się one wycofać jaja klatkowe z produktów marki własnej. Zestawienie ma pomóc konsumentom, którzy nie kupują tzw. jaj “trójek” i chcą ich unikać także w składzie wybieranych produktów. Reklama Najnowsze badanie Stowarzyszenia Otwarte Klatki Publikacja “Ranking Odpowiedzialnego Biznesu 2024. Wycofanie jaj klatkowych z produktów marek własnych przez sieci sklepów” dzieli największe sieci handlowe w Polsce na dwie proste kategorie. Pierwsza to te sieci, które zobowiązały się do wycofania jaj klatkowych z produktów gotowych marki własnej, a druga – te, które takiej deklaracji nie posiadają. W pierwszej kategorii znalazły się Biedronka, Kaufland, Żabka, Auchan, Carrefour, Lidl, Aldi oraz Społem. Biedronka już zakończyła w pełni proces wycofywania takich jaj, a pozostałe sieci deklarują, że wydarzy się to najpóźniej do końca 2025 roku. Fot.: raport Stowarzyszenia Otwarte Klatki Dlaczego to ma znaczenie Ponad 150 firm w Polsce, w tym 27 sieci handlowych, zobowiązało się wycofać jaja klatkowe z oferty, a część już zrealizowała tę deklarację. Dotyczy to jednak jaj całych – w przypadku produktów gotowych klienci nie mają dostępu do informacji o rodzaju wykorzystywanych jaj, a tym samym są pozbawieni możliwości wyboru. Tymczasem według szacunków globalnej koalicji Open Wing Alliance, bazujących na uśrednionych danych rynkowych z krajów europejskich, jaja w składach produktów gotowych marek własnych mogą stanowić aż 4-11% jaj wykorzystywanych na rynku europejskim. Fot.: raport Stowarzyszenia Otwarte Klatki Dzięki wycofaniu jaj z chowu klatkowego marek własnych sklepów, kupując produkty tych marek w sieciach handlowych, klienci będą mieli pewność, że swoimi decyzjami zakupowymi nie wspierają chowu klatkowego kur niosek. – Polacy kupujący jaja w sklepach znają już dobrze oznaczenia na jajach: “3” to chów klatkowy, najgorszy dla zwierząt, “2” – chów ściółkowy, “1” –wolny wybieg, a “0” – chów ekologiczny. Z informacji, jakie dostajemy od sieci handlowych, wiemy, że z roku na rok rośnie niechęć klientów do jaj z chowu klatkowego – mówi Paweł Rawicki, prezes Stowarzyszenia Otwarte Klatki. – Polacy są wrażliwi na cierpienie zwierząt w chowie klatkowym, jednak w przypadku produktów gotowych nie mają możliwości świadomego wyboru. Dlatego tak ważne jest, aby sieci handlowe działały proaktywnie i wycofywały jaja klatkowe z produktów marki własnej, a także otwarcie informowały klientów o rodzaju jajek, z których aktualnie korzystają – dodaje. Czytaj także: Czy jesz jajka od szczęśliwych kur? Sprawdź oznaczenia na skorupce Pozytywny trend Polski W ciągu ostatnich dziesięciu lat w Polsce zaobserwować można było duże zmiany w strukturze chowu kur niosek i wyraźny trend odchodzenia od chowu klatkowego. W styczniu 2024 w klatkach utrzymywanych było 71,97% kur w porównaniu do 87,4% w roku 2014. Ponadto przeprowadzone badania wskazują, że aż 78,5% Polek i Polaków deklaruje, że przy kupowaniu jaj istotna dla nich jest informacja o warunkach hodowli kur – wg badania Biostatu ze stycznia 2022 roku. Świadomość społeczna zdecydowanie wzrasta w tej jakże ważnej kwestii dobrostanu zwierząt. Fot.: raport Stowarzyszenia Otwarte Klatki Czy Wielkanoc bez jaj jest możliwa? Źródła: informacja prasowa Stowarzyszenia Otwarte Klatki Fot.: bing.com,canva.com/@pexels Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.