Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

440 km samochodem elektrycznym przy -30°C. Czy elektryki wytrzymują kanadyjskie zimno?

440 km samochodem elektrycznym przy -30°C. Czy elektryki wytrzymują kanadyjskie zimno

440 km samochodem elektrycznym przy -30°C. Czy elektryki wytrzymują kanadyjskie zimno?

Mark Vejvoda, szef lokalnego oddziału kanadyjskiego Stowarzyszenia Samochodów Elektrycznych w Prince George postanowił przejechać z tego miasta do McBride i z powrotem samochodem elektrycznym. Haczyk? Długość całej trasy to ok. 440 km i przebiega ona przez północną część Kolumbii Brytyjskiej, prowincji Kanady, w której temperatury tej zimy sięgały -30°C.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Elektryki w Kanadzie są coraz popularniejsze

Wśród sceptyków i przeciwników elektromobilności częstym argumentem jest wpływ mrozu na wydajność pojazdów na prąd. Ciężko zaprzeczyć, że pojemność baterii przy niskich temperaturach faktycznie spada. Mróz powoduje zwiększenie rezystancji wewnątrz ogniwa, co faktycznie niekorzystnie wpływa na parametry. Bateria nie przestaje działać, jednak jej pojemność staje się znacznie mniejsza. Niektóre modele wyposażone są w moduł ogrzewający baterię, jednak ten również pobiera część energii, która mogłaby posłużyć do jazdy, więc ostateczny efekt jest taki sam. Warto przy tym zaznaczyć, że mróz baterii nie psuje – po ogrzaniu wraca ona do swojego pierwotnego stanu.

Mimo tych problemów, samochody elektryczne są coraz popularniejsze w… Kanadzie, a więc kraju kojarzącym nam się z niskimi temperaturami i śnieżnym krajobrazem. W prowincji Kolumbia Brytyjska już 20% nowych samochodów dostępnych w sprzedaży jest elektryczna. W całej Kanadzie do 2035 roku wszystkie auta prosto z salonu będą musiały być elektryczne lub hybrydowe – tak zarządziło federalne Ministerstwo Środowiska.

Przejechał 220 km elektrykiem w siarczystym mrozie. Efekty go zaskoczyły

Mark Vejvoda, przedstawiciel Stowarzyszenia Samochodów Elektrycznych w Prince George, postanowił sprawdzić, jak elektryczny samochód poradzi sobie z mroźną zimą w Kolumbii Brytyjskiej. Przejechał więc 220 km do miasta McBride w mrozie sięgającym -30°C. Jak stwierdził, wyniki pozytywnie go zaskoczyły.

Mark pokonał trasę w samochodzie Tesla Model 3. Według jego przewidywań, w McBride jego bateria powinna być na poziomie około 5-10%. Tymczasem gdy zajechał na miejsce, licznik wskazywał około 25%. Według Marka, samochód przez silne mrozy stracił ok. 40-50% swojej wydajności.

Jak wynika z analiz przeprowadzonych w ubiegłym roku przez firmę Recurrent, samochody elektryczne w temperaturze od -7°C do -1°C tracą średnio 30% swojej wydajności. Spośród testowanych modeli najlepiej poradził sobie Audi e-tron (16% spadku), a najgorzej Volkswagen ID.4 (46%)

Jak przygotować się do podróży elektrykiem zimą?

Vejvoda przed wyruszeniem w drogę powrotną do Prince George podłączył auto do ładowania. Jak się okazało, spośród dwóch ładowarek obecnych w McBride, tylko jedna działała. W rozmowie z CBC mężczyzna podkreślił, że infrastruktura ładowania jest głównym problemem jeżeli chodzi o dalszy rozwój i popularyzację aut elektrycznych, szczególnie na tak dużym i słabo zaludnionym terenie jak Kolumbia Brytyjska. Ta prowincja Kanady mimo że pod względem powierzchni jest prawie trzy razy większa od Polski, to liczy niespełna 4,5 mln mieszkańców.

Jakie rady ma Vejvoda przed zimową podróżą elektrykiem? Przede wszystkim przed wyruszeniem w drogę dobrze jest nagrzać pojazd. Podgrzanie baterii przyda się też niedługo przed ładowaniem – jeżeli wiesz, że zbliżasz się do stacji, to włącz grzanie baterii. Dzięki temu ładowanie będzie znacznie szybsze i wydajniejsze.

– Czytaj także: 4 zasady, dzięki którym bateria w samochodzie elektrycznym będzie służyła Ci dłużej

Źródło: energetyka24.com, cbc.ca, msn.com, bejsment.com

Fot. Bing

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.