Fotowoltaika Tramwaj z panelami fotowoltaicznymi jeździ po Poznaniu 31 maja 2023 Fotowoltaika Tramwaj z panelami fotowoltaicznymi jeździ po Poznaniu 31 maja 2023 Przeczytaj także Fotowoltaika Ogniwa, które wytwarzają energię z podczerwieni – wykorzystują nawet 80% więcej energii Naukowcy opracowali ogniwa słoneczne, które, poza światłem widzialnym, przechwytują energię bliską podczerwieni. Ogniwa zbudowano na bazie perowskitów i komponentów organicznych. Fotowoltaika Gdzie w Polsce zainstalować fotowoltaikę? Najlepsze lokalizacje Wydajność instalacji fotowoltaicznej jest zależna od kilku czynników, m.in. od lokalizacji. Zależnie od umiejscowienia budynku, szerokości geograficznej i pory roku, ilość promieni, które docierają do paneli PV jest różna. W których miejscach Polski instalacja jest najbardziej wydajna? Jak duże znaczenie ma lokalizacja dla wydajności fotowoltaiki? O te kwestie zapytaliśmy eksperta z Columbus Energy. Tramwaj Siemens Combino po naprawie wrócił na poznańskie torowiska odmieniony. W ramach pilotażu na jego dachu zamontowano panele fotowoltaiczne. Za realizację odpowiadają firmy Enika oraz Saatz. Reklama Zielona energia z tramwajów MPK Poznań posiada 14 tramwajów Siemens Combino, które przewożą pasażerów od 2003 roku. Po latach użytkowania pojazdy wymagają naprawy głównej, czyli przeglądu elementów konstrukcji oraz wszystkich zamontowanych urządzeń, podzespołów, instalacji i wyposażenia oraz – w razie konieczności – ich naprawy, modernizacji bądź wymiany. Prace już trwają. Pierwszy z tramwajów Combino po naprawie głównej zaczął przewozić pasażerów w połowie lutego. Kolejno na tory wjechał tramwaj z numerem 505. Na części jego dachu zamontowane zostały panele fotowoltaiczne. Pozyskana dzięki nim energia będzie wspomagać zasilanie systemów pokładowych z instalacji 24 V, np. informacji pasażerskiej. – To rozwiązanie testowe, którego realizacji podjęły się – bez dodatkowych kosztów po stronie MPK Poznań – firmy Enika oraz Saatz. W trakcie testów sprawdzają ile energii elektrycznej niezbędnej do zasilania obwodów sterowania i pomocniczych można zaoszczędzić dzięki montażowi paneli fotowoltaicznych – wyjaśnia nam Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa. Pilotaż trwa W trakcie testów sprawdzone zostanie, ile energii elektrycznej niezbędnej do zasilania obwodów sterowania i pomocniczych można zaoszczędzić dzięki montażowi paneli fotowoltaicznych. Ewentualna decyzja o montażu systemu w większej liczbie pojazdów może zostać podjęta po analizie wyników testu pilotażowego w warunkach eksploatacyjnych. – Nie został określony termin zakończenia pilotażu. Na razie, z uwagi na bardzo krótki okres użytkowania tramwaju nr 505, nie może być mowy o jakichkolwiek podsumowaniach przedsięwzięcia, tym samym jest zbyt wcześnie, aby mówić o ewentualnych decyzjach dotyczących montażu systemu w większej liczbie pojazdów – Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa. Ujęcia z drona: Urząd Miasta Poznania, zdjęcie tramwaju: MPK Poznań info: MPK Poznań Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.