Fotowoltaika Tramwaj z panelami fotowoltaicznymi jeździ po Poznaniu 31 maja 2023 Fotowoltaika Tramwaj z panelami fotowoltaicznymi jeździ po Poznaniu 31 maja 2023 Przeczytaj także Fotowoltaika Chińskie panele fotowoltaiczne. Jak wpływają na rynek OZE? W ostatnich latach Chiny zmonopolizowały światowy rynek OZE. Ponad połowa sprzedawanych paneli fotowoltaicznych pochodzi z Azji. Jak import wpływa na rozwój zielonej energetyki w Polsce i na świecie? To szansa na tanią transformację czy niepotrzebna konkurencja dla lokalnego rynku? Fotowoltaika Co zrobić, gdy firma instalująca fotowoltaikę zbankrutowała? Poradnik dla poszkodowanych klientów Rosnąca popularność instalacji fotowoltaicznych sprawiła, że na rynku zaczęło pojawiać się coraz więcej firm oferujących tego typu panele. Zmiany w ustawie o OZE, które weszły w życie 1 kwietnia 2022 roku, sprawiły, że istnienie wielu firm stanęło pod znakiem zapytania. Co w takim razie zrobić, kiedy firma, która zamontowała nam fotowoltaikę lub wydzierżawiła grunt pod farmę PV, upadnie? Tramwaj Siemens Combino po naprawie wrócił na poznańskie torowiska odmieniony. W ramach pilotażu na jego dachu zamontowano panele fotowoltaiczne. Za realizację odpowiadają firmy Enika oraz Saatz. Reklama Zielona energia z tramwajów MPK Poznań posiada 14 tramwajów Siemens Combino, które przewożą pasażerów od 2003 roku. Po latach użytkowania pojazdy wymagają naprawy głównej, czyli przeglądu elementów konstrukcji oraz wszystkich zamontowanych urządzeń, podzespołów, instalacji i wyposażenia oraz – w razie konieczności – ich naprawy, modernizacji bądź wymiany. Prace już trwają. Pierwszy z tramwajów Combino po naprawie głównej zaczął przewozić pasażerów w połowie lutego. Kolejno na tory wjechał tramwaj z numerem 505. Na części jego dachu zamontowane zostały panele fotowoltaiczne. Pozyskana dzięki nim energia będzie wspomagać zasilanie systemów pokładowych z instalacji 24 V, np. informacji pasażerskiej. – To rozwiązanie testowe, którego realizacji podjęły się – bez dodatkowych kosztów po stronie MPK Poznań – firmy Enika oraz Saatz. W trakcie testów sprawdzają ile energii elektrycznej niezbędnej do zasilania obwodów sterowania i pomocniczych można zaoszczędzić dzięki montażowi paneli fotowoltaicznych – wyjaśnia nam Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa. Pilotaż trwa W trakcie testów sprawdzone zostanie, ile energii elektrycznej niezbędnej do zasilania obwodów sterowania i pomocniczych można zaoszczędzić dzięki montażowi paneli fotowoltaicznych. Ewentualna decyzja o montażu systemu w większej liczbie pojazdów może zostać podjęta po analizie wyników testu pilotażowego w warunkach eksploatacyjnych. – Nie został określony termin zakończenia pilotażu. Na razie, z uwagi na bardzo krótki okres użytkowania tramwaju nr 505, nie może być mowy o jakichkolwiek podsumowaniach przedsięwzięcia, tym samym jest zbyt wcześnie, aby mówić o ewentualnych decyzjach dotyczących montażu systemu w większej liczbie pojazdów – Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa. Ujęcia z drona: Urząd Miasta Poznania, zdjęcie tramwaju: MPK Poznań info: MPK Poznań Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.