Fotowoltaika Tramwaj z panelami fotowoltaicznymi jeździ po Poznaniu31 May 2023 Fotowoltaika Tramwaj z panelami fotowoltaicznymi jeździ po Poznaniu31 May 2023Przeczytaj także Fotowoltaika Elektrownia Przykona otwarta. To druga największa farma słoneczna w Polsce Niemal 308 000 dwustronnych paneli fotowoltaicznych wygeneruje energię, która wystarczy na zasilenie ponad 100 000 gospodarstw domowych roczne. Farma fotowoltaiczna Przykona będzie drugą co do wielkości instalacją tego typu w Polsce, ale dzięki możliwości zwiększenia mocy o dodatkowe 40 MW ma potencjał, aby stać się największą elektrownią fotowoltaiczną w Europie Środkowo-Wschodniej i jedną z największych w Europie. Reklama Fotowoltaika Grad zagraża panelom PV. Amerykańska firma ma na to rozwiązanie Od czerwca do sierpnia tego roku duży grad (o średnicy ponad 2 cm) wystąpił w Polsce ponad 300 razy. Według badań naukowców, kule gradowe o średnicy wyższej niż 4 cm mogą uszkodzić panele fotowoltaiczne. Jak zaradzić temu niebezpieczeństwu? Amerykańska firma Nextracker znalazła nowoczesne rozwiązanie. Tramwaj Siemens Combino po naprawie wrócił na poznańskie torowiska odmieniony. W ramach pilotażu na jego dachu zamontowano panele fotowoltaiczne. Za realizację odpowiadają firmy Enika oraz Saatz.ReklamaReklamaZielona energia z tramwajówMPK Poznań posiada 14 tramwajów Siemens Combino, które przewożą pasażerów od 2003 roku. Po latach użytkowania pojazdy wymagają naprawy głównej, czyli przeglądu elementów konstrukcji oraz wszystkich zamontowanych urządzeń, podzespołów, instalacji i wyposażenia oraz – w razie konieczności – ich naprawy, modernizacji bądź wymiany. Prace już trwają.Pierwszy z tramwajów Combino po naprawie głównej zaczął przewozić pasażerów w połowie lutego. Kolejno na tory wjechał tramwaj z numerem 505. Na części jego dachu zamontowane zostały panele fotowoltaiczne. Pozyskana dzięki nim energia będzie wspomagać zasilanie systemów pokładowych z instalacji 24 V, np. informacji pasażerskiej. Reklama– To rozwiązanie testowe, którego realizacji podjęły się – bez dodatkowych kosztów po stronie MPK Poznań – firmy Enika oraz Saatz. W trakcie testów sprawdzają ile energii elektrycznej niezbędnej do zasilania obwodów sterowania i pomocniczych można zaoszczędzić dzięki montażowi paneli fotowoltaicznych – wyjaśnia nam Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa.Pilotaż trwaW trakcie testów sprawdzone zostanie, ile energii elektrycznej niezbędnej do zasilania obwodów sterowania i pomocniczych można zaoszczędzić dzięki montażowi paneli fotowoltaicznych. Ewentualna decyzja o montażu systemu w większej liczbie pojazdów może zostać podjęta po analizie wyników testu pilotażowego w warunkach eksploatacyjnych.– Nie został określony termin zakończenia pilotażu. Na razie, z uwagi na bardzo krótki okres użytkowania tramwaju nr 505, nie może być mowy o jakichkolwiek podsumowaniach przedsięwzięcia, tym samym jest zbyt wcześnie, aby mówić o ewentualnych decyzjach dotyczących montażu systemu w większej liczbie pojazdów – Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa.Ujęcia z drona: Urząd Miasta Poznania, zdjęcie tramwaju: MPK Poznańinfo: MPK PoznańArtykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.