2048x270 webinar Z 1
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Trzcina cukrowa napędza lotniczą rewolucję. Brazylia i Chiny inwestują w zrównoważone paliwa

Trzcina cukrowa napędza lotniczą rewolucję. Brazylia i Chiny inwestują w zrównoważone paliwa

Brazylia i Chiny inwestują we wspólną produkcję zrównoważonych paliw lotniczych opartych na trzcinie cukrowej. Majowa decyzja o miliardowej inwestycji w produkcję zrównoważonych paliw lotniczych może stać się jednym z najważniejszych kroków w dekarbonizacji światowego lotnictwa.

925x200 5
Reklama

Krok, który może zmienić globalny rynek lotniczy

Nieczęsto zdarza się, że współpraca dwóch państw tak wyraźnie odpowiada na jedno z największych wyzwań współczesności – emisje w transporcie lotniczym. Ogłoszona w maju 2025 roku inwestycja o wartości 1 miliarda dolarów w produkcję zrównoważonych paliw lotniczych (SAF) to sygnał, że rewolucja w powietrzu może wreszcie nabrać realnego tempa.

Paliwa mają być produkowane z trzciny cukrowej – zasobu, który Brazylia ma pod dostatkiem i z którym od lat wiąże swoją politykę biopaliwową. Trzcina cukrowa już od lat zasila brazylijską gospodarkę biopaliwową, głównie w sektorze transportu drogowego. To logiczny wybór: roślina ta nie tylko skutecznie wiąże dwutlenek węgla, ale także pozwala uzyskać paliwo o znacznie niższym śladzie węglowym w porównaniu do konwencjonalnych źródeł.

Dlaczego to tak ważne?

Lotnictwo odpowiada dziś za około 2,5% globalnych emisji CO₂, a emisje w tym sektorze rosną szybciej niż w większości innych gałęzi transportu. Choć samoloty stanowią symbol globalizacji, pozostają też jednymi z największych trucicieli – a dotychczasowe działania na rzecz ich dekarbonizacji są zbyt powolne.

Zrównoważone paliwa lotnicze mają szansę zmienić ten obraz. Ich zaletą jest to, że mogą być stosowane w obecnych silnikach lotniczych, bez konieczności modernizacji floty. Co więcej, produkcja oparta na roślinach takich jak trzcina cukrowa sprawia, że SAF może być paliwem naprawdę niskoemisyjnym – pod warunkiem odpowiedzialnej produkcji i monitoringu środowiskowego.

Geopolityczny wymiar energii

Partnerstwo Brazylii i Chin nie dotyczy tylko energii – to sygnał nowej geopolityki surowców i technologii. W świecie, w którym rośnie znaczenie niezależności energetycznej i lokalnych źródeł zielonej energii, inwestycje w SAF stają się nową walutą w budowaniu wpływów i pozycji gospodarczej.

Brazylia ma potencjał, by stać się jednym z głównych eksporterów biopaliw lotniczych na świecie. Chiński kapitał i technologie mogą ten proces przyspieszyć – a świat lotnictwa, od linii komercyjnych po transport cargo, zyska dostęp do bardziej zrównoważonych rozwiązań.

Co dalej?

W najbliższych miesiącach rozpoczną się prace nad infrastrukturą produkcyjną, a pierwsze dostawy SAF z tej współpracy mogą pojawić się jeszcze przed końcem dekady. Kluczowe będzie zapewnienie transparentności w zakresie emisji, wpływu na grunty rolne i zgodności z międzynarodowymi certyfikatami zrównoważonego rozwoju.

Dla krajów takich jak Polska, które importują paliwa lotnicze i szukają dróg do dekarbonizacji transportu, ten projekt może być ważnym sygnałem: czas poważnie potraktować alternatywne źródła napędu także w powietrzu.

Zobacz też: Rewolucja w energetyce. Odpady jądrowe zamienione w nowe paliwo w jeden dzień

Źródło: Reuters, Click Petróleo e Gás, IEA, ICAO

Fot.: Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.