Wiadomości OZE Tylko 66% Polaków segreguje śmieci 20 października 2019 Wiadomości OZE Tylko 66% Polaków segreguje śmieci 20 października 2019 Przeczytaj także Polska Polska przyciąga gości z całego świata – kto i gdzie spędza wakacje? W 2025 roku Polska staje się miejscem spotkań kultur z całego świata. Od turystów z Bliskiego Wschodu, którzy latem wybierają Tatry zamiast pustynnych upałów, po Skandynawów i Niemców spędzających wakacje nad Bałtykiem – widać wyraźnie, że zmiany klimatu i globalne trendy turystyczne kierują wzrok w stronę naszego kraju. Co przyciąga gości i jak przekłada się to na lokalne gospodarki? Polska Od HoReCa po Czyste Powietrze – polityka krzywdzi uczciwych W Polsce utrwala się niebezpieczny schemat: kolejne programy wsparcia, które miały pomóc przedsiębiorcom i gospodarstwom domowym, stają się narzędziem politycznych przepychanek. Zamiast rzetelnej oceny efektów i naprawy rzeczywistych błędów, w debacie publicznej dominuje uproszczony przekaz sugerujący powszechne nadużycia. W efekcie uczciwi beneficjenci i wykonawcy są wrzucani do jednego worka z nielicznymi, którzy rzeczywiście nadużyli środków. Straty są nie tylko wizerunkowe, ale i gospodarcze. Tylko 66% Polaków segreguje śmieci, a 15% badanych potrafi poprawnie odpowiedzieć na pytanie, do jakiego kosza powinny trafić poszczególne odpady. Badanie przeprowadzili ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Reklama Co Polacy wiedzą o segregowaniu śmieci? Wciąż niewiele. Najnowsze badania pokazują, że tylko 66% rodaków segreguje odpady, a 15% potrafi poprawnie odpowiedzieć na pytanie, gdzie wrzucić tłusty papierek po maśle, zużytą chusteczkę higieniczną czy karton po soku. Z kolei aż 75% Polaków nie wie, że należy umyć tworzywa sztuczne i opakowania z metali przed wyrzuceniem. Tylko 24% ankietowanych słyszało o “śladzie węglowym”. Pocieszające jest to, że 58% obywateli uważa, że segregowanie ma sens. Z badania wynika, że wciąż potrzebne są duże akcje edukacyjne na temat wagi polityki śmieciowej. Problemu dostrzega się także po stronie rynku, na którym jest wiele zróżnicowanych opakowań. Często nie sposób poprawnie stwierdzić, gdzie powinny trafić. Jedną z propozycji, skierowanej do producentów jest opracowanie specjalnych oznakowań, które byłyby umieszczone na opakowaniu. Drugi problem to społeczne wyobrażenia o tym, co „pasuje” do danego pojemnika. Zwraca na to uwagę Jakub Tyczkowski, prezes Rekpolu. – Pojemniki do segregacji często oznakowane są tylko nazwą surowca głównego, który należy tam wrzucać. Np. na żółtym pojemniku jest często napis „plastik”, podczas gdy wrzucamy tam nie tylko plastik, ale i metale, aluminium i opakowania wielomateriałowe. Dobrym przykładem jest również szkło. Dla przeciętnej osoby szkłem jest szklanka, szyba, lustro, butelka i kubek, bo szkło to szkło. Mało kto z nas wie, że do szkła wrzucamy tylko słoik i butelkę – tłumaczy Tyczkowski. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.