Uber zaprezentował prototyp latającej taksówki

Podczas drugiego corocznego szczytu Uber Elevate w Los Angeles został zaprezentowany prototyp latającej taksówki produkcji Ubera. Według firmy latające pojazdy będą przyszłością komunikacji miejskiej i zastąpią obecne usługi naziemne firm taksówkarskich. Czy futurystyczna wizja Ubera spełni się?

Uber 8 maja ujawnił szczegóły dotyczące programu dla latających taksówek powietrznych, które wkrótce miałyby transportować pasażerów nad zatłoczonymi ulicami miast. Próbne loty zostaną przeprowadzone w 2020 roku w amerykańskim Dallas lub Los Angeles. Latające taksówki będą wdrożone do regularnych usług przewozowych już w 2023 roku. „Uważamy, że miasta pójdą w stronę transportu pionowego i chcemy, aby to stało się rzeczywistością”, wyjaśniła dyrektor generalny Ubera, Dara Khosrowshahi.

Fotowoltaika od Columbus Energy

Taksówka Ubera będzie startowała i lądowała jak dzisiejsze helikoptery. Prędkość przelotowa oscyluje na poziomie 150-200 mil na godzinę, natomiast zasięg pierwszej latającej taksówki wynosi 60 mil. Prototyp pojazdu przybrał formę smukłego samolotu z czterema wirnikami nośnymi. Dodatkowo posiada zamontowane na ogonie śmigło. Taksówka jest 5-osobowa (pilot + 4 pasażerów). Uber wskazał jednak, że prawdopodobnie pojawią się także taksówki z systemem autonomicznego lotu, który zastąpi pilota.

Zamówienie taksówki lotniczej będzie oparte na standardowej aplikacji dla smartfonów. Pasażerowie będą odbierani i wysadzani na wyznaczonych lotniskach, znajdujących się na budynkach miast. W skali dnia każde lotnisko będzie mogło obsłużyć kilkaset lotów.

Istotą rozwoju takiego programu jest bezpieczeństwo i dokładna znajomość przestrzeni powietrznej. Uber w ramach programu latających taksówek współpracuje z Agencją Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej NASA. Firmy zbierają obecnie dane dotyczące ruchu lotniczego i bezpieczeństwa w pobliżu lotniska w Dallas.

Wiele osób ma wątpliwości, czy transport pionowy będzie przyszłością lotów ze względu na bezpieczeństwo. „Jest to jedna z przyszłych wizji transportu, ale pionowo startujące samoloty są niezwykle trudne do zbudowania i bezpiecznego funkcjonowania”, mówi o swoich wątpliwościach Missy Cummings, dyrektor Autonomicznego Laboratorium przy Uniwersytecie Duke w Północnej Karolinie. „Biorąc pod uwagę znaczące ryzyko techniczne, a także kwestię regulacyjną, wątpię, by ich wizja autonomicznego samolotu zaowocowała w dowolnym momencie w przewidywalnej przyszłości”, dodał ekspert w rozmowie z NBC News.

Źródło: UBER, NBC News