Wiadomości OZE Unilever od AXE, Lipton i Dove, plastikowi mówi NIE 23 października 2019 Wiadomości OZE Unilever od AXE, Lipton i Dove, plastikowi mówi NIE 23 października 2019 Przeczytaj także Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Ochrona środowiska Trwa wielka podróż dookoła Bałtyku. Aktywiści właśnie przeszli polskie wybrzeże Ekspedycja Save The Baltic Sea to akcja, w ramach której aktywiści chcą obejść Bałtyk dookoła. Wędrówka zaczęła się 11 marca, a cała grupa właśnie zakończyła podróż wzdłuż polskiego wybrzeża. Ekspedycja spędziła dwadzieścia dni w naszym kraju, spotykając się z lokalnymi naukowcami, działaczami na rzecz środowiska i studentami, aby dowiedzieć się więcej o stanie i przyszłości polskich brzegów Bałtyku. Koncern Unilever, właściciel marek takich jak Axe, Ben&Jerry’s, Lipton czy Dove, zadeklarował, że do 2025 roku wyeliminuje z produkcji ponad 100 tys. ton plastiku oraz zbierze i przetworzy więcej opakowań niż sprzedaje. Reklama 100 tysięcy ton to około połowa masy, którą używa koncern do wyprodukowania opakowań. Redukcja plastiku będzie wiązała się także z większym wykorzystaniem surowców pozyskanych z recyklingu, przynajmniej na poziomie 25%. Unilever bez plastiku – Plastik ma swoje miejsce, ale nie jest to środowisko naturalne. Jedynym rozwiązaniem na eliminację odpadów z tworzyw sztucznych jest podejmowanie szybkich i radykalnych działań na każdym etapie cyklu produkcji i przetwarzania tworzyw sztucznych – podkreśla Alan Jope, CEO Unilever. – Naszym punktem wyjścia jest zmniejszanie ilości zużywanego plastiku, a następnie upewnianie się, że to, co wytwarzamy, coraz częściej pochodzi z recyklingu. Dokładamy wszelkich starań, aby wszystkie nasze opakowania z tworzyw sztucznych nadawały się do ponownego użycia, recyklingu lub kompostowania. Wymaga to gruntownego przemyślenia naszego podejścia do opakowań i produktów. Zobowiązuje nas to do szybkiego wprowadzania nowych i innowacyjnych materiałów oraz do zwiększania skali nowych modeli biznesowych, takich jak formaty ponownego użycia i napełniania. Unilever jest również zobowiązane do zaangażowania się w procesy właściwego gromadzenia i przetwarzania plastiku, które mają objąć około 600 tys. ton plastiku rocznie. Ma to być możliwe dzięki licznym inwestycjom i lokalnym partnerstwom. W ten sposób przedsiębiorstwo włączy się w modernizację infrastruktury gospodarki w państwach, w których prowadzi działalność. Alan Jope dodaje: – Naszą wizją jest świat, w którym wszyscy pracują razem nad tym, by tworzywa sztuczne pozostały w gospodarce, poza środowiskiem. Nasz plastik – to nasza odpowiedzialność, dlatego jesteśmy zobowiązani do odzyskania go więcej niż sprzedajemy w ramach dążenia do gospodarki obiegu zamkniętego. Jest to trudne, ale ekscytujące zadanie, które pomoże zwiększyć globalny popyt na tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu. Unilever już od dwóch lat realizuje program “Less, Better, No”, który jest poświęcony ekologicznemu podejściu do opakowań z tworzych sztucznych. Program pozwolił na zrealizowanie projektu produktu Cif Eco-refill – przy którym poziom wykorzystania plastiku spadł o 75% w porównaniu ze zwykłym środkiem czystości. Innym ciekawym projektem jest stacja do napełnienia szamponów i detergentów. Te urządzenia firma wprowadziła w krajach Azji Środkowo-Wschodniej i można je znaleźć w lokalnych sklepach, uniwersytetach, a nawet w automatach. “Festiwalowe butelki” marki Lipton z kolei są wykonane w pełni z odzyskanego plastiku. Dość innowacyjnymi produktami są między innymi kostki szamponu, opakowania wielokrotnego użytku na pastę do zębów w tabletkach, kartonowe patyczki, czy nawet bambusowe szczoteczki. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.