Wiadomości OZE Uruchomiono kolejną instalację produkującą wodór 24 maja 2017 Wiadomości OZE Uruchomiono kolejną instalację produkującą wodór 24 maja 2017 Przeczytaj także Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Nowoczesny przemysł rafineryjny i petrochemiczny jest uzależniony od wodoru. Grupa Lotos uruchomiła właśnie kolejną instalację do jego produkcji. Jest niezbędny do usunięcia siarki i wysycenia związków nienasyconych, które negatywnie wpływają na stabilność paliw, oraz do wyciskania z baryłki ropy większej ilości paliw. LOTOS buduje trzecią już instalację produkcji wodoru oraz węzeł odzysku wodoru. Reklama Pracownicy Pionu Innowacji i Rozwoju w Grupie LOTOS myślą o wodorze nie tylko w kontekście rafinerii. W ramach Projektu HESTOR wspólnie z AGH w Krakowie, politechnikami Śląską i Warszawska, firmami CHEMKOP i GAZ- SYSTEM pracują nad technologią magazynowania energii w postaci wodoru uzyskiwanego w procesie elektrolizy z nadwyżek energii pochodzącej z elektrowni wiatrowych i słonecznych – czyli z OZE. Projekt ten współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań I Rozwoju – NCBR w ramach programu Gekon – Generator Koncepcji Ekologicznych. Dla rafinerii podstawowym i obecnie najtańszym surowcem do wytwarzania wodoru jest gaz ziemny przerabiany w procesie reformingu parowego. Obecnie nie ma ekonomicznego uzasadnienia ani technicznych możliwości zastąpienia tej technologii przez wytwarzanie wodoru w oparciu o elektrolizę — powiedział Wojciech Blew, dyrektor ds. innowacji i rozwoju. Po prostu cena energii elektrycznej jest zbyt wysoka i ten sposób produkcji wodoru jest aktualnie nieopłacalny. Nasze badania wykazują, iż obecnie na rynku nie ma tak dużej ilości „taniej” energii, która umożliwiłaby wprowadzanie do procesów rafineryjnych w sposób ciągły istotnych ilości wodoru z elektrolizy — dodał Marek Foltynowicz, kierownik projektu z Pionu Innowacji i Rozwoju. Już za kilka lat w Polsce może dojść do sytuacji podobnej jak na Zachodzie, gdzie czasem nadwyżki energii z OZE są tak duże, że ceny uzyskiwanej w ten sposób energii elektrycznej są… ujemne. Przystosowanie kawern do magazynowania nadwyżek wodoru pochodzących z OZE jest jednak bardzo drogie i zdaniem Wojciecha Blewa idealnym odbiorcą tego wodoru może być rafineria. Byłby to czysty wodór, uzyskany z odnawialnych źródeł energii, czyli bez emisji CO2. Być może taki wodór mógłby zastąpić dodawane do paliw biokomponenty i wpisywać się w realizację NCW – Narodowego Celu Wskaźnikowego. Wodór ma również zastosowanie w wielu innych gałęziach przemysłu. Stosowany jest powszechnie do chłodzenia konwencjonalnych generatorów energetycznych. Nawet przemysł spożywczy jest chłonnym odbiorcą wodoru, a poza tym przemysł metalurgiczny, szklarski, elektroniki precyzyjnej, stoczniowy. Im bardziej wodór jest czysty, tym wyższa jest jego cena. Po budowie instalacji WOW (węzeł odzysku wodoru) w rafinerii LOTOSU nie powinno brakować wodoru — powiedział Arkadiusz Wierciński, Dyrektor Pionu ds. Innowacji i Rozwoju. Koncerny samochodowe realizują projekty z wykorzystaniem wodoru jako paliwa do silników produkowanych samochodów. Początkowo spalinowych z zapłonem iskrowym, a obecnie samochodów z napędem elektrycznym, zasilanym ogniwem paliwowym – powiedział Jan Biedroń, szef Biura Innowacji i dodał – Brak infrastruktury tankowania wodoru wynika głównie z problemów Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.