Wiadomości OZE W Gdańsku powstaje autonomiczny statek do celów badawczych 06 listopada 2019 Wiadomości OZE W Gdańsku powstaje autonomiczny statek do celów badawczych 06 listopada 2019 Przeczytaj także Polska Burza wokół protestu leśników. “Mają na celu przykryć niszczenie przyrody” Już dzisiaj odbędzie się ogólnopolski protest organizowany przez Związek Leśników Polskich. O godzinie 10 pod wszystkimi siedzibami wojewodów zgromadzą się “ludzie lasu”. Organizacje pozarządowe z obszaru ochrony środowiska wydały własne oświadczenia, w których padają mocne zarzuty w stosunku do leśników. O co chodzi w tym sporze? Polska Fale upałów zagrażają ludzkiemu zdrowiu i życiu. Ekstremalne temperatury w Polsce Ekstremalne upały po raz kolejny w tym roku występują w Polsce. IMGW wydało alarmy drugiego stopnia dot. upału dla 14 województw, czekają nas też tropikalne noce. Upały to kosztowna konsekwencja zmiany klimatu, na którą musimy reagować skuteczniej. W Aluship Technology w Gdańsku budowany jest kadłub bezzałogowego statku Mayflower Autonomous Ship (MAS). Maszyna powstaje z inicjatywy organizacji ProMare. Do współpracy zaproszono także IBM. Zgodnie z planem za niecały rok (wrzesień 2020) odbędzie rejs przez Atlantyk. Jego celem jest m.in. zbieranie danych, który posłużą ochronie środowiska. Reklama ProMare jest organizacją non-profit zajmującą się promowaniem badan i eksportacji mórz na całym świecie. W przyszłym roku, w 400. rocznicę dotarcia angielskich osadników do Ameryki Północnej, chce wypuścić w podobną trasę bezzałogowy pojazd MAS. Maszyna wypłynie z Plymouth w Anglii do Plymouth w stanie Massachusetts (USA). MAS naszpikowany technologią IT MAS ma zostać wyposażony w szereg czujników i innych narzędzi, które zostaną wykorzystane do prowadzenia badań dotyczących m.in. bezpieczeństwa cybernetycznego na morzach i oceanach, monitorowania ssaków morskich, mapowania oraz szacowania zagrożeń związanych z zanieczyszczeniem plastikiem. Maszyna skorzysta z technologii SI IBM, jej serwerów, chmury i edge computing IBM. To nowoczesne rozwiązania, które pozwolą na samodzielną, autonomiczną nawigację, uniknięcie zagrożeń i omijanie przeszkód. Ponadto zastosowano technologię wykorzystującą głębokie uczenie się (ang. deep learning), RADAR, AIS (Automated Identification Systems) zapewniające stałą świadomość sytuacyjną i LIDAR znany z samochodów autonomicznych. MAS będzie zdolny do samodzielnego wyznaczania optymalnej trasy i prędkości pokonywania Atlantyku. W razie potrzeby „podejmie decyzję” o zmianach kursu. Rejs autonomicznego statku będzie monitorowany przez naukowców z Uniwersytetu w Plymouth oraz Uniwersytetu w Birmingham. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.