W Aluship Technology w Gdańsku budowany jest kadłub bezzałogowego statku Mayflower Autonomous Ship (MAS). Maszyna powstaje z inicjatywy organizacji ProMare. Do współpracy zaproszono także IBM. Zgodnie z planem za niecały rok (wrzesień 2020) odbędzie rejs przez Atlantyk. Jego celem jest m.in. zbieranie danych, który posłużą ochronie środowiska.
ProMare jest organizacją non-profit zajmującą się promowaniem badan i eksportacji mórz na całym świecie. W przyszłym roku, w 400. rocznicę dotarcia angielskich osadników do Ameryki Północnej, chce wypuścić w podobną trasę bezzałogowy pojazd MAS. Maszyna wypłynie z Plymouth w Anglii do Plymouth w stanie Massachusetts (USA).
MAS naszpikowany technologią IT
MAS ma zostać wyposażony w szereg czujników i innych narzędzi, które zostaną wykorzystane do prowadzenia badań dotyczących m.in. bezpieczeństwa cybernetycznego na morzach i oceanach, monitorowania ssaków morskich, mapowania oraz szacowania zagrożeń związanych z zanieczyszczeniem plastikiem. Maszyna skorzysta z technologii SI IBM, jej serwerów, chmury i edge computing IBM. To nowoczesne rozwiązania, które pozwolą na samodzielną, autonomiczną nawigację, uniknięcie zagrożeń i omijanie przeszkód.
https://www.youtube.com/watch?v=m6iHZlkg6TQ
Ponadto zastosowano technologię wykorzystującą głębokie uczenie się (ang. deep learning), RADAR, AIS (Automated Identification Systems) zapewniające stałą świadomość sytuacyjną i LIDAR znany z samochodów autonomicznych. MAS będzie zdolny do samodzielnego wyznaczania optymalnej trasy i prędkości pokonywania Atlantyku. W razie potrzeby „podejmie decyzję” o zmianach kursu.
Rejs autonomicznego statku będzie monitorowany przez naukowców z Uniwersytetu w Plymouth oraz Uniwersytetu w Birmingham.
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.