Elektromobilność Wielka Brytania poszukuje innowacyjnych rozwiązań do ładowania pojazdów elektrycznych 23 lipca 2018 Elektromobilność Wielka Brytania poszukuje innowacyjnych rozwiązań do ładowania pojazdów elektrycznych 23 lipca 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Niedawno brytyjski rząd ogłosił, że planuje istotnie zwiększyć ilość samochodów elektrycznych poruszających się po wyspie. W ślad za tym poszło ogłoszenie o konkursie na stworzenie innowacyjnych rozwiązań w zakresie ładowania aut elektrycznych. Administracja publiczna zobowiązała się do sfinansowania najbardziej obiecujących pomysłów. Wnioski składać można do 29 sierpnia tego roku. Reklama Za projekt odpowiada rządowe Biuro Pojazdów Niskiej Emisji, Innnovate UK oraz UK Research. Całkowita wartość wsparcia dla projektów innowacyjnych systemów ładowania pojazdów elektrycznych wyniesie 53 miliony dolarów. Głównym celem projektu jest znalezienie rozwiązań dla sytuacji, w których np. klasyczne stacje ładowania na parkingu nie są akceptowalne. Planuje się m.in. testowanie bezprzewodowych ładowarek dla taksówek i innych pojazdów usługowych. Realizacja konkursowych projektów i testy systemu trwać mogą do trzech miesięcy. Każdy pomysł zdobyć może od 98 do 157 tysięcy dolarów finansowania. Po zakończeniu pierwszej fazy testów spośród analizowanych pomysłów wybrane zostaną te, które były najlepsze. Otrzymają one wsparcie w wysokości od 5 do 10 milionów dolarów na próby w skali rzeczywistej. Druga faza testów trwać ma do 18 miesięcy. Środki z konkursu pokryć mogą według regulaminu do 70% kosztów realizacji i działania systemu. Niezależnie od powyższego pewne środki przeznaczone mają zostać także na bezprzewodowe systemy ładowania taksówek i pojazdów usługowych np. na lotniskach. Brytyjski plan rozwoju elektromobilności – „Road to Zero” opublikowany został w zeszłym tygodniu. Czytamy w nim, że rząd chce istotnie zwiększyć liczbę pojazdów elektrycznych na drogach Wielkiej Brytanii. Planuje się na przykład, że do 2030 roku 50-70% wszystkich nowych aut, jakie sprzedawane będą w UK, ma być elektryczne. Oczywiście rząd świadomy jest wyzwań, z jakimi się to wiąże. Opisany powyżej konkurs jest więc częścią próby jego rozwiązania, m.in. problemów ładowania pojazdów elektrycznych. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.