Po amerykańskich wodach będzie pływał pierwszy statek napędzany wodorem

Hexagon Lincoln, spółka zależna Hexagon Composites, została wytypowana do dostarczania wysokociśnieniowych zbiorników wodoru dla pierwszego statku z wodorowymi ogniwami paliwowymi w USA.

Firma Golden Gate Zero Emission Marine, budująca systemy wodorowe dla rynku morskiego, otrzymała dotację w wysokości 3 milionów dolarów dla California Air Resources Board (CARB) na cele związane z budową pierwszego statku napędzanego ogniwami wodorowymi w Stanach Zjednoczonych. Projekt ma służyć promocji napędu wodorowego w sektorze morskim.

Fotowoltaika od Columbus Energy

Morski katamaran posiada długość około 30 metrów, osiąga prędkość maksymalną 22 węzłów. Statek jest wyposażony w podwójne silniki elektryczne, ogniwa paliwowe oraz zestaw akumulatorów. Katamaran będzie mógł pomieścić 84 pasażerów. Zbiorniki wodoru z kompozytu Hexagon będą zawierały wodór wystarczający do obsługi statku przez okres do dwóch dni pomiędzy tankowniami. Statek zostanie wypuszczony na wody w 2019 roku. Jego eksploatacja planowana jest w Zatoce San Francisco przez pierwsze trzy miesiące.

Statek nazywa się Water-Go-Round, co jest nawiązaniem do cyklu technologii wodorowej. Mówiąc najprościej: wodór można wytworzyć z wody i po użyciu w ogniwie paliwowym ponownie staje się wodą. Ponieważ woda jest jedynym produktem ubocznym tego systemu, przyjęcie tej technologii dla transportu morskiego zapowiada drastyczne ograniczenie zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych

„Cieszymy się, że Golden Gate Zero Emission Marine został wybrany do pracy nad pierwszym statkiem z  wodorowym ogniwem paliwowym w USA”, powiedział Trond Seth, wiceprezes Hydrogen Business Unit w firmie Hexagon Composites. „Stan Kalifornia bierze górę w wyścigu wodorowym i naprawdę wierzymy, że ten przełomowy projekt otworzy oczy przemysłowi morskiemu, pokazując, że technologia zeroemisyjna jest już dostępna”, dodał przedstawiciel Hexagon Composites.

Wodór jest czystym i bezpiecznym nośnikiem energii, który może być wykorzystywany jako paliwo do zasilania w szerokim zakresie zastosowań i może być łatwo przechowywany w dużych ilościach. Handlowy sektor morski przyczynia się w znacznym stopniu do globalnej emisji CO2. Wodór może być skutecznym rozwiązaniem dla transportu morskiego, który będzie jeszcze bardziej popularnym środkiem transportu w sektorze handlowym. Transport morski emituje około 1000 milionów ton CO2 rocznie i odpowiada za około 2,5% emisji gazów cieplarnianych na świecie.

Źródła: Electric Vehicle Reserach, Hexagon Composites, Water Go Round, European Commision