Wiadomości OZE Wodór zdobywa coraz większe zainteresowanie w Europie 01 października 2018 Wiadomości OZE Wodór zdobywa coraz większe zainteresowanie w Europie 01 października 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Wiele krajów europejskich popiera plany zwiększenia wykorzystania wodoru jako alternatywy dla paliw kopalnych. Wszystko po to, by zmniejszyć emisję dwutlenku węgla w Europie. Reklama W austriackim Linz spotkali się niedawno przedstawiciele sektora energetycznego z 25 krajów. Obiecali oni wzmożenie badań nad technologią wodorową i przyspieszenie wprowadzenia jej codziennego użytkowania w fabrykach, transporcie oraz ogrzewaniu domów. Wniosek, który został zawarty w niewiążącej umowie, obejmuje koncepcję wykorzystania istniejących sieci gazowych do dystrybucji wodoru produkowanego z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Idea „gospodarki wodorowej”, w której paliwa emitujące gazy cieplarniane zastępuje się wodorem, istnieje już od dziesięcioleci. Jednak wprowadzanie tej koncepcji do tej pory było powolne w porównaniu z niektórymi innymi technologiami. Zwolennicy wodoru twierdzą, że może rozwiązać on problemy spowodowane wahaniami dostaw energii ze źródeł wiatrowych, słonecznych itp. Konwertując energię elektryczną wytworzoną z OZE na wodór, energia w postaci wodoru może być przechowywana w dużych zbiornikach i ponownie uwalniana w razie potrzeby. Pojazdy elektryczne mogą również wykorzystywać wodór do generowania energii, pozwalając producentom na przezwyciężenie ograniczeń związanych z zasięgiem i pojemnością baterii. Pojazdy wodorowe mogą być tankowane w ułamku czasu potrzebnego na naładowanie baterii. Urzędnicy Unii Europejskiej zajmujący się klimatem i energią skomentowali, że wodór może pomóc UE w wypełnieniu zobowiązań dotyczących ograniczenia emisji dwutlenku węgla w ramach porozumienia paryskiego z 2015 r. Miguel Arias Canete powiedział dziennikarzom, że paliwo to może również przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kontynentu, zmniejszając import gazu ziemnego, który obecnie pochodzi z Rosji i krajów spoza Europy. Kirsten Westphal, ekspert ds. energii w niemieckim Instytucie Spraw Międzynarodowych i Bezpieczeństwa, powiedziała, że zachęcanie do stosowania wodoru jako sposobu na magazynowanie i transportowanie energii pochodzącej z OZE ma sens, ale dodał, że ogólnym celem powinno być zmniejszenie wykorzystania paliw kopalnych, a nie promowanie konkretnej energii alternatywnej. źródło: phys.org Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.