Wiadomości OZE Wodór zdobywa coraz większe zainteresowanie w Europie 01 października 2018 Wiadomości OZE Wodór zdobywa coraz większe zainteresowanie w Europie 01 października 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Wiele krajów europejskich popiera plany zwiększenia wykorzystania wodoru jako alternatywy dla paliw kopalnych. Wszystko po to, by zmniejszyć emisję dwutlenku węgla w Europie. Reklama W austriackim Linz spotkali się niedawno przedstawiciele sektora energetycznego z 25 krajów. Obiecali oni wzmożenie badań nad technologią wodorową i przyspieszenie wprowadzenia jej codziennego użytkowania w fabrykach, transporcie oraz ogrzewaniu domów. Wniosek, który został zawarty w niewiążącej umowie, obejmuje koncepcję wykorzystania istniejących sieci gazowych do dystrybucji wodoru produkowanego z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Idea „gospodarki wodorowej”, w której paliwa emitujące gazy cieplarniane zastępuje się wodorem, istnieje już od dziesięcioleci. Jednak wprowadzanie tej koncepcji do tej pory było powolne w porównaniu z niektórymi innymi technologiami. Zwolennicy wodoru twierdzą, że może rozwiązać on problemy spowodowane wahaniami dostaw energii ze źródeł wiatrowych, słonecznych itp. Konwertując energię elektryczną wytworzoną z OZE na wodór, energia w postaci wodoru może być przechowywana w dużych zbiornikach i ponownie uwalniana w razie potrzeby. Pojazdy elektryczne mogą również wykorzystywać wodór do generowania energii, pozwalając producentom na przezwyciężenie ograniczeń związanych z zasięgiem i pojemnością baterii. Pojazdy wodorowe mogą być tankowane w ułamku czasu potrzebnego na naładowanie baterii. Urzędnicy Unii Europejskiej zajmujący się klimatem i energią skomentowali, że wodór może pomóc UE w wypełnieniu zobowiązań dotyczących ograniczenia emisji dwutlenku węgla w ramach porozumienia paryskiego z 2015 r. Miguel Arias Canete powiedział dziennikarzom, że paliwo to może również przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kontynentu, zmniejszając import gazu ziemnego, który obecnie pochodzi z Rosji i krajów spoza Europy. Kirsten Westphal, ekspert ds. energii w niemieckim Instytucie Spraw Międzynarodowych i Bezpieczeństwa, powiedziała, że zachęcanie do stosowania wodoru jako sposobu na magazynowanie i transportowanie energii pochodzącej z OZE ma sens, ale dodał, że ogólnym celem powinno być zmniejszenie wykorzystania paliw kopalnych, a nie promowanie konkretnej energii alternatywnej. źródło: phys.org Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.