Elektromobilność Wzrasta liczba rejestracji samochodów elektrycznych w Polsce w porównaniu do 2021 roku 11 października 2022 Elektromobilność Wzrasta liczba rejestracji samochodów elektrycznych w Polsce w porównaniu do 2021 roku 11 października 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Z danych Licznika Elektromobilności, prowadzonego przez PZPM i PSPA wynika, że na koniec września 2022 roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 57 256 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Aut elektrycznych przybywa pomimo obaw związanych z rosnącymi cenami energii elektrycznej. Reklama Spis treści ToggleElektryków przybywaInfrastruktura ładowaniaRozwój elektrycznych pojazdów użytkowychCo dalej z rozwojem elektrombilności Elektryków przybywa Pod koniec września 2022 roku po polskich drogach jeździło 54 795 elektrycznych samochodów osobowych. Z czego ok. 50% (27 200 szt.) to w pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) i drugie ok. 50% (27 595 szt.) hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles). Przez pierwsze dziewięć miesięcy 2022 roku liczba elektryków zwiększyła się o 18 995 sztuk, tj. o 44% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 2461 szt. Rośnie również flota elektrycznych motorowerów i motocykli. Na koniec września składała się z 15 765 szt. Powiększyła się również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która wynosi obecnie 439 160 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 788 szt. źródło: Licznik Elektromobilności Infrastruktura ładowania Infrastruktura wciąż stanowi duże wyzwanie dla osób, które decydują się na zakup elektryka. Jednak z danych Licznika Elektromobilności wynika, że wraz z flotą pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec września 2022 roku w Polsce funkcjonowało 2460 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4738 punktów). 28% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 72% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. We wrześniu uruchomiono 33 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (79 punktów). Darmowe stacje ładowania samochodów elektrycznych. Gdzie naładować elektryka bez opłat? [MAPA, LISTA] [aktualizacja 04.2023] Rozwój elektrycznych pojazdów użytkowych Wyraźny rozwój rynku elektromobilności widać w przypadku pojazdów użytkowych. Wpływa na to rozbudowana oferta modelowa oraz atrakcyjne warunki dofinansowania z programu „Mój Elektryk”. Przypomnijmy, że w programie „Mój elektryk” na pojazdy dostawcze można otrzymać dotację w wysokości 50 tys. zł do 70 tys. zł. Maksymalna kwota dofinansowania stanowi 20% lub 30% kosztów kwalifikowanych kupna samochodu. Ważnym aspektem jest także sukcesywna elektryfikacja floty przez firmy branży TSL [przyp. red.: transport, spedycja, logistyka] prowadzące działalność w Polsce. – Mimo pogarszającej się sytuacji gospodarczej praktycznie we wszystkich segmentach sektora elektromobilności w Polsce liczba nowo zarejestrowanych pojazdów jest wyższa niż w roku ubiegłym. Szczególnie duży wzrost odnotowaliśmy w przypadku elektrycznych pojazdów użytkowych. Od stycznia do września 2022 roku na polskie drogi wyjechało prawie tyle samo zeroemisyjnych dostawczaków i ciężarówek co w całym 2021 roku – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. Czytaj także: Polska firma zbuduje ponad 800 stacji ładowania aut elektrycznych. Co dalej z rozwojem elektrombilności Samochody elektryczne to ważna część zielonej transformacji. W Europie elektryków przybywa. Niestety rok 2022 stanowi niemałe wyzwanie. Szalejąca inflacja i podwyżki cen paliw i energii elektrycznej z pewnością wpłynął na rozwój elektromobilności. – Niestety, wszystko wskazuje na to, że w tym roku cały rynek po raz kolejny odnotuje spadek, a przypomnę, że w ciągu ostatnich kilku lat poziom rejestracji w Europie obniżył się już o ponad 26%. Żeby rynek pojazdów zero- i niskoemisyjnych mógł się rozwijać, a europejskie firmy utrzymały pozycję lidera zmian, decydenci muszą w najbliższym czasie uchwalić m.in. unijne prawo o surowcach krytycznych i jeszcze bardziej zadbać o budowę infrastruktury ładowania i tankowania wodoru. W obecnej rzeczywistości, która zmienia się w sposób zgoła nieprzewidywalny, tylko szybkie działania mogą zapewnić rozwój motoryzacji przyszłości – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM. Czy w obecnej sytuacji posiadanie elektryka się opłaca? Wydaje się, że tak. Ceny energii elektrycznej wprawdzie rosną, ale ceny paliw również. Rozsądne rozwiązanie to inwestycja w fotowoltaikę i magazyny energii, która pozwoli te koszty obniżyć. Energia za darmo. W Polsce powstaje sieć darmowych punktów ładowania aut elektrycznych źródło: PSPA, PZPM, Licznik Elektromobilności fot. główne: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.