Wiadomości OZE Zeroemisyjne kamieniołomy? Volvo i Skanska testują elektromobilne i autonomiczne rozwiązania 12 września 2018 Wiadomości OZE Zeroemisyjne kamieniołomy? Volvo i Skanska testują elektromobilne i autonomiczne rozwiązania 12 września 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Spółka Volvo Construction Equipment oraz Skanska prowadzą elektromobilne eksperymenty na terenie kamieniołomu w Göteborg w Szwecji. W ramach projektu badawczego testowane są zdolności elektrycznych pojazdów do pracy w kopalniach kamienia. Reklama Projekt „Electric Site” ma na celu ograniczenie emisji CO2 w przemyśle wydobywczym o 95% oraz zmniejszenie kosztów operacyjnych o 2%. Skanska i Volvo planują zelektryfikować wszystkie procesy w kamieniołomach od wydobycia po transport i przetwarzanie materiałów. Jak informuje electrive.com, zespół badawczy przyznał, że nie da się całkowicie wyeliminować silników dieslowych, ponieważ póki co jedynie maszyny nimi napędzane są w stanie udźwignąć te najcięższe kruszywa. Testy będą trwały 10 tygodni, podczas których sprawdzone zostaną elektryczne i autonomiczne pojazdy Volvo CE. Eksperyment rozpoczął się 29 sierpnia bieżącego roku. W szwedzkim kamieniołomie wydobywa się kruszywa do celów budowlanych, a także do produkcji asfaltu i cementu. „Po raz pierwszy w przemyśle wydobywczym podjęto próbę czegoś podobnego i jeśli się ona powiedzie, to projekt „Electric Site” mógłby posłużyć jako plan wprowadzenia do kamieniołomów na całym świecie efektywności, bezpieczeństwa i pozytywnego wpływu na środowisko naturalne”, powiedział Gunnar Hagman, dyrektor Skanska Sweden. Jak czytamy na stronie Volvo, te dwie firmy rzucają wyzwanie tradycyjnym metodom pracy w przemyśle wydobywczym. W ramach projektu opracowano nowe maszyny koncepcyjne, metody pracy i systemy zarządzania miejscem, które razem tworzą kompletne rozwiązanie. Nowa technologia obejmuje maszyny i systemy kontroli floty oraz rozwiązania logistyczne dla maszyn elektrycznych w kamieniołomach. Źródło: electrive.com, volvogroup.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.