Zmiany klimatu Zmiany klimatyczne wreszcie przyciągają uwagę, dzięki Dniu Ziemi 22 kwietnia 2022 Zmiany klimatu Zmiany klimatyczne wreszcie przyciągają uwagę, dzięki Dniu Ziemi 22 kwietnia 2022 Przeczytaj także Zmiany klimatu Nawet jedna z czterech nieruchomości powstaje na terenach zagrożonych zalaniem! Szokujący raport Rośnie liczba nieruchomości, które znajdują się na terenach zagrożonych powodzią – wynika z raportu przeprowadzonego na terenie Wielkiej Brytanii. Jednak problem ten nie dotyka tylko mieszkańców Anglii. Jak sprawdzić, czy działka, na której budujemy dom, nie jest zagrożona zalaniem? Czy możemy zapobiec skutkom zmian klimatu? Zmiany klimatu Geoinżynieria słoneczna – sposób na walkę ze zmianami klimatu czy niebezpieczne narzędzie? Za nami rekordowe temperatury – rok 2024 był najcieplejszym w historii. Poza upałami, doświadczyliśmy też powodzi, huraganów i tornad. Czy rozwiązaniem tych problemów może być geoinżynieria słoneczna? Jakie szanse i zagrożenia wiążą się z próbą “zasłonięcia Słońca”? Na pierwszy plan tegorocznych obchodów Międzynarodowego Dnia Ziemi wybijają się zmiany klimatyczne. 22 kwietnia ruszyło wiele nowych kampanii, zwracających uwagę na problem emisji gazów cieplarnianych i skutków globalnego ocieplenia. Co chcą nam przekazać? Czy możemy jeszcze zapobiec zmianom klimatu? Reklama Sorry, nie taki mamy klimat Z okazji Międzynarodowego Dnia Matki Ziemi polscy naukowcy i polskie naukowczynie apelują do decydentów i obywateli, aby wreszcie zwrócili uwagę na to, o czym od lat próbują nas uświadomić. Zmiany klimatu, rosnące emisje gazów cieplarnianych i degradacja środowiska przyrodniczego to problemy, które przyniosą katastrofalne skutki. Świat nauki ostrzega przed nimi od lat i szuka rozwiązań, które mogłyby im zapobiec. Niestety, pesymistyczne przewidywania naukowców nie są w stanie przebić się przez medialny szum. Polscy przedstawiciele nauki postanowili wziąć sprawę w swoje ręce. 22 kwietnia do Internetu trafił apel klimatyczny przygotowany przez naukowców i naukowczynie, którzy zwracają się do polityków, przedsiębiorców i obywateli. Wysłuchajcie nas i działajmy razem dla klimatu. Mamy coraz mniej czasu, aby uniknąć katastrofy. Ale to nie znaczy, że nie możemy nic zrobić – wołają autorzy apelu. Grafika promująca akcję #sorrynietakimamyklimat/ źródło: WWF Do apelu dołączyć może każdy, podpisując się pod słowami naukowców, wspierając zbiórki na rzecz zmian klimatu i zachęcając innych do wspierania akcji. Dołącz swój głos do apelu polskich naukowców. Zmiany klimatyczne widać jak na dłoni Jeżeli korzystałeś już z Google, prawdopodobnie zauważyłeś, że zamiast loga pojawia się animacja, która przedstawia zmiany klimatu na Ziemi. Z okazji Dnia Ziemi zespół najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej postanowił przypomnieć użytkownikom, jak wygląda świat w dobie kryzysu klimatycznego. Dzisiejsze obchody Dnia Ziemi Google Doodle dedykuje jednemu z najbardziej naglących tematów naszych czasów: zmianom klimatu – czytamy na Twitterze. Today’s #EarthDay #GoogleDoodle addresses one of the most pressing topics of our time: climate change.Using real time-lapse imagery from #GoogleEarth and other sources, tune in all day to see the impact of climate change across our planet ???? → https://t.co/3IQ6D5wJSu pic.twitter.com/tNaO7LbaKl— Google Doodles (@GoogleDoodles) April 22, 2022 Animacje wykorzystują wizualizacje zarejestrowane przez Google Earth Timelapse, aby zobrazować jak zmiany klimatu wpływają na planetę. Autorzy akcji postanowili przedstawić jedne z najbardziej widocznych skutków globalnego ocieplenia: topnienie lodu na szczycie Kilimandżaro – Tanzania, wycofujące się pokrywy lodowe w Sermersooq – Grenlandia, blaknięcie Wielkiej Rafy Koralowej – Lizard Island, Australia, wylesianie Parku Narodowego Harzu – Niemcy. Polscy przedsiębiorcy przyciśnięci do tablicy Centrum Edukacji Obywatelskiej postanowiło wywołać firmy i korporacje do tablicy, aby zadać im niewygodne pytania. Tym sposobem chcą odwrócić uwagę od zrzucania bagażu odpowiedzialności za zmiany klimatu na jednostki. Dlaczego to robimy? Ponieważ obarczanie odpowiedzialnością pojedynczych osób, budowanie poczucia winy, zmuszanie konsumentów do zastanawianie się przy każdym zakupie, także takim, który rzeczywiście jest nam potrzebny, jak zakup żywności – czy nie robię krzywdy planecie lub innym ludziom – to przerzucanie odpowiedzialności i odciąganie uwagi od najważniejszego tematu – czyli zmian systemowych, takich, które zachodzą na poziomie prawodawstwa, polityki krajowej i międzynarodowej oraz w największych firmach i korporacjach – tłumaczą autorzy kampanii. Inicjatywa ma zwrócić uwagę na to, co jest aktualnie szczególnie potrzebne, czyli zmiany systemowe. Kampania społeczna napiera na firmy, aby same wzięły dopowiedzialność za swój wpływ na klimat i środowisko. W akcji #DoTablicy może wziąć udział każdy, kto korzysta z mediów społecznościowych – wystarczy oznaczyć firmę i zadać jej niewygodne pytanie. Źródła: mat. prasowe, WWF apel klimatyczny, Google Doodles Fot. główne: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.