Elektromobilność 166 punktów ładowania dla elektrycznych osobówek, tyle samo dla TIR-ów. GDDKiA ujawnia plany 25 października 2023 Elektromobilność 166 punktów ładowania dla elektrycznych osobówek, tyle samo dla TIR-ów. GDDKiA ujawnia plany 25 października 2023 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. W poniedziałek, 23 października, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zorganizowała spotkanie z przedstawicielami branży elektromobilnej. Podczas wydarzenia zaprezentowała plany budowy sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych. W sumie ma powstać 166 lokalizacji dla samochodów osobowych i 166 dla ciężarówek. Reklama 332 stacje ładowania przy polskich autostradach i drogach krajowych Zgodnie z zapowiedziami GDDKiA, stacje ładowania aut elektrycznych mają pojawić się w 166 lokalizacjach. 145 z nich to punkty MOP, a pozostałe 21 – parkingi. 112 stacji będzie się mieścić po dwóch stronach drogi, 49 po jednej stronie drogi, a 5 na parkingach umieszczonych po jednej stronie drogi, ale obsługujących dwa kierunki jazdy. Moc pojedynczej strefy ma w 2025 wynieść 400 kW, a w 2027 wzrosnąć do 600 kW. Szczegółową lokalizację można zobaczyć na poniższej mapie: Źródło: twitter.com/GDDKiA Kolejne 166 stacji ładowania będzie przeznaczonych dla elektrycznych samochodów ciężarowych. Zgodnie z planami GDDKiA wszystkie mają powstać do 2030 roku. W 2025 ma być ich już 29. Szczegóły można sprawdzić na poniższej mapie: Ziobro interweniuje ws. samochodów spalinowych. Czy jest w stanie cokolwiek zdziałać? Źródło: twitter.com/GDDKiA Ułatwienia dla powstawania ładowarek prywatnych Powyższe dane dotyczą tylko stacji ładowania powstałych z inicjatywy GDDKiA. Widoczne na powyższych mapach punkty mają być również uzupełnione o ładowarki prywatne. Krajowa instytucja planuje uproszczenie procedury dzierżawy miejsca na takich stacjach. Na spotkaniu omawiane były planowane postępowania przetargowe sieci TEN-T. Rozbudowa sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych jest w Polsce koniecznością. Ilość “elektryków” w naszym kraju stale się powiększa. Według danych Licznika Elektromobilności z września tego roku po polskich drogach jeździ w sumie 45,2 tysiąca aut osobowych z napędem całkowicie elektrycznym. “Hybrydy” typu plug-in to kolejne 42,5 tysiąca, z kolei elektrycznych samochodów dostawczych jest w kraju przeszło 5 tysięcy sztuk. Pojazdy te można naładować w ogólnodostępnych stacjach, których aktualnie jest 3068. Część z nich jest również darmowa. – Więcej o danych związanych z polską elektromobilnością pisaliśmy tu: Prawie 50 tys. samochodów całkowicie elektrycznych jeździ po polskich drogach – A wykaz darmowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych znajdziesz tu: Darmowe stacje ładowania samochodów elektrycznych. Gdzie naładować elektryka bez opłat? Źródło: X: GDDKiA, chip.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.