Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Prawie 50 tys. samochodów całkowicie elektrycznych jeździ po polskich drogach

Prawie 50 tys. samochodów całkowicie elektrycznych jeździ po polskich drogach

Według danych z końca sierpnia 2023 r., w Polsce były zarejestrowane łącznie 48 533 osobowe i użytkowe samochody całkowcie elektryczne (BEV). Przez pierwsze osiem miesięcy b.r. ich liczba zwiększyła się o 15 137 sztuk, tj. o 67% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

CFF OPP 450 250 1CFF baner poziom B3 CFA 8.02
Reklama

Polska elektromobilność nadal przyspiesza

Pod koniec sierpnia 2023 r. po polskich drogach jeździło 84 947 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 43 567 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 41 380 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 5 010 szt., z czego BEV stanowiły ponad 99%. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec sierpnia składała się z 18 506 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 600 742 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 984 szt.

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec sierpnia 2023 r. w Polsce funkcjonowały 3003 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (6006 punktów). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W sierpniu uruchomiono 50 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (122 punkty).

Europa do nadgonienia

Pod koniec ubiegłego roku w Polsce zarejestrowanych było 26,675 miliona samochodów osobowych. Pełne elektryki stanowią więc zaledwie 0,16% wszystkich aut w naszym kraju, z kolei w połączeniu z plug-in hybrid daje to wynik 0,32%. 

 – Zwykle okrągłe liczby są powodem do świętowania, cieszymy się zatem, bo ostatnie dane dają taką możliwość. Niebawem po polskich drogach będzie jeździło 50 tysięcy wszystkich rodzajów samochodów bateryjnych – w tym 5 tysięcy samochodów dostawczych i ciężarowych, 1 000 autobusów, 200 pojazdów wodorowych, 600 tysięcy hybryd a także 18,5 tysiąca motocykli i motorowerów. Do tego dochodzą 3 tysiące stacji z 6 tysiącami ogólnodostępnych punktów ładowania. Oczywiście porównując się do tak rozwiniętych krajów jak Francja czy Niemcy mamy jeszcze sporo do zrobienia, ale dynamika wzrostów jednoznacznie pokazuje, że nisko- i zeroemisyjność to kierunek, w którym polska branża motoryzacyjna będzie podążała. Jednak już dziś musimy zrobić wszystko, żeby ten trend nie spowodował pojawienia się Europy dwóch prędkości, w której Polska pozostanie w grupie krajów wolniej rozwijających się w tym obszarze – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

 W całej Unii Europejskiej wg danych z 2021 roku odsetek samochodów elektrycznych wynosi 0,76%. Udział ten zawyżają takie kraje jak Francja, gdzie elektryków na drogach jest 1,6%, czy Niemcy (więcej niż 2%). Mieszkańcy RFN posiadają już ponad milion aut zasilanych prądem, z kolei nad Sekwaną w maju tego roku liczba ogólnodostępnych stacji ładowania przekroczyła 100 tysięcy.

– W 15 miastach z największą liczbą ogólnodostępnych stacji ładowania znajduje się niemal połowa (1337) wszystkich takich urządzeń w Polsce. W samej tylko Warszawie funkcjonuje więcej stacji niż w województwach świętokrzyskim, lubelskim, lubuskim, podlaskim i podkarpackim łącznie – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Choć jest jeszcze sporo do nadrobienia, Polskie instytucje i inwestorzy coraz chętniej rozwijają elektromobilność, również te wodorową. Do ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych dołączył na początku września pierwszy tego typu obiekt dla pojazdów na paliwo wodorowe. W ubiegłym tygodniu z kolei przeprowadzono testy produkowanej w Polsce wodorowej lokomotywy.

– O testach polskiej lokomotywy wodorowej pisaliśmy tu: Wodorowa lokomotywa nad polskim morzem. Orlen prowadzi pierwsze testy

– A o pierwszej ogólnodostępnej stacji ładowania wodorowych elektryków tutaj: W Warszawie każdy może zatankować auto… wodorem! To pierwsze takie miejsce w Polsce

Źrodło: Informacja prasowa – PSPA, PZPM, tvn24.pl, mubi.pl, elektro.info

Fot. Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.