Elektromobilność Wodorowa lokomotywa nad polskim morzem. Orlen prowadzi pierwsze testy 21 września 2023 Elektromobilność Wodorowa lokomotywa nad polskim morzem. Orlen prowadzi pierwsze testy 21 września 2023 Przeczytaj także Elektromobilność Duże miasta będą mogły kupować tylko zeroemisyjne autobusy Senat przyjął nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Według niej, miasta mające więcej niż 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane do zakupu wyłącznie zeroemisyjnych autobusów i wprowadzenia Stref Czystego Transportu, jeżeli przekroczą poziom emisji dwutlenku azotu. Elektromobilność Kraków pyta mieszkańców o Strefę Czystego Transportu. Ankieta działa do 9 grudnia Władze Krakowa robią wszystko, żeby przekonać mieszkańców do Strefy Czystego Transportu. Jednym z elementów kampanii jest uruchomienie internetowej ankiety, w której Krakowianie będą mogli wyrazić swoje zdanie na temat nowych przepisów. Polskie inwestycje w wodór nie zatrzymują się. Tym razem Grupa Orlen postanowiła zakupić od PESA Bydgoszcz pierwszą w kraju lokomotywę wodorową. W niedzielę pojazd wykonał pierwsze testowe kursy na trasie Gdynia–Hel. Reklama Rozwój polskiego wodoru na dobrej drodze Inwestycje w transport wodorowy są w naszym kraju wyjątkowo prężne. Dopiero co informowaliśmy o powstaniu pierwszej ogólnodostępnej stacji ładowania tym surowcem w Polsce, a już pojawia się kolejna istotna wiadomość z tego sektora. Tym razem głównym inwestorem jest Grupa Orlen, która postanowiła kupić lokomotywę wodorową. Pojazd powstał w 2021 roku w zakładach bydgoskiej PESY. Obydwie firmy prowadzą ze sobą strategiczną współpracę. Orlen ma zapewnić paliwo wodorowe i infrastrukturę tankowania, a PESA będzie produkować zasilane w ten sposób pojazdy. W dalszej perspektywie wszystkie lokomotywy pracujące na bocznicy kolejowej Zakładu Produkcyjnego w Płocku mają być napędzane wodorem. To właśnie tam trafi pierwszy tego typu pojazd, który w międzyczasie odbył już testowe przejazdy na trasie Gdynia – Hel. W zbiorniku lokomotywy zmieści się aż 175 kg wodoru. Jest to pięciokrotnie więcej niż pomieszczą autobusy zasilane w ten sposób. Umożliwia to pracę pojazdu przez całą dobę. W środku znajdziemy również dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, baterię oraz cztery silniki trakcyjne. Polska kolej zasilana wodorem? Pierwsza lokomotywa z tym napędem została dopuszczona do eksploatacji Polskie Doliny Wodorowe – ambitne projekty na rzecz zeroemisyjnego transportu Polski transport wodorowy rozwija się coraz prężniej. Rozwój ten ma wymiar związany głównie z transportem publicznym – lokomotywa wodorowa na razie jest tylko jedna, ale autobusy zasilane w ten sposób wożą pasażerów już w kilku polskich miastach, m. in. w Szczecinie czy Krakowie. Samochodów wodorowych zgodnie z danymi z ubiegłego roku jest w Polsce póki co jedynie 120, co nie przeszkodziło grupom ZE PAK i Polsat uruchomić w pierwszej połowie września ogólnodostępną stację ładowania dla tych pojazdów w kraju. “Zgodnie z założeniami, realizujemy zadania biznesowe, które zapewnią nam długofalowy rozwój i silną pozycję w Europie, a jednocześnie będą wpisywały się w strategię wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polaków. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest rozwój paliw alternatywnych, w tym wodoru. Na inwestycje w nowoczesne technologie wodorowe przeznaczamy miliardy złotych. Zakup od PESA Bydgoszcz pierwszej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii i umocnienie naszej pozycji w obszarze, który jest przyszłością motoryzacji. Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego” – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN W Polsce powstały też ostatnio dwie inicjatywy, mające wpłynąć na rozwój tego paliwa – Mazowiecka i Bursztynowa Dolina Wodorowa. Orlen objął rolę lidera w obydwu tych projektach. Może to tłumaczyć testowanie nowej lokomotywy na Pomorzu, mimo że ostatecznie trafi ona do zakładu na Mazowszu. Jednym z projektów Mazowieckiej Doliny Wodorowej jest wspomniana pełna wodoryzacja bocznicy w płockiej Petrochemii. W ramach Bursztynowej Doliny Wodorowej planowane jest uruchomienie kilku źródeł produkcji wodoru odnawialnego i stacji tankowania wodorem w porcie w Gdyni. Mają również powstawać kolejne ogólnodostępne stacje wodorowe. Do 2030 ma być ich w Polsce 57. Orlen zbuduje również 26 stacji na Słowacji i 28 w Czechach. – O pierwszej polskiej stacji wodorowej pisaliśmy tu: W Warszawie każdy może zatankować auto… wodorem! To pierwsze takie miejsce w Polsce Źródło: orlen.pl, money.pl Fot. PESA Bydgoszcz, Orlen Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.