Elektromobilność Tych pojazdów SCT w Warszawie nie dotyczy. Sprawdź, czy możesz wjechać 26 lipca 2024 Elektromobilność Tych pojazdów SCT w Warszawie nie dotyczy. Sprawdź, czy możesz wjechać 26 lipca 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Kraków wyłącza darmowe ładowarki – ceny wyższe niż na większości stacji EV w Polsce. Zmiany od 31 marca Koniec z darmowym ładowaniem samochodów elektrycznych na krakowskich parkingach Park&Ride. Choć radni miejscy nie zgodzili się na podwyższenie opłat za parking, tak wprowadzone zostały opłaty za ładowanie elektryków. Decyzja jest o tyle kontrowersyjna, że kwota za 1 kWh znacznie przewyższa średnią cenę na publicznych stacjach ładowania EV. Sytuacja jest jeszcze gorsza, gdy do tej kwoty dodamy opłatę za parking. Elektromobilność Darmowe stacje ładowania samochodów elektrycznych. Gdzie naładować elektryka bez opłat? [MAPA, LISTA] [aktualizacja 02.2025] Czy wiedziałeś, że nie zawsze musisz płacić za ładowanie samochodu elektrycznego? Darmowe stacje ładowania samochodów elektrycznych można znaleźć w każdym większym mieście. Sprawdź, gdzie naładować elektryka za darmo [MAPA, LISTA]. Minął niecały miesiąc od wejścia w życie pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu. Do obszaru w centrum Warszawy nie mogą wjechać niektóre auta spalinowe, w zależności od tego kiedy zostały wyprodukowane lub jakie normy emisji spełniają. Niektóre pojazdy mogą być jednak wyłączone spod tych zasad na pewnych warunkach. Kogo dotyczą te uprawnienia i jak je zdobyć? Reklama Spis treści ToggleKto może, a kto nie może wjechać do SCT w Warszawie?Jak sprawdzić, czy pojazd spełnia wymogi SCT?Wyłączenie z zakazu wjazdu do SCT – jak je otrzymać?Starsi i osoby z niepełnosprawnościami – czy mogą wjechać do SCT?Co z pojazdami zabytkowymi?Czy naklejka uprawniająca do wjazdu do SCT jest obowiązkowa? Kto może, a kto nie może wjechać do SCT w Warszawie? Strefa Czystego Transportu w Warszawie aktualnie jest na pierwszym etapie swojego obowiązywania. Oznacza to, że od 1 lipca 2024 roku na jej obszar mogą wjechać jedynie pojazdy z silnikiem benzynowym o normie emisji co najmniej Euro 2 lub wyprodukowanie nie wcześniej niż w 1997 roku, a także pojazdy z silnikiem Diesla o normie emisji co najmniej Euro 4 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 roku. Potem, w dwuletnich odstępach, wprowadzane będą kolejne etapy SCT, zwiększające minimalną normę emisji i wiek samochodów. Pełna wersja strefy zacznie obowiązywać wraz z etapem piątym w 2032 roku. Wtedy auta z silnikami benzynowymi, które chcą wjechać do strefy, będą musiały spełniać normę emisji co najmniej Euro 6 i być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2014 roku. W przypadku Diesli będzie to analogicznie norma Euro 6d i rok 2020. Od tej zasady obowiązują jednak wyjątki. Na pierwszych dwóch etapach zarówno kierowców Diesli, jak i samochodów benzynowych, obowiązuje zwolnienie z dostosowania się do strefy, o ile są zameldowani w Warszawie lub rozliczają w tym mieście podatki. Oznacza to, że dla nich SCT zacznie obowiązywać dopiero w 2028 roku, wraz z wejściem w życie etapu trzeciego. Co istotne, zasada ta dotyczy jedynie pojazdów zarejestrowanych przed 1 stycznia 2024 roku. – Szczegóły dotyczące warszawskiej SCT znajdziesz tu: Strefa Czystego Transportu w pigułce. Co musisz o niej wiedzieć? [PYTANIA I ODPOWIEDZI] Jak sprawdzić, czy pojazd spełnia wymogi SCT? Jak podkreśla warszawski ratusz, osoby posiadające samochody spełniające normy pierwszego etapu SCT nie muszą podejmować żadnych dodatkowych kroków w celu weryfikacji pozwolenia wjazdu do strefy. Inaczej ma się sprawa z kierowcami, których samochody nie spełniają obowiązujących od lipca wymogów, jednak oni sami są zameldowani w Warszawie lub odprowadzają podatek w tym mieście. Sprawdzić, czy samochód spełnia wymogi SCT można na przygotowanej przez władze miasta stronie internetowej. Wprowadzasz tam rodzaj pojazdu, rok jego produkcji, typ paliwa, a także opcjonalnie normę emisji. Jeśli twoje auto nie spełnia wymogów pierwszego etapu strefy, ale mieszkasz lub płacisz podatki w Warszawie, musisz podjąć pewne istotne kroki, które umożliwią ci wjazd do SCT przez najbliższe cztery lata. Wyłączenie z zakazu wjazdu do SCT – jak je otrzymać? Aby otrzymać takie pozwolenie, konieczne jest złożenie wniosku o wyłączenie z zakazu wjazdu do SCT. Można zrobić to osobiście lub przez pełnomocnika w urzędzie miasta, a także elektronicznie, na stronie Zarządu Dróg Miejskich. Osoby starające się o wyłączenie w związku z zameldowaniem lub płaceniem podatków w Warszawie powinny przygotować następujące dokumenty: dowód osobisty lub inny dokument tożsamości; dowód rejestracyjny pojazdu; odpłatna umowa cywilno-prawna lub umowa użyczenia; umowa kredytu lub leasingu – dotyczy osób, które chcą wskazać do wyłączenia pojazd niebędący ich własnością, a pozostający w ich użytku lub osób, na które dokonano przewłaszczenia pojazdu po zakończeniu umowy kredytu lub leasingu zawartego przed 1 stycznia 2024 roku; jeden z poniższych dokumentów: pierwsza strona zeznania podatkowego PIT lub CIT za rok poprzedni, poświadczona przez właściwy urząd skarbowy w Warszawie (opatrzona prezentatą urzędu skarbowego, w którym zostało złożone zeznanie), w przypadku rozliczenia podatku PIT lub CIT za pomocą środków komunikacji elektronicznej: pierwsza strona zeznania PIT lub CIT złożonego w roku poprzednim, Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) z wygenerowanym numerem dokumentu, zgodne z identyfikatorem dokumentu UPO; zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy, potwierdzające złożenie w roku poprzednim zeznania podatkowego PIT lub CIT, w którym wskazano obszar m.st. Warszawy jako miejsce zamieszkania i składania zeznania podatkowego. Strefa Czystego Transportu w Warszawie przyjęta [MAPA] Starsi i osoby z niepełnosprawnościami – czy mogą wjechać do SCT? Oprócz mieszkańców Warszawy i tych, którzy rozliczają w tym mieście podatki, SCT nie będzie obowiązywać również innych grup osób. seniorzy, a konkretnie osoby, które do 31 grudnia 2023 roku ukończyły 70 lat, osoby z niepełnosprawnością. W przypadku tych dwóch grup zwolnienie z zakazu wjazdu do SCT jest bezterminowe, ale również należy złożyć o nie wniosek w urzędzie miasta. Aby otrzymać wyłączenie, seniorzy powinni dostarczyć wraz z wnioskiem do urzędu dowód osobisty lub inny dokument tożsamości z numerem PESEL, a także dowód rejestracyjny pojazdu. W przypadku osób z niepełnosprawnością również konieczny jest dowód osobisty lub inny dokument tożsamości, a także ważna karta parkingowa osoby niepełnosprawnej wydana przez uprawniony organ po 30 czerwca 2014 roku. Co z pojazdami zabytkowymi? Oprócz powyższych grup o wyłączenie z zakazu wjazdu mogą starać się również właściciele samochodów historycznych mających co najmniej 25 lat oraz pojazdów zabytkowych. Oprócz odpowiedniego dowodu tożsamości, a także dowodu rejestracyjnego pojazdu, muszą oni zapewnić następujące dokumenty: w przypadku pojazdu historycznego mającego co najmniej 25 lat – kopię opinii rzeczoznawcy znajdującego się na liście rzeczoznawców samochodowych prowadzonej przez ministra właściwego ds. transportu, w przypadku pojazdu zabytkowego – kopię wpisu do rejestru zabytków, inne dokumenty, jeżeli wymienione wyżej nie potwierdzają w pełni danych i informacji wynikających z wniosku. Czy naklejka uprawniająca do wjazdu do SCT jest obowiązkowa? Urząd na rozpatrzenie wniosku ma 30 dni. W ramach zezwolenia na wjazd do strefy pojazdu, który nie spełnia norm, kierowca może otrzymać nalepkę, której koszt wynosi 5 zł. Należy umieścić ją w lewym dolnym rogu przedniej szyby. Jak jednak zaznacza warszawski ratusz “brak wniesienia opłaty za nalepkę nie powoduje, że ustalone wyłączenie przestaje obowiązywać. Bez nalepki, ale z ważnym wyłączeniem, można wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu w Warszawie”. Oznacza to, że nalepka jest nieobowiązkowa, a samochód wyłączony z zakazu znajduje się już w urzędowej ewidencji i może legalnie wjechać do Strefy Czystego Transportu. – W których europejskich miastach obowiązuje SCT i jakimi samochodami można tam wjechać? Sprawdź to przed urlopem. Źródła: zdm.waw.pl, transport.um.warszawa.pl, warszawa19115.pl, sctwarszawa.pl Fot. Canva (Prokreacja.com, olando_o) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.