1200x628 4
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Sprawdź przed urlopem: Strefy Czystego Transportu w Europie 

Sprawdź przed urlopem: Strefy Czystego Transportu w Europie 

Od 1 lipca tego roku Warszawa wdroży strefę czystego transportu (inaczej niskiej emisyjności). W efekcie wszyscy kierowcy wjeżdżający do miasta będą musieli stosować się do nałożonych drogą uchwały ograniczeń. Przed wyjazdem na urlop sprawdź, w jakich europejskich miastach również znajdują się SCT.

CFF OPP 450 250 1CFF baner poziom B3 CFA 8.02
Reklama

SCT w Europie

Liczba europejskich miast, które wdrażają strefy niskich emisji, stale rośnie. W 1996 roku było ich zaledwie trzy, a w 2022 – już 320 (dane Transport & Environment). Mało tego, szacuje się, że do 2025 roku na Starym Kontynencie będzie ich aż 500!

SCT w Europie
Źródło: cleancitiescampaign.org

Z tego względu, jeśli wybierasz się na urlop samochodem, pamiętaj, że warto wcześniej sprawdzić, czy w mieście, po którym planujesz się poruszać, nie obowiązuje jedna z nich. Szczególnie dotyczy to osób, które za cel swojej podróży wybrały Włochy – to właśnie tam znajduje się aż połowa wszystkich SCT zlokalizowanych w Europie!

Oto przykładowa lista europejskich miast, na terenie których wdrożono strefy niskich emisji:

  • Londyn (Anglia);
  • Paryż (Francja);
  • Marsylia (Francja);
  • Lyon (Francja);
  • Bruksela (Belgia);
  • Antwerpia (Belgia);
  • Mediolan (Włochy);
  • Bergamo (Włochy);
  • Neapol (Włochy);
  • Rzym (Włochy);
  • Arnhem (Holandia);
  • Amsterdam (Holandia);
  • Berlin (Niemcy);
  • Monachium (Niemcy);
  • Dortmund (Niemcy);
  • Barcelona (Hiszpania);
  • Madryt (Hiszpania);
  • Oslo (Norwegia);
  • Sztokholm (Szwecja).

Czym jest Strefa Czystego Transportu?

Strefy Niskiej Emisyjności to wyznaczony obszar na terenie miasta, w granicach którego obowiązują pewne ograniczenia poruszania się względem najstarszych pojazdów. Wewnątrz nich swobodnie mogą poruszać się pojazdy spełniające określone wymogi emisyjności. W Polsce za kształt i wyznaczenie obszaru obowiązywania SCT odpowiedzialna jest gmina. 

Strefa czystego transportu to skuteczne narzędzie służące walce z zanieczyszczeniem powietrza. Poprawa jego jakości stanowi dziś ogromne wyzwanie dla nowoczesnych państw Europy. Dane Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) za rok 2019 wskazują, że zanieczyszczenie powietrza było przyczyną 569 000 przedwczesnych zgonów na Starym Kontynencie.

Aby znaleźć argumenty ekspertów potwierdzające skuteczność SCT, nie trzeba jednak szukać daleko. Podczas zamieszania wokół ustanowienia takiej strefy w Krakowie, Koalicja Lekarzy i Naukowców na rzecz Zdrowego Powietrza skierowała apel do Rady Miasta Krakowa, w którym wyliczono, że dzięki zmniejszeniu emisji z transportu, w samym Krakowie można uniknąć niemal 300 zgonów rocznie.

Więcej na temat SCT w Krakowie dowiesz się tu: SCT w Krakowie nie powstanie w tym roku? A kiedy?

SCT w Warszawie od lipca 2024

To, w jaki sposób funkcjonuje SCT można łatwo zobrazować na przykładzie Warszawy. W stolicy już od 1 lipca tego roku zacznie obowiązywać pierwszy etap jej wdrażania, a więc i pierwsze konsekwencje regulacji prawnych. Obejmą one w głównej mierze osoby, które na stałe nie zamieszkują tego miasta. Osoby mieszkające w granicach Warszawy i płacące tam podatki będą zwolnione z wymagań SCT aż do 2028 roku. Jeśli jednak chodzi o przyjezdnych, sytuacja wygląda inaczej. Na teren strefy nie będą mogły wjechać Diesle starsze niż 2006 rok (norma co najmniej Euro4) oraz samochody benzynowe starsze niż 1997 rok (norma co najmniej Euro2).

O granicach obowiązywania LEZu (Low Emission Zones, eng. Strefy Niskich Emisji) będą informowały specjalne oznakowania. Przedstawiamy je poniżej:

granice stref
Źródło: sctwarszawa.pl

Więcej o strefie czystego transportu w Warszawie dowiesz się tutaj:

Źródła: autokatalog.pl, webfleet.com, sctwarszawa.pl

Fot.: canva.com/be-easy, bing.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.