Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Strefa Czystego Transportu obowiązkowa dla czterech polskich miast? Jeszcze w tym roku ma pojawić się ustawa

Strefa Czystego Transportu obowiązkowa dla czterech polskich miast? Jeszcze w tym roku ma pojawić się ustawa

Strefa Czystego Transportu obowiązkowa dla czterech polskich miast? Jeszcze w tym roku ma pojawić się ustawa

Kilka dni temu (1 lipca) Strefa Czystego Transportu rozpoczęła swoje funkcjonowanie w Warszawie. Czy podobne pojawią się również w innych polskich miastach? Niedługo mogą być do tego zobowiązane prawnie. Jak zapowiedział podczas ostatniej konferencji prasowej Hubert Różyk, rzecznik Ministerstwa Klimatu i Środowiska, do końca roku ma pojawić się ustawa, która nakaże wprowadzić SCT w kolejnych polskich miastach.

Reklama

SCT w Warszawie funkcjonuje. Co z resztą kraju?

Strefa Czystego Transportu w Warszawie funkcjonuje już od kilku dni. Obejmuje ścisłe centrum miasta oraz przyległe do niego fragmenty innych dzielnic. W tym momencie do obszaru SCT mogą wjechać samochody benzynowe spełniające co najmniej normę Euro 2 lub z 1997 albo nowsze, a także te z silnikiem Diesla spełniające normę Euro 4 lub nie starsze niż z 2005 roku. W kolejnych etapach te restrykcje mają zostać zwiększone. Bardziej szczegółowo o warszawskiej SCT pisaliśmy tu:

Tymczasem resort środowiska i klimatu zapowiada, że dla niektórych polskich miast wprowadzenie Strefy Czystego Transportu może być obowiązkowe. Zapowiedział to rzecznik ministerstwa podczas ostatniej konferencji prasowej:

– W Polsce co roku w związku ze złą jakością powietrza przedwcześnie umiera 50 tys. osób i transport jest pierwszym lub drugim źródłem zanieczyszczenia powietrza w dużych miastach – powiedział Hubert Różyk. – Pracujemy nad tym i ta ustawa pojawi się na pewno w tym roku. Mówimy o miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, które dzisiaj notują przekroczenia norm jakości powietrza.

Obowiązkowa SCT. Które polskie miasta obejmie?

Przedstawiciel resortu wymienił również konkretne metropolie, których miastał dotyczyć ustawa. Jak podkreślił, zostały one wybrane przez Komisję Europejską, a ograniczenie w nich emisji wiąże się z realizacją kamieni milowych KPO.

– Mówimy o Warszawie, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu – te miasta powinny wprowadzić polityki, które mają sprawić, że jakość powietrza będzie się poprawiała. Dzisiaj mówimy o 4 miastach, jeśli pojawią się kolejne, to one też będą zobowiązane do wprowadzenia strefy – powiedział Różyk. – Nad projektem właśnie pracujemy i myślę, że już w kolejnych tygodniach, maksymalnie miesiącach on powinien być procedowany dalej – dodał.

Nowe prawo ma też zobowiązać gminy liczące powyżej 100 tys. mieszkańców, a także Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię do zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych.

Skomplikowana historia stref czystego transportu w polskich miastach

Aktualnie prawo dotyczące stref czystego transportu porządkują artykuły 39 i 40 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Przepisy te dają gminom ramę prawną, o którą mogą oprzeć wprowadzanie na swoim terenie SCT. Żaden zapis nie nakłada jednak takiego obowiązku. W tym roku może się to zmienić, co z pewnością wywoła reakcję ze strony władz samorządowych w Warszawie, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu.

W pierwszych dwóch z tych miast prace nad SCT są najbardziej zaawansowane, a stolica kraju wraz z początkiem tego miesiąca wprowadziła jej pierwszy etap. Jeśli chodzi o Kraków, to w lipcu tego roku również w tym mieście miała zacząć obowiązywać strefa czystego transportu, jednak ze względu na unieważnienie uchwały przez Wojewódzki Sąd Administracyjny i odwołanie się do wyższej instancji, a także inne nieprawidłowości prawne i techniczne, nie było to możliwe. Aktualnie projekt został przesunięty o rok, a w międzyczasie mają odbyć się liczne konsultacje z mieszkańcami. Skomplikowane losy krakowskiej SCT opisaliśmy w poniższym artykule:

Wrocławska SCT nie została jeszcze przegłosowana przez radnych, jednak miasto zobowiązało się wprowadzić ją najpóźniej do 2026 roku – samorząd został do tego zobligowany przez Program Ochrony Czystego Powietrza województwa dolnośląskiego. Tymczasem Katowice jako jedyne polskie miasto przekraczające normy zanieczyszczeń nie ma na ten moment w planach wprowadzenia strefy czystego transportu.

– Czytaj także: Sprawdź przed urlopem – Strefy Czystego Transportu w Europie

Źródła: wroclaw.pl, money.pl, samorzad.pap.pl

Fot. Canva (Maridav, akaratwimages)

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.