Elektromobilność Polska kolej zasilana wodorem? Pierwsza lokomotywa z tym napędem została dopuszczona do eksploatacji 12 czerwca 2023 Elektromobilność Polska kolej zasilana wodorem? Pierwsza lokomotywa z tym napędem została dopuszczona do eksploatacji 12 czerwca 2023 Przeczytaj także Elektromobilność Gdzie w Krakowie auta trują najbardziej? Mamy wyniki najnowszych badań [MAPA] Zgodnie z opublikowanym właśnie raportem Krakowskiego Alarmu Smogowego, stężenie dwutlenku azotu w Krakowie przekracza normy WHO nawet siedmiokrotnie. Ten wywołujący astmę i wpływający na naszą koncentrację szkodliwy gaz emitują starsze samochody, głównie z silnikami Diesla. Czy wprowadzenie Strefy Czystego Transportu może rozwiązać ten problem? Elektromobilność Transport stali pod napięciem. ArcelorMittal Poland testuje elektryczną ciężarówkę Pierwsze 200 ton stali trafiło do klientów ArcelorMittal Poland na kołach… elektrycznej ciężarówki! Pojazd kursował ze Śląska do Krakowa i z powrotem, a przez 5 dni pokonał łącznie trasę ponad 1000 km. Tygodniowy pilotaż pozwolił na redukcję emisji CO2 z transportu lądowego firmy o ponad 1,5 tony. To pierwszy tego typu test w ArcelorMittal w Europie. Lokomotywa wodorowa firmy PESA Bydgoszcz SA otrzymała świadectwo dopuszczenia do eksploatacji. Decyzję w tej sprawie wydał prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Czy wodór doprowadzi do rewolucji polskiej kolei? Reklama Wodór napędzi lokomotywę PESA Polska spółka przy realizacji swojego innowacyjnego projektu współpracowała z krajowymi i zagranicznymi partnerami technologicznymi. W 2019 roku rozpoczęto prace nad napędem do lokomotywy manewrowej SM42-6Dn, którą zasilać będzie wodór. Oficjalna prezentacja maszyny odbyła na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO 2021. Reklama W czwartek PESA Bydgoszcz SA.poinformowała, że prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji nowej maszyny. To jest NEWS! Zaprojektowana i wybudowana w bydgoskiej fabryce PESA lokomotywa wodorowa otrzymała świadectwo dopuszczenia do eksploatacji wydane przez Urząd Transportu Kolejowego. Sercem SM42-6Dn jest zeroemisyjny napęd wodorowy, w którym za wytwarzanie energii odpowiedzialne są… pic.twitter.com/zNLb97Nm1T— Mateusz Magdziarz (@matt_magdziarz) June 9, 2023 – Cieszę się, że mogłem podpisać dopuszczenie do eksploatacji dla pierwszej wyprodukowanej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym. Ten przypadek był szczególny, bo zarówno europejskie jak i krajowe przepisy nie określają wymagań dla napędu wodorowego w pojeździe kolejowym. Dlatego dla UTK było to bardzo ciekawe doświadczenie. Mam nadzieję, że pojazdów kolejowych o napędzie wodorowym będzie przybywać, bo dzięki temu kolej staja się bardziej przyjazna dla środowiska – powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego cytowany w komunikacie PESA. Sanok pierwszym miastem w Polsce zasilanym przez zielony wodór Wodór zasili pociągi pasażerskie? Lokomotywa SM42-6Dn jest wyposażona w zero emisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa o łącznej mocy 170 kW. – Poprzez baterię trakcyjną zasilają one cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 4x180kW, co pozwala na rozwijanie prędkości do 90 km/h. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy – czytamy w komunikacie PESA. W piśmie przekazano również, że lokomotywa wodorowa została wyposażona w system jazdy autonomicznej. Umożliwia on maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów. Lokomotywa otrzymała także system rozpoznawania przeszkód. Czy polska kolej zostanie wyposażona w pociągi wodorowe? Na to pytanie na razie ciężko odpowiedzieć, ale pewne jest, że technologia, w którą PESA wyposażyło SM42-6Dn jest melodią przyszłości. Spółka przekazała,że pracuje już nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji elektrycznej i ogniw wodorowych. PESA liczy, że pierwsza maszyna tego typu wyjedzie na tory na przełomie 2025 i 2026 roku. Pierwsza taka instalacja na świecie! W elbląskiej elektrociepłowni będzie produkowany zielony wodór Czy wodór jest ekologiczny? Wodór produkowany jest w procesie elektrolizy dzięki elektrolizerom. Potrzebna jest jedynie woda destylowana oraz energia elektryczna. Z wody i prądu produkowany jest wodór i tlen, a w procesie odwrotnym z wodoru i tlenu powstaje prąd i woda. Z każdych 9 kg wody i energii możemy uzyskać 1 kg wodoru i 8 kg tlenu, bez żadnych produktów ubocznych. Prąd z łatwością można uzyskać z nadwyżek energii wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii, co sprawia, że produkcja może być w 100% ekologiczna. Sprawność nowych instalacji wodorowych opartych na ogniwach PEM do elektrolizy sięga aktualnie nawet 60%. Oznacza to, że z 1 kWh energii wykorzystanej do wytworzenia wodoru w procesie odwrotnym uzyskamy 0,6 kWh plus ciepło, które również można wykorzystać. Niestety, wodór obecnie produkowany jest częściej nie z odnawialnych źródeł energii, a z paliw kopalnych. Szukając odpowiedzi na pytanie, czy wodór może stać się paliwem przyszłości, trzeba przede wszystkim upowszechnić sposób jego wytwarzania z OZE. Wodór, dziś prawie w całości dostarczany z gazu ziemnego i węgla, jest już powszechnie stosowany w niektórych gałęziach przemysłu. Nie wykorzystano jeszcze jego potencjału do wspierania „zielonej” transformacji energetycznej. Konieczne są ambitne, ukierunkowane i krótkoterminowe działania w celu dalszego pokonywania barier i obniżania kosztów. Realizacja tej idei nie jest jednak pozbawiona wyzwań, począwszy od obecnej technologii i kosztów, po infrastrukturę i bezpieczeństwo – komentuje Bartłomiej Kupiec, prawnik, analityk polityki klimatycznej, ekspert Stowarzyszenia z Energią o Prawie (ZEOP). Czytaj dalej: Czy wodór naprawdę jest paliwem przyszłości i kluczem do światowej transformacji energetycznej? [ANALIZA] Źródło: pesa.pl, pap Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.