Elektromobilność F-Vision – koncepcja przyszłości ciężarówek od Forda 01 października 2018 Elektromobilność F-Vision – koncepcja przyszłości ciężarówek od Forda 01 października 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Przedstawiciele Forda na targach IAA Commercial Vehicles 2018 w niemieckim Hanowerze zaprezentowali nową koncepcję marki na elektryczną, autonomiczną ciężarówkę – F-Vision. Tym samym dołączyli do innych producentów, którzy starają się zdominować ten segment elektrycznej branży motoryzacyjnej. Reklama O prezentacji F-Vision w Hanowerze przedstawiciele napisali podsumowująco: „F-Vision, nasz pierwszy samochód koncepcyjny, którzy przygotowaliśmy z wizją przyszłości, wyróżnił targi pojazdów użytkowych w Hanowerze ze względu na swoje uderzające detale. (…) Nasze koncepcyjne F-Vision zostało zaprojektowane z myślą o tureckich projektantach i inżynierach, którzy kształtują przyszłość”. Szczegóły dotyczące specyfikacji elektrycznej ciężarówki F-Vision póki co są nieznane. Ford potwierdza jedynie, że będzie ona w pełni zasilana przez napęd elektryczny i wyposażona w system autonomicznej jazdy na poziomie 4. To oznacza, że może poruszać się samodzielnie, bez udziału człowieka, ale w sposób dostosowany do norm drogowego planu Europejskiej Rady ds. Transportu Drogowego. Koncepcja przewiduje jednak, że podczas jazdy konieczna będzie obecność kierowcy. Jak mówią projektanci Forda, inspiracją dla projektu F-Vision była postać komiksowa, dzięki której pojazd zyskał wygląd kojarzący się z maszyną. W koncepcji ciężarówka wyposażona jest w przyciemniane okna oraz możliwość ich regulacji w stosunku do potrzeb kierowcy, co ułatwia optymalne dopasowanie zakresu widzenia drogi. Możliwa jest również modyfikacja przodu pojazdu i projektowania jego wyglądu zgodnie z wizją właściciela. Póki co F-Vision jest jedynie koncepcją, a Ford nie zapowiada planów produkcyjnych na skalę seryjną. Przewiduje jednak przyszłość, w której ludzie i pojazdy będą wchodzić w interakcję. Na ten moment najbardziej popularnym modelem ciężarówki elektrycznej pozostaje Semi od Tesli, ale konkuruje z nią kilka propozycji Daimlera oraz niedawno zaprezentowany przez Volvo prototyp autonomicznej, elektrycznej ciężarówki bez kabiny dla kierowcy. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.