OZE 8 mln euro z UE na budowę norweskiego eko statku 27 października 2020 OZE 8 mln euro z UE na budowę norweskiego eko statku 27 października 2020 Przeczytaj także OZE Przyszłość kryptowalut może być zielona? Ustawa Kryptowalutowa a energetyka Na początku grudnia br. prezydent Karol Nawrocki po raz kolejny wykorzystał swoje prawo weta na „Ustawie Kryptowalutowej”, która miała regulować rynek wirtualnych środków płatniczych. Oficjalnie przedstawionym powodem weta, który blokuje m.in. implementację unijnych przepisów, jest zbytnie rozbudowanie przepisów, co miałoby doprowadzić do „nadregulacji”. W cieniu politycznej awantury umyka jednak kluczowy wątek: ekologia. OZE Nowy KPEiK: miliardy inwestycji i niepewność offshore Ministerstwo Energii sfinalizowało prace nad dokumentem, który ma zadecydować o tempie zmian w polskiej energetyce, skali inwestycji i przyszłym miksie paliw. Zaktualizowany Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu pokazuje, na jakie technologie rząd chce postawić w pierwszej kolejności – od OZE i energetyki jądrowej po elektryfikację gospodarki – oraz wskazuje, że rozwój morskiej energetyki wiatrowej po 2030 roku może być wolniejszy, niż oczekuje branża. To idealny czas na inwestowanie w zieloną energię, szczególnie w branży transportowej. Przejście sektora morskiego na coraz bardziej zrównoważone źródła energii ma pomóc w ambitnych planach osiągnięcia zeroemisyjności. Reklama Prototypowy, zeroemisyjny statek napędzany wodorem mógłby wypłynąć na norweskie wody już za 4 lata. Wizyjny Topeka miałby transportować wodór do obszarów strategicznych i pełnić ważną funkcję handlową. Projekt dostał 8-milionowe dofinansowanie z unijnego funduszu badań i innowacji. Jest to szczególnie istotna wiadomość, wskazująca na realne przemiany w kwestii zrównoważonego rozwoju na świecie. Na spokojnych wodach Statek Topeka ma być wyposażony w akumulator o pojemności 1000 kilowatogodzin. Będzie zasilany zielonym wodorem, co oznacza, że nie będzie emitował żadnych gazów cieplarnianych. Premierowy rejs Topeka jest zaplanowany na 2024 rok. Projekt HySHIP miał na celu stworzenie statku o dwóch funkcjach: Topeka będzie przewoził ładunki handlowe między norweskimi portami, a także dostarczy do bunkrów paliwowych umiejscowionych wzdłuż wybrzeża czystoenergetyczny wodór. Norwegia planuje też budowę dodatkowych farm morskiej energii wiatrowej – chce tym samym obniżyć obecny poziom emisyjności. Per Brinchmann, wiceprezes ds. projektów specjalnych w firmie Wilhelmse skomentował w oświadczeniu prasowym nowy projekt: – Topeka będzie naszym pierwszym krokiem w kierunku transportu opartego na zielonym wodorze. Ciekły wodór [LH2] będzie kluczowym elementem nowego ekosystemu, który zniweluje emisję CO2. Pozbędziemy się tym samym z dróg około 25 000 ciężarówek rocznie. W inicjatywę budowy statku zaangażowany jest także Energy Major Equinor. Spółka jest dumna z udziału w nowoczesnym projekcie, który ma za zadanie zmniejszyć emisję CO2 w Norwegii wytwarzaną przez transport morski. Unijny program przewiduje dokonać niedługo szczegółowych ustaleń i ostatecznego porozumienia jeszcze w tym roku. HySHIP planuje też wesprzeć finansowo budowę kolejnych eko statków: wodorowej barki, szybkiego promu i statku dalekomorskiego. Szwedzki statek towarowy napędzany… wiatrem Źródło: euractiv.com, fot. główne Wilhelmsen Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.