Elektromobilność „Project Ireland 2040” – Irlandia na drodze ku OZE 23 lutego 2018 Elektromobilność „Project Ireland 2040” – Irlandia na drodze ku OZE 23 lutego 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Irlandia dąży do wyeliminowania konwencjonalnych źródeł energii, które bezpośrednio przyczyniają się do degradacji środowiska naturalnego oraz emisji gazów cieplarnianych. Uruchamia więc „Project Ireland 2040” – długofalowy plan działań mających na celu rozwój m.in. sektora energetycznego oraz transportowego. Plan ten jest bardzo obszerny i zawiera wiele założeń, które Irlandia będzie starać się wcielić w życie w ciągu najbliższych kilkunastu lat. Jednym z ważniejszych jest rezygnacja z produkcji energii elektrycznej przy wykorzystaniu węgla do 2025 roku. Ponadto do 2030 roku w Irlandii nie będzie można kupić samochodu spalinowego prosto z salonu, co wiąże się z tym, że Irlandczycy chcieliby do tego czasu mieć już pół miliona aut elektrycznych na swoich drogach. Zakładają więc, że 15 lat później napędy spalinowe staną się rzadkością. Reklama Plan ten jest długoterminowy i może jeszcze ewoluować. Szacuje się, że na jego realizację irlandzki rząd będzie musiał wydać 116 miliardów euro. To ogromna kwota, ale w przyszłości powinna przynieść wiele korzyści. Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.