Elektromobilność „Polski E-BUS” ze wsparciem NCBiR? 13 kwietnia 2018 Elektromobilność „Polski E-BUS” ze wsparciem NCBiR? 13 kwietnia 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Konsorcjum „Polski E-BUS” podało informacje, że zainteresowane jest staraniem się o dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) w ramach projektu bezemisyjnego transportu w naszym kraju. Konsorcjum to zrzesza podmioty, które chcą finalnie skonstruować autobus elektryczny w naszym kraju. Są to: Pol-Mot Holding, Zakład Elektroniki Przemysłowej Enika, Bmz Poland, Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT), Kompozyty, SAV Studio, Xdisc, Innowative Trade and Product Strategies, Zakład Maszyn Elektrycznych Emit, AIU+, Ursus Bus, Platige Image, Railway Eco Driving System i ITM Poland. Reklama Program NCBiRu zakłada, że dzięki dofinansowaniu do roku 2023 na polskie drogi wyjedzie ponad tysiąc nowej generacji autobusów elektrycznych. Konkurs realizowany jest w trybie tzw. partnerstwa innowacyjnego, co stawia państwo w roli zamawiającego. Mechanizm ten ma stwarzać rynek dla innowacyjnych produktów. Jak się szacuje, projekt wart jest ponad dwa miliardy dolarów. Jego efektem ma być opracowanie i dostarczenie elektrycznych autobusów. Wszystkie pojazdy mają być nowe i dopuszczone do ruchu drogowego. Jak zaznaczają przedstawiciele konsorcjum, projekt budowy polskiego autobusu elektrycznego idealnie wpasowuje się w model współpracy z NCBiR. „Polski E-BUS” obecnie rozwija modułowy pojazd elektryczny, w którym instalować będzie można wiele różnych rodzajów energii. Ma on charakteryzować się sporą autonomią jazdy, co pozwoli mu wyróżnić się pozytywnie na tle światowej konkurencji. źródło: cire.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.