Wiadomości OZE Hackathon ICM Smart Charge – inteligentna elektromobilność 30 maja 2018 Wiadomości OZE Hackathon ICM Smart Charge – inteligentna elektromobilność 30 maja 2018 Przeczytaj także OZE Magazyny energii w mieszkaniach są nieopłacalne. Co sprawia, że inwestycja się nie zwraca? Rosnące ceny energii elektrycznej sprawiają, że coraz więcej osób zaczyna interesować się magazynami energii jako sposobem na obniżenie rachunków za prąd. Na rynku pojawiają się firmy, które proponują sprzedaż magazynu do mieszkań lub domów pozbawionych własnych instalacji OZE. To ważne, by wiedzieć, jakie są koszty, zagrożenia i realne korzyści dla konsumentów, które mogą nie być tak atrakcyjne, jak je przedstawiają sprzedawcy. Biomasa Brykiet z łusek słonecznika i biomasa: czy to bardziej ekologiczna alternatywa dla pelletu? Znaczenie biomasy w Polsce rośnie, a w zaktualizowanym Krajowym Planie Energii i Klimatu (KPEiK) została wskazana jako kluczowy element stabilności systemu energetycznego. Jej popularność stawia jednak nowe wyzwania – rosnące ceny pelletu i kotłów oraz ryzyko nadmiernej eksploatacji lasów. Na rynku pojawiają się jednak różne ekologiczne alternatywy, które mają na celu wsparcie gospodarki o obiegu zamkniętym. Druga odsłona Wielkich Wyzwań Programistycznych (WWP) została poświęcona elektromobilności. Dedykowany programistom hackathon o nazwie Smart Charge – inteligentna elektromobilność został zorganizowany przez dwie instytucje: warszawskie Centrum Technologii ICM oraz innogy Polska. O przebiegu tegorocznej edycji WWP i wnioskach, które dostarczyła, opowiedział prof. dr hab. Piotr Bała z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego. Reklama „Celem hackathonu jest wspomożenie działań, które dzieją się w chwili obecnej w zakresie elektromobilności. Cały hackathon był poświęcony znalezieniu sposobu na rozmieszczenie stacji ładowania w wybranych miastach Polski. Tutaj głównie chodziło o Wrocław i Warszawę. Jak wiemy, niedawno została podpisana ustawa o elektromobilności, zakładająca rozmieszczenie w aglomeracjach kraju około sześciu tysięcy stacji ładowania samochodów elektrycznych. Hackathon pokazał, że zaplanowanie takiej sieci stacji ładowania nie jest zadaniem prostym. Tym, co nas zaskoczyło, był fakt, że liczba miejsc odpowiednich do sensownego rozmieszczenia stacji ładowania jest bardzo ograniczona. Zakładając, że stacje zostaną umieszczone przy dużych sklepach i centrach handlowych, okazuje się, że tych lokalizacji jest zbyt mało, żeby te sześć tysięcy stacji ładowania rozmieścić. Chyba nikt się tego nie spodziewał” – zauważył prof. Piotr Bała. Naukowiec podał także dodatkowe wnioski, które wysunięto w trakcie najnowszej odsłony hackathonu ICM. Zaplanowanie i zoptymalizowanie rozmieszczenia stacji ładowania pojazdów elektrycznych zostało znacząco usprawnione dzięki wykorzystaniu superkomputerów i publicznie dostępnych danych, wśród których można wymienić m.in. OpenStreetMap. Najnowsza odsłona WWP pokazała również, że planowanie działań usprawniających elektromobilność jest możliwe, a dzięki uzyskaniu dodatkowych danych taki proces będzie można jeszcze usprawnić. „Główny cel hackathonu jest taki, aby znaleźć optymalne rozwiązania dla umiejscowienia stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce. Wierzymy, że to zadanie zostanie wykonane w sposób doskonały i będziemy mogli przynajmniej w części wykorzystać doświadczenia z tego wydarzenia w naszej pracy” – wyraził nadzieję dr Maciej Chmieliński, menedżer odpowiedzialny za rozwój elektromobilności w firmie innogy Polska, która równocześnie jest fundatorem głównej nagrody w hackathonie ICM Smart Charge – Inteligentna elektromobilność. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.