Wiadomości OZE W Polsce będą powstawać składniki baterii do aut elektrycznych? 04 czerwca 2018 Wiadomości OZE W Polsce będą powstawać składniki baterii do aut elektrycznych? 04 czerwca 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Jadwiga Emilewicz, Minister Przedsiębiorczości i Technologii, poinformowała, że belgijska firma Umicore zamierza zainwestować w fabrykę w Polsce, która będzie produkowała materiały katodowe dla akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Nowe miejsca pracy miałby powstać w Nysie na Dolnym Śląsku. Reklama Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii w oficjalnym komunikacie poinformowało, że Umicore jest poważnie zainteresowany inwestowaniem w Polsce. Wstępny koszt pierwszej fazy powstania zakładów w Nysie szacowany jest na około 660 mln euro. Całość powinna być ukończona pod koniec 2020 roku i zapewnić około 400 miejsc pracy. Tym samym Dolny Śląsk stałby się zagłębiem, w którym rozwija się elektromobliność zgodnie z rządowym planem. Umicore komponenty do baterii i pojazdów elektrycznych produkuje już w Chinach i Korei. Nowa inwestycja w Polsce byłaby pierwszą tego typu w Europie. Inwestorzy, wybierając lokalizację, pod uwagę wzięli bliskość swoich europejskich klientów oraz dostęp do wykwalifikowanej kadry technicznej, która będzie odpowiedzialna za produkcję elektrod do akumulatorów w pojazdach elektrycznych oraz tworzenie unikatowych rozwiązań inżynieryjnych z zakresu elektromobilności. Według Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii realizacja inwestycji to szansa na rozwój i efekt skutecznej polityki rządu: „Cieszymy się, że następna duża, innowacyjna firma chce inwestować w Polsce. To już kolejny przykład dużej zagranicznej inwestycji w Polsce w tym roku, po decyzji o rozpoczęciu wspólnego przedsięwzięcia MTU i Lufthansa Technik w Jasionce i budowie jednego z największych i najnowocześniejszych zakładów – EME Aero, w którym prowadzone będą serwis, naprawa i przegląd silników lotniczych. To pokazuje, że polityka inwestycyjna rządu przynosi konkretne efekty”. Jak dotąd Umicore był obecny w Polsce jako producent blach cynkowo-tytanowych i katalizatorów. Firma jest liderem światowego rynku katod oraz zajmuje się m.in. innowacyjnym recyklingiem, z którego odzyskuje 20 pierwiastków, takich jak metale szlachetne. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.