Wiadomości OZE W Polsce będą powstawać składniki baterii do aut elektrycznych? 04 czerwca 2018 Wiadomości OZE W Polsce będą powstawać składniki baterii do aut elektrycznych? 04 czerwca 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Małopolska stawia na elektromobilność: miasta inwestują w autobusy elektryczne Wraz z wiosną zielenią się nie tylko drzewa, ale także drogi w Małopolsce dzięki inwestycjom w nisko i zeroemisyjny transport zbiorowy. Większe miasta regionu zdecydowały się sięgnąć po środki z publicznych pieniędzy i zmodernizować flotę swoich pojazdów. Takie zakupy to większe zużycie energii, ale wpisują się w europejskie plany klimatyczne. Elektromobilność Co piąty nowy samochód na świecie jest elektryczny. Rewolucja na kołach przyspiesza – ale nie wszędzie W 2024 roku sprzedaż aut elektrycznych przekroczyła 17 milionów sztuk. To nie są już dane z działu „innowacje”, ale brutalna rzeczywistość motoryzacyjna: elektryki masowo wyjeżdżają z salonów. Jak wynika z raportu Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), aż 1 na 5 nowo zarejestrowanych pojazdów na świecie to EV. Tyle tylko, że tempo tej rewolucji – choć nieodwracalne – jest bardzo nierówne. Jadwiga Emilewicz, Minister Przedsiębiorczości i Technologii, poinformowała, że belgijska firma Umicore zamierza zainwestować w fabrykę w Polsce, która będzie produkowała materiały katodowe dla akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Nowe miejsca pracy miałby powstać w Nysie na Dolnym Śląsku. Reklama Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii w oficjalnym komunikacie poinformowało, że Umicore jest poważnie zainteresowany inwestowaniem w Polsce. Wstępny koszt pierwszej fazy powstania zakładów w Nysie szacowany jest na około 660 mln euro. Całość powinna być ukończona pod koniec 2020 roku i zapewnić około 400 miejsc pracy. Tym samym Dolny Śląsk stałby się zagłębiem, w którym rozwija się elektromobliność zgodnie z rządowym planem. Umicore komponenty do baterii i pojazdów elektrycznych produkuje już w Chinach i Korei. Nowa inwestycja w Polsce byłaby pierwszą tego typu w Europie. Inwestorzy, wybierając lokalizację, pod uwagę wzięli bliskość swoich europejskich klientów oraz dostęp do wykwalifikowanej kadry technicznej, która będzie odpowiedzialna za produkcję elektrod do akumulatorów w pojazdach elektrycznych oraz tworzenie unikatowych rozwiązań inżynieryjnych z zakresu elektromobilności. Według Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii realizacja inwestycji to szansa na rozwój i efekt skutecznej polityki rządu: „Cieszymy się, że następna duża, innowacyjna firma chce inwestować w Polsce. To już kolejny przykład dużej zagranicznej inwestycji w Polsce w tym roku, po decyzji o rozpoczęciu wspólnego przedsięwzięcia MTU i Lufthansa Technik w Jasionce i budowie jednego z największych i najnowocześniejszych zakładów – EME Aero, w którym prowadzone będą serwis, naprawa i przegląd silników lotniczych. To pokazuje, że polityka inwestycyjna rządu przynosi konkretne efekty”. Jak dotąd Umicore był obecny w Polsce jako producent blach cynkowo-tytanowych i katalizatorów. Firma jest liderem światowego rynku katod oraz zajmuje się m.in. innowacyjnym recyklingiem, z którego odzyskuje 20 pierwiastków, takich jak metale szlachetne. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.