Elektromobilność Rapide E – luksusowy elektryk od Aston Martina 14 września 2018 Elektromobilność Rapide E – luksusowy elektryk od Aston Martina 14 września 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Aston Martin zaprezentował swój prototyp Rapide’a E, którego konwencjonalny napęd został przekonwertowany do w pełni elektrycznego. Jego komercyjna produkcja zapowiedziana jest na przyszły rok. Reklama W ubiegłym roku Aston Martin nawiązał współpracę z Williams Advanced Engineering oraz z działem technicznym zespołu Williamsa Formuły 1. Wspólnie udało im się opracować elektryczny układ napędowy do Rapide’a. Niedawno producent potwierdził, że układ napędowy składa się z „architektury elektrycznej o napięciu 800 V, mocy 65 kWh oraz ponad 5600 cylindrów litowo-jonowych 18650”. Całość zasilają dwa silniki elektryczne zamontowane z tyłu samochodu i docelowo wytwarzają moc ponad 610 KM oraz osiągają 950 Nm momentu obrotowego. Aston Martin zapowiada, że Rapide E osiągnie ponad 200 mil (około 322 km) zasięgu na jednym ładowaniu. Ponadto auto będzie wstanie rozwinąć prędkość maksymalną do 155 mil/s (do około 150 km/s) oraz przyspieszyć do niespełna 100 km/h (60 mph) w czasie krótszym niż 4 sekundy. Firma zapewnia, że podane specyfikacje nie ograniczają się jedynie do sytuacji, kiedy akumulatory auta są w pełni naładowane. Producent stara się uzyskać maksymalną wydajność bez względu na poziom naładowania baterii, co pozwoli temu elektrycznemu modelowi osiągnąć rezultaty podobne do tych, jakie ma w wersji z napędem konwencjonalnym. Andy Palmer, CEO Aston Martin, komentując prototyp Rapide’a E, podkreśla, że: „Odpowiedzialność za środowisko i zrównoważony rozwój to globalne wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy. Jako inżynier branży motoryzacyjnej jestem dumny z tego, że przemysł samochodowy jest liderem w znajdywaniu długoterminowych rozwiązań i ograniczaniu szkodliwych emisji. Jako dyrektor generalny firmy Aston Martin czerpię szczególną satysfakcję z pracy nad technologią Williams Advanced Engineering. (…) Rapide E pozwoli nam przetestować naszą wiedzę i pomoże zapewnić nam charakter i wysoką wydajność naszych przyszłych modeli EV i wzmocnić wszystkie charakterystyczne cechy wszystkich modeli Aston Martins. Rapide E będzie także kluczowym krokiem na drodze do ponownego uruchomienia Lagonda jako pierwszej na świecie luksusowej marki o zerowej emisji”. Firma zapowiada, że w czwartym kwartale 2019 roku pierwsze egzemplarze Rapide’a E trafią do klientów. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.