Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Smart City elektryfikuje Kraków

Electric car, electric vehicle, electric, electricity, charging, EV charging

Smart City elektryfikuje Kraków

Smart City Polska i Gmina Miejska Kraków zawarły porozumienie o współpracy na rzecz rozwoju sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych i systemu car sharingu. Pierwsza publiczna stacja ładowania samochodów elektrycznych powstała właśnie przy Placu na Groblach.

Reklama

Według ustawy o elektromobilności Kraków do końca 2020 roku powinien wybudować 105 ogólnodostępnych stacji ładowania. Na chwilę obecną wskazano 41 miejsc, które są dostępne bezpośrednio z pasa drogowego. Stacje w zależności od lokalizacji i dostępności miejsc postojowych będą posiadać od 1 do 2 stanowisk ładowania.

– Do końca roku mamy zamiar otworzyć 24 tego typu stacje, a do końca tego miesiąca pojawią się jeszcze 2 kolejne, jedna na ul. Radziwiłłowskiej, druga pod budynkiem Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej na ul. Rajskiej. Dzisiaj jest to pierwsza stacja ładowania samochodów elektrycznych, długo wyczekiwana przez nas wszystkich – mówi Krzysztof Klimczak, przedstawiciel spółki Smart City Polska.

Kraków liderem elektromobilności

Jak poinformował wiceprezydent Krakowa, Tadeusz Trzmiel, w mieście obecnie jest zarejestrowanych 161 elektrycznych samochodów osobowych i 25 autobusów miejskich. Miasto przygotowuje też przetarg na 59 elektrycznych samochodów dla potrzeb urzędu i chce wybudować 39 stacji do ładowania na terenie jednostek miejskich.

– Mam nadzieję, że w niedługim czasie uruchomione zostaną wszystkie 24 lokalizacje. Każdy posiadacz samochodu elektrycznego będzie mógł je ładować. Chcemy, żeby Kraków był liderem rozwoju e-mobilności w Polsce – powiedział wiceprezydent Krakowa, Tadeusz Trzmiel.

W ramach zachęty dla użytkowników pojazdów elektrycznych pierwsze dwa tygodnie ładowania będą darmowe, później koszty wzrosną, ale mają być niewielkie. Przedstawiciel spółki Smart City Polska zapewnia: “Chcemy, żeby koszty ładowania dla posiadaczy samochodów elektrycznych były jak najmniejsze. W mojej ocenie nie powinny one przekroczyć złotówki za kW (kilowat). Powierzchnia reklamowa stacji ma służyć utrzymaniu tej infrastruktury.”

Równocześnie z komunikatem o uzupełnieniu stacji ładowania magistrat wydał kolejny: „Gmina Miejska Kraków oraz krakowska spółka GO+EAuto podpisały porozumienie, na mocy którego zintensyfikowane zostaną realne działania na rzecz przystosowania stolicy Małopolski do car sharingu i upowszechnienia samochodów elektrycznych”. Tak więc rewolucja transportu miejskiego w Krakowie już się zaczęła.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.