Wiadomości OZE Smart City elektryfikuje Kraków 25 października 2018 Wiadomości OZE Smart City elektryfikuje Kraków 25 października 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Już ponad 62 tysiące elektryków w Polsce. Jakie wyzwania stoją przed branżą elektromobilności? Według danych z końca marca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 629 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o 5916 szt. (o 8% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. Depesze Nowe inwestycje w ultraszybkie stacje ładowania Fundusz Orlen VC zainwestował w Euroloop – producenta ultraszybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Ładowarki polskiego startupu, z których korzystają już kierowcy w 7 krajach Europy, są jednymi z najszybszych na rynku. Zapewniają dostęp do prądu stałego o mocy do 720 kW. Smart City Polska i Gmina Miejska Kraków zawarły porozumienie o współpracy na rzecz rozwoju sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych i systemu car sharingu. Pierwsza publiczna stacja ładowania samochodów elektrycznych powstała właśnie przy Placu na Groblach. Reklama Według ustawy o elektromobilności Kraków do końca 2020 roku powinien wybudować 105 ogólnodostępnych stacji ładowania. Na chwilę obecną wskazano 41 miejsc, które są dostępne bezpośrednio z pasa drogowego. Stacje w zależności od lokalizacji i dostępności miejsc postojowych będą posiadać od 1 do 2 stanowisk ładowania. – Do końca roku mamy zamiar otworzyć 24 tego typu stacje, a do końca tego miesiąca pojawią się jeszcze 2 kolejne, jedna na ul. Radziwiłłowskiej, druga pod budynkiem Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej na ul. Rajskiej. Dzisiaj jest to pierwsza stacja ładowania samochodów elektrycznych, długo wyczekiwana przez nas wszystkich – mówi Krzysztof Klimczak, przedstawiciel spółki Smart City Polska. Kraków liderem elektromobilności Jak poinformował wiceprezydent Krakowa, Tadeusz Trzmiel, w mieście obecnie jest zarejestrowanych 161 elektrycznych samochodów osobowych i 25 autobusów miejskich. Miasto przygotowuje też przetarg na 59 elektrycznych samochodów dla potrzeb urzędu i chce wybudować 39 stacji do ładowania na terenie jednostek miejskich. – Mam nadzieję, że w niedługim czasie uruchomione zostaną wszystkie 24 lokalizacje. Każdy posiadacz samochodu elektrycznego będzie mógł je ładować. Chcemy, żeby Kraków był liderem rozwoju e-mobilności w Polsce – powiedział wiceprezydent Krakowa, Tadeusz Trzmiel. W ramach zachęty dla użytkowników pojazdów elektrycznych pierwsze dwa tygodnie ładowania będą darmowe, później koszty wzrosną, ale mają być niewielkie. Przedstawiciel spółki Smart City Polska zapewnia: “Chcemy, żeby koszty ładowania dla posiadaczy samochodów elektrycznych były jak najmniejsze. W mojej ocenie nie powinny one przekroczyć złotówki za kW (kilowat). Powierzchnia reklamowa stacji ma służyć utrzymaniu tej infrastruktury.” Równocześnie z komunikatem o uzupełnieniu stacji ładowania magistrat wydał kolejny: „Gmina Miejska Kraków oraz krakowska spółka GO+EAuto podpisały porozumienie, na mocy którego zintensyfikowane zostaną realne działania na rzecz przystosowania stolicy Małopolski do car sharingu i upowszechnienia samochodów elektrycznych”. Tak więc rewolucja transportu miejskiego w Krakowie już się zaczęła. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.